lage neusriem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

JustMyself15

lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 16:43

we hebben een probleem want me paard doet zijn tong uit zijn mond met rijden. Ze heeft het nooit gedaan bij vorige eigenaren en het komt omdat ze gewoon nog niet los is. Ze is ook al naar de tandarts geweest dus het gebit is het ook niet.

Mensen hebben nu gezegt dat een lage neusriem ook helpt tegen tong uit mond. Is dat zo en wat is een effect anders dan van een lage neusriem?

Lynn_Nikita

Re: lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:44

Wat voor neusriem heb je nu, met sperriem of zonder?

JustMyself15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 16:45

met sperriem

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:51

Als ze het voorheen nooit gedaan heeft is het wel vreemd.
heb je een ander bit dan waarmee het paard voorheen gereden werd? of toch strengere handen?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:52

meestal als ze dit doen is er rijtechnisch iets niet in orde en een sperriempje aansnoeren isniet de bedoeling en helpt ook niet.
Ga eens kijken waar het rijtechnisch fout kan gaan.

JustMyself15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 16:56

Ze werd gereden met een koper bit en die heb ik nu ook. Ze is nogal vast aan de rechterhand en dan doet ze haar tong eruit aan de linkerkant.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:05

JustMyself15 schreef:
Ze werd gereden met een koper bit en die heb ik nu ook. Ze is nogal vast aan de rechterhand en dan doet ze haar tong eruit aan de linkerkant.

En wat doe jij zelf met rijden?
Ben je bewust van je eigen reactie hierop?

JustMyself15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 17:07

Casarell schreef:
JustMyself15 schreef:

En wat doe jij zelf met rijden?

Hoe bedoel je precies? Ik ben nu bezig met haar teminste goed rond te maken, wat nu al heel goed gaat, en ik wil er nu voor gaan zorgen dat ze makkelijker word met de rechterstelling. voltes en 8 tjes rijden etc.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:09

Tong uit de mond steken betekent pijn. ga er maar vanuit dat je bit niet goed is, of dat je met te veel druk rijdt. Je moet dit ook NOOIT verhelpen door het strakker zetten van neusriem, dat is symptoombestrijding en je snoert hiermee letterlijk je paard de mond: hij kan zijn pijn helemaal niet meer laten zien en lijdt in stilte. Als je niet met druk rijdt: Een paard heeft vrij weinig ruimte in zijn mond, de meeste bitten zijn te dik, of zitten met de scharnieren op de lagen, je moet dus door het passen van verschillende bitten erachter zien te komen wel bit het meest vrij in de mond ligt. Dit kun je prima doen samen met een tandarts: als je paard toch onder verdoving is kun je in alle rust vorm van mond en tong bekijken en passen. Het ene bit is echt het andere niet, ookal lijkt het op elkaar, een milimeter dikker of dunner kan al een wereld van verschil maken. Een bit luistert net zo nauw als een zadel

JustMyself15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 17:12

We zijn vorige week naar de tandarts geweest en hebben we ook het bit gepast. Ze zei dat alles goed was en dat het juist een heel fijn bitje was voor het paard. Het zadel is ook al gecontroleerd en dat zit nu ook goed.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:14

Ik vraag niet hoe je dit aan het oplossen bent, maar hoe jij reageert op je paard.
Je zegt dat hij rechts sterk is, maar wat doe jij? Laat jij los of hou jij vast, ben jij met 1 hand beweeglijker?
En hoe is je paard voor je been?? Snel, of wil hij er nog wel eens aan je been plakken..

Een tong is niet per definitie pijn in een mond, maar kan met zo goed vanuit scheefheid komen..
Scheefheid van het paard, óf van jou.. bovendien doet het ene paard dat heel makkelijk, het andere paard juist niet..

Vandaar mijn vraag, wat doe jij.. ben je bewust van je 'handelingen/verbinding'??

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:17

Dan denk ik dat je eerst naar jezelf moet gaan kijken: rij je niet met teveel druk omdat je paard aan een kant vast houdt? Je krijgt al gauw de neiging om te gaan trekken om dit te corrigeren, en druk op een bit is al snel hoog! Een paard zoekt van nature maar een paar kilo druk op het bit op, en daar zit je als ruiter al heel snel overheen.

JustMyself15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 17:23

Mijn instructeur zegt dat het komt omdat mijn paard altijd door een springruiter is gereden, (M springen) en werd elke dag maar snel werd gereden omdat ze meerdere paarden per dag moest rijden. daardoor werd ze niet optimaal getraint. nu ben ik ermee begonnen en wil haar natuurlijk veel meer naar beneden laten lopen.

ik heb al meer ervaring met dressuur en ben bewust van wat ik doe. en het kan soms natuurlijk zijn dat ik iets sterker kan zijn met rechts omdat ze daar ook trekt, maar wat kan ik ertegen doen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:30

Wat een onzin van je instructeur.. 8)7
Menig springruiter werkt juist naar een los paard..

Je hebt het antwoord zelf al gegeven.. ;)
Gelijke druk op beide teugels houden.. en trekt ze dan moet je been daar zijn om dat op te lossen..

Lunaleut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:34

het is misschien handig een rubber bit aan te schaffen, en dan ook eventueel met bitringen.
ps: veel paarden doen dat dus het is niet gevaarlijk of een ziekte achtig iets. /3

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:41

Het is al meerdere keren gezegd, ga op zoek naar de oorzaak en los zo je probleem op. Met een sperriem verdoezel je het en negeer je wat je paard zegt.
Zoals je zelf al zegt: je paard houd aan een kant vast.. Op basis van meerdere dingen denk ik aan natuurlijke scheefheid. Elk paard is links of rechts, aan jou de taak om hem tweebenig te maken. Voorkant loslaten, ga bezig met de achterkant. En als de motor aan de praat is en goed loopt, krijg je die voorkant er gratis bij!

JustMyself15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 17:46

oke dit snap het nu wel, is me al verteld en het losmaken gaat al veel beter. vooral op het begin was ze veel links maar nu al veel minder. naar voren rijden, opvangen met lichte hand, en zo, als het paard 10 kilo trekt, 10 kilo terugpakken maar niet meer. en ook als ze meer los is dan gaat haar tong ook meerdere malen terug in haar mond.
maar even terug op de begin vraag: wat voor effect geeft een lage neusriem in dit geval?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 07:46

Ik denk dat het weinig verschil maakt. De sperriem is eraf dus paard zal nog steeds de tong uit kunnen steken. Een lage neusriem werkt wat strenger in, maar dat is bij de neus en daar zit je probleem niet.
Als jij gewoon verder gaat met losrijden en rechtrichten ben je ook van je tongprobleem af.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 08:05

JustMyself15 schreef:
als het paard 10 kilo trekt, 10 kilo terugpakken maar niet meer

En daar heb je de oorzaak zelf genoemd. Als het paard 10 kilo trekt, 10 kilo terugtrekken???? Nee dus, als het paard 10 kilo trekt, 10 kilo loslaten!!!!! Als een paard trekt, laat je los en geef je been. Op eigen benen laten lopen en daar zijn evenwicht laten vinden, hele luchtige verbinding (10 gram). Zolang jij weerstand blijft bieden als hij zich sterk maakt, zal hij zich naar verloop van tijd alleen maar steeds sterker maken en zal jouw tongprobleem nooit opgelost worden. Meestal komen tongproblemen omdat het paard te weinig actief van achter worden gereden en teveel druk/nadruk op de voorkant. Als jij je paard eerst actief van achteren krijgt en vervolgens zonder druk nageeflijk, zal je die tong niet meer buitenboord zien. Niet teveel nadenken over dat je je paard naar beneden wilt rijden, maar nadenken, hoe krijg ik die achterhand actief. Daar bedoel ik niet mee dat je paard als een dolle moet rennen, maar juist in alle verschillende tempo's mooi buigzaam, ritmisch en achterbeen goed onderbrengen. Succes ermee. Laat het niet te lang duren, want als het eenmaal een gewoontetruckje van je paard wordt, wordt het alleen maar moeilijker om het er weer uit te krijgen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 08:10

oji schreef:
JustMyself15 schreef:
als het paard 10 kilo trekt, 10 kilo terugpakken maar niet meer

En daar heb je de oorzaak zelf genoemd. Als het paard 10 kilo trekt, 10 kilo terugtrekken???? Nee dus, als het paard 10 kilo trekt, 10 kilo loslaten!!!!! Als een paard trekt, laat je los en geef je been. Op eigen benen laten lopen en daar zijn evenwicht laten vinden, hele luchtige verbinding (10 gram). Zolang jij weerstand blijft bieden als hij zich sterk maakt, zal hij zich naar verloop van tijd alleen maar steeds sterker maken en zal jouw tongprobleem nooit opgelost worden. Meestal komen tongproblemen omdat het paard te weinig actief van achter worden gereden en teveel druk/nadruk op de voorkant. Als jij je paard eerst actief van achteren krijgt en vervolgens zonder druk nageeflijk, zal je die tong niet meer buitenboord zien. Niet teveel nadenken over dat je je paard naar beneden wilt rijden, maar nadenken, hoe krijg ik die achterhand actief. Daar bedoel ik niet mee dat je paard als een dolle moet rennen, maar juist in alle verschillende tempo's mooi buigzaam, ritmisch en achterbeen goed onderbrengen. Succes ermee. Laat het niet te lang duren, want als het eenmaal een gewoontetruckje van je paard wordt, wordt het alleen maar moeilijker om het er weer uit te krijgen.

Amen. Tong problemen zijn altijd een gevolg van verkeerd rijden of een lichamelijk probleem bij het paard. Wat door correct rijden tijdig wordt opgemerkt en dus verholpen kan worden.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 08:10

Ik denk dat je het probleem niet kan oplossen met je harnachement, maar juist rijtechnisch.
Als je paard voorheen heel anders gereden is, kan het ook zijn dat hij nu spierpijn heeft waardoor hij dit doet. Dan is het gewoon een kwestie van met beleid onder instructie door rijden en gaat het probleem vanzelf over. Het kan ook zijn dat je paard nu spieren voelt die hij voorheen niet zoveel hoefde te gebruiken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 08:17

Lastig voor je.. Het probleem is ook dat als een paard eenmaal heeft geleerd, kan ie het daarna vaker gaan doen, ook al is de oorzaak inmiddels weg. Je moet natuurlijk je aandacht vestigen op het rijtechnische probleem, maar het kan helpen om een tonglepel te gaan gebruiken. Dan kan hij zijn tong niet meer uitsteken. Dit is natuurlijk niet een middel om toch op zijn sterke kant te rijden zonder dat hij zijn tong uitsteekt, je zal toch echt je paard moeten gaan rechtrichten, maar het is wel een oplossing voor het tongprobleem. Met een vaste tonglepel mag je zelfs gewoon federatie dressuurwedstrijden rijden.. Succes!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 08:17

Oh en als antwoord op je vraag. Lage neusriem lost niets op. Alleen als je heel strak zou doen, zou het mogelijk een tijdje werken...maar dat is verboden en valt in de categorie mishandeling. Lijkt me niet dat je dat wilt. Tonglepel zou iets kunnen helpen, maar is ook symptoombestrijding en geen oplossing voor je eigenlijke probleem. Bovendien is een tonglepel niet toegestaan op wedstrijden, dus heb je er ook niets aan. Het is echt een rijtechnisch probleem, wat je rijtechnisch op moet lossen. Alle andere dingen zijn lapmiddelen die hooguit tijdelijk werken. Dat het rijtechnisc is moet je niet als aanval zien. Niemand rijdt perfect, geen combinatie is meteen perfect. Elk paard reageert anders op zaken die nog niet helemaal perfect gaan. De een gooit zijn tong eruit, de ander gaat knarsen, weer een ander gaat rennen of gooit de kop omhoog. Het is juist de uitdaging om een rijtechnische oplossing voor dat probleem te vinden en als je daar een oplossing voor hebt gevonden, ga je meteen weer met sprongen vooruit...en loop je tegen een volgend rijtechnisch probleem op waar je weer op moet gaan puzzelen. Dat betekent niet dat jij niet kan rijden, daar lopen we allemaal tegenaan.

JustMyself15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 09:32

oji schreef:
Oh en als antwoord op je vraag. Lage neusriem lost niets op. Alleen als je heel strak zou doen, zou het mogelijk een tijdje werken...maar dat is verboden en valt in de categorie mishandeling. Lijkt me niet dat je dat wilt. Tonglepel zou iets kunnen helpen, maar is ook symptoombestrijding en geen oplossing voor je eigenlijke probleem. Bovendien is een tonglepel niet toegestaan op wedstrijden, dus heb je er ook niets aan. Het is echt een rijtechnisch probleem, wat je rijtechnisch op moet lossen. Alle andere dingen zijn lapmiddelen die hooguit tijdelijk werken. Dat het rijtechnisc is moet je niet als aanval zien. Niemand rijdt perfect, geen combinatie is meteen perfect. Elk paard reageert anders op zaken die nog niet helemaal perfect gaan. De een gooit zijn tong eruit, de ander gaat knarsen, weer een ander gaat rennen of gooit de kop omhoog. Het is juist de uitdaging om een rijtechnische oplossing voor dat probleem te vinden en als je daar een oplossing voor hebt gevonden, ga je meteen weer met sprongen vooruit...en loop je tegen een volgend rijtechnisch probleem op waar je weer op moet gaan puzzelen. Dat betekent niet dat jij niet kan rijden, daar lopen we allemaal tegenaan.

Dankje hier heb ik wat aan, gisteren heel veel los gereden en ging al veel beter, het is gewoon trainen trainen trainen, maar het gaat wel goed komen denk ik. Nieuwe uitdaging.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:42

Succes ermee!