Piepende boom zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Piepende boom zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 15:15

Afgelopen zaterdag heb ik mijn zadel opgehaald bij de zadelmaker. Hij heeft mijn zadel aangepast aan mijn paard: boom verandert, kussen leeg gehaald en opnieuw gevuld.
Zaterdag en maandag heb ik ermee gereden en toen was er niks aan de hand, het zadel ligt goed, paard loopt er goed onder en ik zit fijn.

Vandaag begon het zadel echter te piepen. Niet zo'n piepje wat je hoort als je laars over het leer schuift, het leek meer uit de boom te komen.
Nu weet ik dat dit een teken kan zijn dat de boom gebroken is, maar dat lijkt mij zo sterk als ik hem zaterdag bij de zadelmaker weg heb (deze man staat goed aangeschreven, ben bij Country Mill geweest).

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Princesj

Re: Piepende boom zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:50

Het kan zijn dat de nagels die de boel aan elkaar moeten houden door de druk zijn gebroken. Ik zou hem even laten controleren.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 16:44

Ik kan zeker niet zelf kijken of die gebroken zijn of wel?

Morgen ga ik weer rijden met mijn andere laarzen (waarbij het zadel zaterdag en maandag niet piepte, vandaag had ik andere laarzen aan), en als 'ie dan nog piept dan ga ik terug met 't zadel.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:47

Dit zit echt aan de boom vast, dus zelf kijken word erg lastig. Je boom zelf zou ook gebroken kunnen zijn, heb het al 2 keer meegemaakt met zeer goed aangeschreven zadelmakers, die dit met een simpele opvulbeurt voor elkaar kregen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 16:48

En als de boom gebroken is? Kan ik het zadel in de container gooien of valt er dan nog wat aan te redden?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:51

Als je kan aantonen dat het zijn fout is mag hij dat oplossen. Dus een nieuwe boom erin, of jou een gelijkwaardig product aanbieden lijkt mij dan meer dan redelijk. Ik kwam er helaas achter na de overstap naar een andere zadelmaker, waardoor ik niet meer kon aantonen dat het de fout was van de eerste zadelmaker.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:51

Gewoon direct Country Mill bellen en de zaak uitleggen.

Er kan inderdaad een popnagel los zijn in de boom, dat kan piepen.
Normaal als hij alle vulling uit je zadel haalt en op nieuw opvult, wordt het zadel ook eerst in tweeen gehaald. Haal je de vulling eruit en pas je dan ook de boom aan,Daarna doe je er de nieuwe vulling in. Vervolgens stik je de voorzijde dicht en sleept de kussen aan de zitting en werkt de vulling verder bij.

Zou de boom al gescheurd/gebroken zijn dan ziet hij dat vast wel voor het weer in elkaar zetten van je zadel. Dus vermoed ik een popnagel. Als je pech hebt zat er een haarscheurtje in het ijzer , en is dat verder gegaan. Als je een gewoon zadel hebt, hout met stalenboom, moet hij dit laatste simpel op kunnen lossen. ( alleen polyesteris een ander verhaal)
.
Wel zo snel mogelijk hem bellen. Anders is het ook moeilijk aan te tonen bij wie eventuele breuk is ontstaan. ( platweg gezegd: ook jij kunt je zadel hebben laten vallen ofzo)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 21:59

Ik heb vanmiddag inderdaad toch maar even gebeld :) hij dacht niet dat de boom gebroken was omdat je dan een duidelijke krak hoort en het zadel dan over de schoft schuift\gaat hangen.
Ik moest het nog even aankijken van hem deze week, als het erger wordt dan moest ik weer ff langskomen.
Hij zei dat het zou kunnen dat iets waarmee hij de boom vast gezet heeft (ben even vergeten hoe dat heette :+ ), loos gegaan is of piept van nieuwigheid. Dat viel sowieso wel onder de garantie zei hij :)

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:03

Tja, je gaat het van zelf wel merken. Soms begint het met piepen en eindigt het met kraken en een boom die steeds breder gaat worden. Zodra de boom breder gaat worden, zou ik wel heel snel op de stoep staan bij hem. Rij je te lang door dan is niet alleen het ijzer gebroken, maar ook het hout wat in de boom zit gaat wijken en later scheuren.
Soms blijft het bij piepen, maar dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 10:04

Hmm dat klinkt hoopgevend.. :Y)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:51

Ik zou dit inderdaad niet te lang afwachten, als dit echt te ver stuk gaat zoals barrye beschrijft ben je je zadel ook langere tijd kwijt.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 11:01

Ik wacht nog wel even af, vind het een beetje apart om vandaag of morgen bij hem op de stoep te staan terwijl hij gezegd heeft dat ik het even aan moet kijken :Y)
Ga vandaag weer rijden en goed luisteren of ik het weer hoor en waar het precies vandaan komt.