Zadel kopen, leer of kunststof?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Donnieboy

Zadel kopen, leer of kunststof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 20:38

Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuw (tweedehands?) zadel voor mijn Haflinger.
Nu heeft mijn vader een ziekte waardoor hij geen baan meer heeft en we dus een lager budget hebben.
Ik ben dus op zoek naar een niet al te duur zadel.

Nu had ik laatst twee leuke zadels gevonden, een van kunststof en een van leer. Die van kunststif kon ik later niet meer vinden (verwijderd?), dus ik zeg zo tegen de verkoper dat het kunststof zadel niet doorgaat en dat ik nog even nadenk over zijn zadel.
Krijg ik een mailtje terug dat zijn zadel al verkocht was, maar dat ik zeker geen kunststof moest pakken, niet gevraagd waarom niet.

Nou laatst ook op wedstrijd vang ik uit een gesprek op dat je voor kunststof zadels lagere score krijgt??? Dit verbaasde me heel erg.

Zouden jullie me willen helpen om het verschil echt duidelijk te maken, en wat zouden jullie kiezen en waarom?

laetitia98

Re: Zadel kopen, leer of kunststof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:49

ik heb een kunstof zadel ben er erg tevreden over, heb hem nu een klein jaartje denk en ziet er nog top fijn uit (wintec 500) ook heel makkelijk aan te passen etc. ik vind zelf leren zadels niet zo handig moeten vaak opgevult en gevet worden... en ik had geen geld om een leren te kopen en ook geen zin om om de paar manden de zadelmaker te laten komen ;) maarja ieder zijn eigen ding. ik ben sowiso een voorstander van kunstof zou er zo nog een kopen ;) heel fijn heb nu het cair systeem en dat is echt top hoeft namelijk neit opgevult te worden en zakt niet ;) als je op verschillende paarden rijd (of misschien na een tijd een ander gaat rijden) is wintec ook heel geschikt door verwisselbare boom etc ... en kunstof is zo goed als onderhouds vrij ;) nou je kan wel lezen dat ik voorstander ben van kunstof hhaha ;) ik hoop dat je een goede keus maakt wat voor jou en je paardje het beste is :p

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:51

Natuurlijk krijg je met een kunststof zadel geen lagere punten ;) . Van een afstand zie je niet eens welk zadel erop ligt, want je zit er bovenop :+ .

Veel mensen vinden een kunststof zadel minder prettig zitten. Het is wat stugger dan leer.
De nieuwprijs van een kunststof zadel is veel lager dan die van een (goed) leren zadel. Je kan echter soms ook nog goede tweedehands leren zadels vinden voor minder. Over het algemeen is kunststof dus goedkoper, maar dat hoeft niet :) .

Los van de prijs zou ik kiezen voor leer, omdat dat gewoon veel lekkerder zit vind ik :) . Ik heb trouwens vroeger een kunststof zadel gehad die ging piepen, dat was wel heel erg irritant :Y) Heb dat daarna ook nooit meer zo erg bij een zadel gehoord hoor, dus wat dan nou precies was weet ik niet helemaal :P .

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 20:51

Wat bedoelt u met makkelijk aan te passen? En weet u toevallig hoe het komt, als kunststof makkelijker is, leer toch duurder is? Of komt dat echt door het materiaal leer?

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 20:53

sharonalover schreef:
Natuurlijk krijg je met een kunststof zadel geen lagere punten ;) . Van een afstand zie je niet eens welk zadel erop ligt, want je zit er bovenop :+ .

Veel mensen vinden een kunststof zadel minder prettig zitten. Het is wat stugger dan leer.
De nieuwprijs van een kunststof zadel is veel lager dan die van een (goed) leren zadel. Je kan echter soms ook nog goede tweedehands leren zadels vinden voor minder. Over het algemeen is kunststof dus goedkoper, maar dat hoeft niet :) .

Los van de prijs zou ik kiezen voor leer, omdat dat gewoon veel lekkerder zit vind ik :) . Ik heb trouwens vroeger een kunststof zadel gehad die ging piepen, dat was wel heel erg irritant :Y) Heb dat daarna ook nooit meer zo erg bij een zadel gehoord hoor, dus wat dan nou precies was weet ik niet helemaal :P .

Haha, ja ik heb zelf nog nooit op een kunststof zadel gereden dus weet daardoor niet hoe het "zit", en of het minder lekker zit dan mijn leren zadel.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:55

Ik heb 2 kunststof zadels, daarvoor altijd leren zadels gehad... Maar ik zou niet meer anders willen! Ik kan gewoon in de regen rijden, zonder dat mijn zadel er ook maar iets van lijdt... Terwijl ik het leren zadel dan echt wel vaker moest invetten als ik dat deed.. + verkleuringen van het leer etc.

Voor mij was het sowieso al een keuze om voor kunststof te gaan (rijd het liefst buiten, stal had ook geen binnenbak) dus sowieso voor het onderhoud/behoud van het zadel zou het al kunststof worden. En ja, ook de prijs is natuurlijk wel wat lager... Tekna vind ik trouwens ook een super mooi merk! Wel iets duurder maar ze hebben nu ook een "goedkoper" model. (Meer basiszadeltje... maar ziet er ook goed uit!) Wintec is natuurlijk ook een fijn en mooi merk, vind dat de zadels ook goed lang mooi blijven.

Zelf vind ik het fijner zitten dan mijn oude leren zadel (die 2x zo duur was :')) Maar dat is denk ik deels ook wennen? Kan niet zeggen dat het stugger zit. Het erge is dat er op de manege 1 pony was (Willy) en die had ook een kunststof zadel... Ik vond dat als klein meisje ideaal, want het was een stuk lichter en het zat zo fijn :') bedacht me dat net opeens...) Dus ook qua gewicht scheelt het veel!

Dat van dat piepen --> nooit last gehad met wintec iig; maar er zijn ook leren zadels die dat doen ;)

En denk dat de laatste jaren de kwaliteit/uiterlijk van kunststof echt wel zo veel vooruit is gegaan, dat je er goed voor kunt kiezen... 10 jaar geleden zag kunststof er "nep" uit, maar tegenwoordig....

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:10

het is niet zo zeer dat het kunstof makkelijk is aan te passen maar dan heb ik het over wintec met cair systeem ... de bomen kunnen verwisselt worden waardoor die toch vaak wel aan ieder paard aaan gepast kan worden (mijn paard heeft hoge schoft en een holle rug) ik vind wintec zelf wel heel lekker zitten maar smaken verschillen ;) ook vind ik mijn wintec en niet zo plastic uitzien ofzo ... en zoals hier boven wintecs zijn veel lichter... toen mijn zadel bij de zadelmaker was moest ik heel even met een rossner rijden (prima zadel) maar ben echt heel erg blij dat ik mn wintecje weer terug heb ;) je meot gewoon kijken wat er voor jou en je paard het fijnst is enz ... ik zou zelf uit ervaring voor kunstof (wintec) gaan het is veel prijs vriendelijker en makkelijk in onderhoud en zit ook lekkr ...

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:12

ps ik rijd ook wedstrijd gwn op mijn wintec nooit op beoordeeld ;)

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:47

Ik vind leren zadels zelf vaak mooier. En ik vind het materiaal fijner voelen. Nu weet ik niet op hoeveel verschillende merken kunststof zadels ik heb gezeten maar over het algemeen vind ik dat ze vrij hard aanvoelen qua zit (maar dit zal vast verschillen per merk/prijs).

Maar mooi en fijn zittend zijn natuurlijk heel persoonlijke dingen dus daar moet je natuurlijk zelf over oordelen;)

Kunststof zadels zijn vaak licht van gewicht en makkelijk in onderhoud. Bovendien is leer en water niet zo'n fijne combinatie terwijl dit met kunststof geen probleem is.
Een nadeel aan de meeste kunststof zadels vind ik wel de singelstoten. Wanneer deze gecoat zijn met plastic dan kan dat plastic breken wat het aansingel (of losmaken van de singel) niet erg makkelijk maakt. Maar ik vermoed dat de stoten vrij eenvoudig door een zadelmaker te vervangen zijn.

Dat er op wedstrijden wordt afgerekend op het materiaal van je zadel lijkt me pure onzin. Lijkt me totaal geen criterium;) Misschien dat er een keer een jurylid tussenzit die er toch een puntje minder om geeft maar dat is natuurlijk niet de bedoeling en zal dan ook niet vaak voorkomen mag ik hopen.

Als ik jou was zou ik gewoon veel zadels bekijken. Voelen, even zitten etc. Gewoon een keer een wat grotere ruitersportzaak of manege binnen lopen en dan hebben ze vast wel het een en ander liggen om te vergelijken! Bedenk wel dat het aanbod in leren zadels groter is dan het aanbod aan kunststof zadels, dus dat je keus qua modellen en merken iets beperkter is wanneer je voor een kunststof zadel kiest.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:57

laetitia98 schreef:
het is niet zo zeer dat het kunstof makkelijk is aan te passen maar dan heb ik het over wintec met cair systeem ... de bomen kunnen verwisselt worden waardoor die toch vaak wel aan ieder paard aaan gepast kan worden (mijn paard heeft hoge schoft en een holle rug) ik vind wintec zelf wel heel lekker zitten maar smaken verschillen ;) ook vind ik mijn wintec en niet zo plastic uitzien ofzo ... en zoals hier boven wintecs zijn veel lichter... toen mijn zadel bij de zadelmaker was moest ik heel even met een rossner rijden (prima zadel) maar ben echt heel erg blij dat ik mn wintecje weer terug heb ;) je meot gewoon kijken wat er voor jou en je paard het fijnst is enz ... ik zou zelf uit ervaring voor kunstof (wintec) gaan het is veel prijs vriendelijker en makkelijk in onderhoud en zit ook lekkr ...

Kan ik je wat vragen? Een wintec past die ook op een paard met wat hogere schoft? Je hebt nooit meegemaakt dat hij tegen de schoft lag oid zegmaa ? ;)

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:06

Ik zou voor leer gaan, niet alleen zit het voor jezelf fijner, maar leer vormd zich uiteindelijk ook nog verder iets naar de vormen van je paard, kunststof niet. Ook vind ik leer persoonlijk mooier, en krijg ik al pijn aan mn kont als ik naar de meeste kunststof zadels kijk...

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:15

Je hebt een haflinger? Vraag bij een (goede) ruitersportzaak eens naar de Harry's Horse switch. Leuk zadel als je geen al te groot budget hebt maar toch leer wilt. De vulling is echter over het algemeen zwaar bagger, dus je zou met je zadelpasser kunnen afspreken dat hij er wel een nieuwe vulling in stopt, dan zou je daar een aantal jaren heel leuk meer vooruit kunnen.

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 07:34

Mijn paard heeft een best hoge schoft en hij is helemaal aangemeten door de zadelmaker en hij heeft nog nooit op de schoft gelegen ... Zit als n huis en ligt als een huis ;) (je zit er heel stevig in dat vind ik zelf heel fijn) maar hij zou ook prima op n hafje kunnen want de bomen zijn verwisselbaar ;) nu zit er bij mij een smalle boom in maar er kan dus ook een hele brede boom in ;)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:48

Ik vind kunststof zadels juist fijner zitten dan leren zadels :+ Zoiets is toch denk persoonlijk en zul je per persoon moeten aanvoelen. Ik vind kunststof gewoon makkelijker, weinig onderhoud en kan prima een regenbuitje hebben.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:51

het maakt eigenlijk weinig uit zolang het zadel maar past op je pony en je er zelf fijn in zit .
de moderne kunststof zadels zijn prima zadels...
zelfs...denk ...15 jaar terug waren het al prima zadels kwa kwaliteit :j

zelf heb ik bij kunststof een grote voorkeur voor thorowgood, vind ik zelf erg prettig zitten en kwa onderhoud is kunststof natuurlijk ideaal...vochtig doekje er over en klaar.
wintec vind ik zelf dan weer minder, hoewel ik de nieuwste modellen niet zelf heb getest,. maar ik zit er minder fijn in en ik vind het Cair systeem niet prettig, hoewel je tegenwoordig ook weer voor wollen vulling zou kunnen kiezen begreep ik .

maar ik zou me niet vastpinnen op wel of geen leer/kunststof, beide prima opties, ligt er mara net aan waar je tegen aan loopt wat past bij jou en je pony
kunstof zou minder makkelijk aan te passen zijn kwa vulling, maar een goeie zadelklusse rkan ook een kunststof zadel opnieuw kunnen vullen.

prijstechnisch zou kunststof zelfs best interessant kunnen zijn voor je op het moment :j
thorowgood is tweedehands heel betaalbaar te krijgen , er zijn verschillende modellen waarbij er ook een lijn bijzit speciaal voor de wat stevigere types (cob)
als dit past op je paard en je zit er zelf fijn in, zou dit zeker ene optie kunnen zijn

maar uiteindelijk is het heel persoonlijk...de 1 vind het fijn, de ander vind het niks,
maar kwalitatief zijn er hele goeie kunststof zadels te krijgen , die kwa duurzaamheid etc echt niet veel onderdoen voor leer... heb vorig jaar nog een zadeltje in handen gehad wat minstens 15 jaar oud was, thorowgood maxam, redelijk budgetmodelletje indertijd, wat er ondanks flink gebruikt te zijn door de jaren heen , nog prima uit zag :j
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 25-02-13 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:52

ook ik rijd met een kunstof zadel ik heb de Isabelle werth super zadel,ook past ie super op mijn paard,
ik rijd wedstrijden ben er nog nooit op bekritiseerd of iets

jans1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:54

opzich is een kunststof zadel een prima optie. wij hebben een thorworgood half kunststof half leer voor ongeveer 800/700 euro. wat wel zo is is dat kunstof sneller beschadigd raakt en slijt en leer een betere kwaliteit is maar opzich is het gewoon prima :)
http://www.thorowgood.com/

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:09

ik denk dat 700 euro beetje boven het budget is

renep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:15

Het blijft een persoonlijke voorkeur en budget goed onderhouden leren zadel kan langer meegaan maar dat wil niet zeggen dat kunstof slecht is. allebei hebben voordelen en nadelen.
Kijk naar je budget en als daar een kunstof binne valt so be it en als het leer is, is het ook goed.

En van een afstand zie je het verschil niet en de juryleden al helemaal niet

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:00

Zoals hierboven al gezegd, het verschil komt voornamelijk neer op als voordelen van een kunstlederen zadel dat het makkelijker qua onderhoud is, met een natte doek kun je het schoonmaken, rijden in de regen is geen probleem, en vaak zijn de zadels lichter van gewicht.
Nadelen van kunstleder zijn dan weer dat je er sneller beschadigingen op kunt krijgen omdat kunststof niet zo goed tegen schuren en warmte-ontwikkeling kan door bvb. schurende beugelriemen. En je hebt sneller risico op piep-geluiden.

Om even wat enorme onzin recht te zetten:

laetitia98 schreef:
ik vind zelf leren zadels niet zo handig moeten vaak opgevult en gevet worden... en ik had geen geld om een leren te kopen en ook geen zin om om de paar manden de zadelmaker te laten komen ;) maarja ieder zijn eigen ding.

Het is natuurlijk niet zo dat het afwerkings-materiaal (leder / kunstleder / ander materiaal) bepaalt of de kussens een opvulbeurt nodig hebben en of een zadel blijft passen :P

Kunstlederen zadels kunnen net zo goed verkeerd gevormde, hard geworden of ingezakte kussens hebben waardoor een opvulbeurt nodig is.
En elk zadel moet je regelmatig op pasvorm controleren omdat paarden in een paar maanden tijd flink kunnen veranderen van vorm :j

Daarbij heeft bvb. een Wintec geen verwisselbare boom en is ook zeker niet op ieder paard passend te maken.

Ze hebben vaak wel een verwisselbaar kopijzer waardoor je de voorkant van het zadel aan kan passen aan een smallere of bredere schoft, maar de gehele ronding van de boom en kussens onder de zitting van je zadel moet natuurlijk ook passen.

Cair is dan juist weer onhandig want dit is gewoon een schuim-vulling met een vaste vorm, waaraan je dus ook niks aan kunt passen als de ronding van de boom en kussens niet overeen komen met de ronding van de rug van je paard. Terwijl je bij met wol gevulde kussens wel nog wat speelruimte hebt om die ronding van de kussens iets aan te passen.

Ik vind Wintec een fijn merk met fijne spullen, maar aan (goedbedoelde :) ) onzinverhalen heb je niks dus hierbij even wat betere info :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:04

Wintec en Thorowgood zijn echt wel aanraders wat kunststof zadels betreft :j
Makkelijk in onderhoud, passen op veel paarden en zitten prima. Daarbij zijn ze lekker licht in gewicht.
Op mijn haflinger lag het na 3 maanden helaas niet goed meer. Maar als het aangepast had kunnen worden had ik nooit een leren zadel gekocht :D

Wel is het, net als met een leren zadel, belangrijk dat het past. Dus een zadelmaker/passer er naar laten kijken is wel noodzakelijk.

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:07

pmarena schreef:
Zoals hierboven al gezegd, het verschil komt voornamelijk neer op als voordelen van een kunstlederen zadel dat het makkelijker qua onderhoud is, met een natte doek kun je het schoonmaken, rijden in de regen is geen probleem, en vaak zijn de zadels lichter van gewicht.
Nadelen van kunstleder zijn dan weer dat je er sneller beschadigingen op kunt krijgen omdat kunststof niet zo goed tegen schuren en warmte-ontwikkeling kan door bvb. schurende beugelriemen. En je hebt sneller risico op piep-geluiden.

Om even wat enorme onzin recht te zetten:

laetitia98 schreef:
ik vind zelf leren zadels niet zo handig moeten vaak opgevult en gevet worden... en ik had geen geld om een leren te kopen en ook geen zin om om de paar manden de zadelmaker te laten komen ;) maarja ieder zijn eigen ding.

Het is natuurlijk niet zo dat het afwerkings-materiaal (leder / kunstleder / ander materiaal) bepaalt of de kussens een opvulbeurt nodig hebben en of een zadel blijft passen :P

Kunstlederen zadels kunnen net zo goed verkeerd gevormde, hard geworden of ingezakte kussens hebben waardoor een opvulbeurt nodig is.
En elk zadel moet je regelmatig op pasvorm controleren omdat paarden in een paar maanden tijd flink kunnen veranderen van vorm :j

Daarbij heeft bvb. een Wintec geen verwisselbare boom en is ook zeker niet op ieder paard passend te maken.

Ze hebben vaak wel een verwisselbaar kopijzer waardoor je de voorkant van het zadel aan kan passen aan een smallere of bredere schoft, maar de gehele ronding van de boom en kussens onder de zitting van je zadel moet natuurlijk ook passen.

Cair is dan juist weer onhandig want dit is gewoon een schuim-vulling met een vaste vorm, waaraan je dus ook niks aan kunt passen als de ronding van de boom en kussens niet overeen komen met de ronding van de rug van je paard. Terwijl je bij met wol gevulde kussens wel nog wat speelruimte hebt om die ronding van de kussens iets aan te passen.

Ik vind Wintec een fijn merk met fijne spullen, maar aan (goedbedoelde :) ) onzinverhalen heb je niks dus hierbij even wat betere info :j

daar ben ik het zelf niet mee eens bij mijn wintec heeft de zadelmaker ieder deukje in haar rug aangepast met cair systeem... dus hij is wel degelijk opvulbaar en aanpas baar ;) wol zou inderdaad wat beter opvulbaar zzijn maar wol zakt best veel... vind ik en cair stuk minder natuurlijk moet ieder zadel om de zoveel tijd na gekeken worden ... maar t is niet zo dat ie snel zakt ofzo (ik heb alleen ervaring met snel zakkende leren zadles heb nog geen een leren zadel meegemaakt die het langer dan 4 maanden uit houd zonder oiop te vullen) voor mij was het gewoon prettiger om een wintec te kopen te kopen door de verwisselbare boom en makkelijk opvulbare kussens en de goedkope aanschafprijs ... omdat ik ik een lease paard heb en geen eigen paard ... bijde is goed leer of kunstof het is voor iedereen verschillend iki laat hier alleen mijn eigen mening en ervaringen weten met advies etc van de zadelmaker (hij zij dat cair juist makkelijk opvulbaar is door de schuimkussentjes ..) maarja dat is mijn mening :P

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:20

Heb zelf een isabel werth kunstof dressuurzadel, vind het opzich wel een fijn zadel, maar heb het vooral genomen vanwege het onderhoudsgemak :o
Daarnaast heb ik een goedkoop riderpro kunstof zadel dat ik enkel voor springwedstrijden gebruik, dit zadel zit wel lekker maar heeft ontzettend irritante singelstoten.

Heb hiervoor altijd leren zadels gehad wat me opzich altijd wel goed bevallen is, alleen heb ik nu een paard wat een jaar onder het zadel is en nog enorm in bespiering kan gaan veranderen waardoor ik liever niet een duur leren zadel koop.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:25

laetitia98 schreef:
daar ben ik het zelf niet mee eens bij mijn wintec heeft de zadelmaker ieder deukje in haar rug aangepast met cair systeem... dus hij is wel degelijk opvulbaar en aanpas baar ;) wol zou inderdaad wat beter opvulbaar zzijn maar wol zakt best veel... vind ik en cair stuk minder natuurlijk moet ieder zadel om de zoveel tijd na gekeken worden ... maar t is niet zo dat ie snel zakt ofzo (ik heb alleen ervaring met snel zakkende leren zadles heb nog geen een leren zadel meegemaakt die het langer dan 4 maanden uit houd zonder oiop te vullen) voor mij was het gewoon prettiger om een wintec te kopen te kopen door de verwisselbare boom en makkelijk opvulbare kussens en de goedkope aanschafprijs ... omdat ik ik een lease paard heb en geen eigen paard ... bijde is goed leer of kunstof het is voor iedereen verschillend iki laat hier alleen mijn eigen mening en ervaringen weten met advies etc van de zadelmaker (hij zij dat cair juist makkelijk opvulbaar is door de schuimkussentjes ..) maarja dat is mijn mening :P

Kan het niet zijn dat je je zadelmaker verkeerd begrepen hebt?

Cair kan in principe namelijk helemaal niet opgevuld worden, omdat het een voorgevormd schuimkussen is en geen los materiaal.
Sommige zadelmakers willen er wel wat bij frommelen maar echt heel aanpasbaar is het niet....wanneer mensen graag hun Cair-zadel willen houden en de vorm van de kussens niet goed past, dan is het vaak nog wel een optie om de Cair schuimkussens er uit te halen en te vervangen door wol, dan heb je weer wat meer aanpassings-mogelijkheden :)

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:41

hij liet het me zelf zien er zijn speciale schuim kussentjes die hij in de kussens had gedaan en zou heeft ie hem helemaal aangepast ... zijn speciale cair schuim kussentjes ofzo ... hij zei dat het heel makkelijk was ... dusja ;) en ik vertrouw op mijn zadelmaker haha (hij weet het beter dan ik ;) hij heeft me laten voelen, toen hij me zadel nog niet had aangepast lag ie in het midden los van de rug toen dee hij er zo'n schuim kussentje in en toen lag hij overal netjes aangesloten etc... (ik vind het maar spooky om te zien hoe je hele zadel uit elkaar ligt ;) en hij heeft niks gedaan met wol of andere opvul dingetjes alleen een schuimkussentje ... dusja :P ik vertel alleen hier wat er mij verteld is door mijn zadelmaker ;)