Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Casarell schreef:JustMyself15 schreef:Ze werd gereden met een koper bit en die heb ik nu ook. Ze is nogal vast aan de rechterhand en dan doet ze haar tong eruit aan de linkerkant.
En wat doe jij zelf met rijden?
JustMyself15 schreef:als het paard 10 kilo trekt, 10 kilo terugpakken maar niet meer
oji schreef:JustMyself15 schreef:als het paard 10 kilo trekt, 10 kilo terugpakken maar niet meer
En daar heb je de oorzaak zelf genoemd. Als het paard 10 kilo trekt, 10 kilo terugtrekken???? Nee dus, als het paard 10 kilo trekt, 10 kilo loslaten!!!!! Als een paard trekt, laat je los en geef je been. Op eigen benen laten lopen en daar zijn evenwicht laten vinden, hele luchtige verbinding (10 gram). Zolang jij weerstand blijft bieden als hij zich sterk maakt, zal hij zich naar verloop van tijd alleen maar steeds sterker maken en zal jouw tongprobleem nooit opgelost worden. Meestal komen tongproblemen omdat het paard te weinig actief van achter worden gereden en teveel druk/nadruk op de voorkant. Als jij je paard eerst actief van achteren krijgt en vervolgens zonder druk nageeflijk, zal je die tong niet meer buitenboord zien. Niet teveel nadenken over dat je je paard naar beneden wilt rijden, maar nadenken, hoe krijg ik die achterhand actief. Daar bedoel ik niet mee dat je paard als een dolle moet rennen, maar juist in alle verschillende tempo's mooi buigzaam, ritmisch en achterbeen goed onderbrengen. Succes ermee. Laat het niet te lang duren, want als het eenmaal een gewoontetruckje van je paard wordt, wordt het alleen maar moeilijker om het er weer uit te krijgen.
oji schreef:Oh en als antwoord op je vraag. Lage neusriem lost niets op. Alleen als je heel strak zou doen, zou het mogelijk een tijdje werken...maar dat is verboden en valt in de categorie mishandeling. Lijkt me niet dat je dat wilt. Tonglepel zou iets kunnen helpen, maar is ook symptoombestrijding en geen oplossing voor je eigenlijke probleem. Bovendien is een tonglepel niet toegestaan op wedstrijden, dus heb je er ook niets aan. Het is echt een rijtechnisch probleem, wat je rijtechnisch op moet lossen. Alle andere dingen zijn lapmiddelen die hooguit tijdelijk werken. Dat het rijtechnisc is moet je niet als aanval zien. Niemand rijdt perfect, geen combinatie is meteen perfect. Elk paard reageert anders op zaken die nog niet helemaal perfect gaan. De een gooit zijn tong eruit, de ander gaat knarsen, weer een ander gaat rennen of gooit de kop omhoog. Het is juist de uitdaging om een rijtechnische oplossing voor dat probleem te vinden en als je daar een oplossing voor hebt gevonden, ga je meteen weer met sprongen vooruit...en loop je tegen een volgend rijtechnisch probleem op waar je weer op moet gaan puzzelen. Dat betekent niet dat jij niet kan rijden, daar lopen we allemaal tegenaan.