Welk zadel heb ik nodig voor een Schwarzwalder Fuchs?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Stacey_94

Welk zadel heb ik nodig voor een Schwarzwalder Fuchs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 19:05

Heey!

Ik ga binnekort mijn eerste zadel kopen voor mijn 3 jarige Schwarzwalder fuchs merrie! voor degene die niet weten hoe die eruit zien, het is een wat logger ras, heb bijna geen schoft.

nu weet ik niet zo goed wat voor zadel ik er als best eerst op moet leggen? \
-boomloos?
-veelzijdigheid wintec met verwisselbare boom??

Ik wil graag jouw mening!!

Groetjes,

Stacey de Goede
Laatst bijgewerkt door Revanches op 24-02-13 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Topic titel aangepast

romyloverrr

Re: WELK ZADEL HEB IK NODIG?? HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:10

een verwisselbare ''boom'' ( eigenlijk is het alleen het kopijzer )
past neit op alle paarden , wat wel vaak gezegt word.
maar dat is gewoon een fabeltje

ik zeg boomloos ( ik heb een barefoot en ben hier zéér tevreden over )
het past op 90 % van de paarden en is zéér geschikt voor jonge paarden
doordat het zich na het paard vormt.
ook zijn barefoot zadels heel gewild , dus makkelijk te kopen en verkopen
en je kunt een testzadel aanvragen , met een ander zadel kan dit vrijwel nooit.

kijk eens op www.barefoot-saddle.nl
als je vragen hebt kun je ze stellen ( ik heb mij verdiept in barefoot / boomloos )

rakni

Re: WELK ZADEL HEB IK NODIG?? HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:11

wat wil je gaan doen met het paard en hoeveel weeg je?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:13

ik vindt een zadel met boom altijdwat fijner op een wat breder paard.
op sommige boomloos, en vooral barefoot zit je heel breed vindt ik.
ik heb zelf wel een boomloos zadel, een freemax en dat lijkt qua vorm enzo wel wat op zadel met boom.
je zit er ook niet heel breed in, ik ben er heel tevreden over!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:13

Heel de titel in hoofdletters is een beetje overdreven he...

Laat een zadelpasser komen en vertel hem wat je wensen en eisen zijn. Dan zal hij een passend zadel voor jullie allebei zoeken.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:16

Ik zou een zadelmaker om advies vragen. Bij voorkeur eentje met ervaring met koudbloeden.

Aangezien het nog een jong paard is, is een Wintec VZH niet eens zo'n slechte gedachte als je besluit voor een boomzadel te gaan, aangezien de rug van je paard nog heel erg gaat veranderen tijdens haar training en deze zadels voordelig zijn! Maar dan moet een Wintec wel passen natuurlijk; dat is inderdaad niet vanzelfsprekend ondanks het verwisselbare kop-ijzer. (Op mijn Fjord past geen Wintec, bijvoorbeeld)
Wintec heeft overigens ook een speciale uitvoering van het VZH-zadel voor de wat bredere paardjes. :)

rakni

Re: Welk zadel heb ik nodig voor een Schwarzwalder Fuchs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:22

ik ben helemaal weg van massimo zadels, en in het bijzonder de massimo trail. Deze kun je ook aan laten passen mocht je paard nog groeien. De boom kan versteld worden. Maar het is persoonlijk, ga je echt voor dressuurwedstrijden dan wil je deze wellicht niet. Ga je voor buitenrijden en een zo comfortabel mogelijk zadel dan is het wellicht een optie.

voor lange ritten heb ik uiteindelijk slechte ervaringen met boomloos (drukplekken) en zelf vind ik het veel minder fijn zitten, maar dat is persoonlijk. Ook kan het makkelijker glijden op een rond paard.

Succes

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:23

Hou er bij een boomloos zadel mee dat de zit nog breder aanvoelt dan op de blote rug. Als jij dan nog comfortabel zit is het natuurlijk een optie. Zelf zou ik gaan voor een zadel met een A-lijn. Je zit dan iets meer boven je paard, maar je spieren zullen je dankbaar zijn.

Verder zou ik gewoon naar een goede zadelmaker bellen om te horen of zij je kunnen helpen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:14

Een passend zadel via een zadelpasser :))

Er zijn genoeg merken geschikt voor dat type paard. Massimo, Thorowgood, Kent & Masters, MSFC heeft ook een lijn.
Ik weet niet waar je woont, maar Zorro's Zadelservice heeft dit type zadels op voorraad en komen aan huis passen. Zij heeft veel ervaring met ronde types paard.
Massimo verkoopt ze niet nieuw, maar daarvoor heb ik goede ervaringen met Green Distance.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:15

ik sluit me ook aan bij wat amanda zegt. Eigenlijk maakt het niet veel uit welk zadel je kiest, als je deze maar goed laat aanmeten door een echte zadelmaker. En dus niet een stalgenoot die zeg dat het goed past. goedkoop is duurkoop en dat geldt zeker voor zadeladvies.

laat je nog horen wat je van de tips vindt to?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:09

rakni schreef:
ik ben helemaal weg van massimo zadels, en in het bijzonder de massimo trail. Deze kun je ook aan laten passen mocht je paard nog groeien. De boom kan versteld worden. Maar het is persoonlijk, ga je echt voor dressuurwedstrijden dan wil je deze wellicht niet. Ga je voor buitenrijden en een zo comfortabel mogelijk zadel dan is het wellicht een optie.

voor lange ritten heb ik uiteindelijk slechte ervaringen met boomloos (drukplekken) en zelf vind ik het veel minder fijn zitten, maar dat is persoonlijk. Ook kan het makkelijker glijden op een rond paard.

Succes

hier hoor je echt zelden van , ik maak ritten van 5 uur , en nooit problemen mee gehad !

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:11

iemand bij halen die verstand van zaken heeft. Niet elke zadelmaker probeert je bij elke ademhaling een zadel door je strot te drukken. Er werken zat zadelmakers voor een voorrijdtarief en een consult.

Lijkt duur, maar is echt een schrijntje als je kijkt naar aanschafwaarde zadel. Of verlies in verkoop omdat ie niet beviel of dat ie toch niet zo goed paste dan je dacht.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:19

romyloverrr schreef:
rakni schreef:

Succes

hier hoor je echt zelden van , ik maak ritten van 5 uur , en nooit problemen mee gehad !

mijn pony heeft ook nooit drukplekken van zijn boomloos zadel gehad, ik maak ook ritten van 5/6 uur. dit hoeft dus echt niet!
mijn pony heeft wel een paar drukplekken van zijn boom zadel, zo'n pony veranderd zo veel en vaak dat je eigenlijk bijna nooit een perfect passend zadel met boom kunt hebben. (ik niet met mijn pony)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:21

Ik zou gewoon een zadelmaker laten komen en hem/haar van tevoren uitleggen wat je zoekt.
Een boommaat zegt ook absoluut niet alles. Misschien dat een Zaldi iets voor je is, dat zijn zadels speciaal voor barokke paarden. Of anders een wintec met wijde boom.

Maar nogmaals, een zadelmaker kan je beter helpen :j

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:24

ik was ook een keer naar de zadelmaker geweest om te laten kijken of m'n zadel wel goed paste, hij zei van wel.. het bleek dus later voor geen meter te passen. gelukkig heb ik nooit intensief met dat zadel gereden. later weer een zadel met boom gekocht maar dat paste ook al snel niet meer omdat m'n pony zoveel was afgevallen, nu een boomloos en dat is echt perfect :D geen gedoe meer met zadels die na 2 maanden niet meer passen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:28

Amanda schreef:
Een passend zadel via een zadelpasser :))

Er zijn genoeg merken geschikt voor dat type paard. Massimo, Thorowgood, Kent & Masters, MSFC heeft ook een lijn.
Ik weet niet waar je woont, maar Zorro's Zadelservice heeft dit type zadels op voorraad en komen aan huis passen. Zij heeft veel ervaring met ronde types paard.
Massimo verkoopt ze niet nieuw, maar daarvoor heb ik goede ervaringen met Green Distance.

Ik heb ook een zadel via Zorro's Zadelservice (een Fairfax) . Inderdaad voor op mijn ronde Fjord. Ben tot nu toe erg tevreden.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:53

Ik denk dat de Thorowgood voor het cob type een goede kans maakt. Sowieso altijd door een pro laten kijken of ie echt goed ligt. Zorro's zadelservice is een goede idd, maar ik weet niet of die in jouw regio komt.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:31

ik vind het altijd jammer wanneer mensen hun advies geven en de ts vervolgens nooit meer wat laat horen.