[WN] western zadel voor haflinger

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pippenstein

western zadel voor haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 15:15

Omdat ik na mijn ziekte eigenlijk niet meer durf te rijden en daarom toch maar aangespannen ben gaan rijden begin ik het stiekem toch wel erg zonde te vinden want ik heb een enorm bos voor de deur en ik heb ook niet altijd iemand die mee kan op de wagen.

Ik ben daarom tocht maar aan t kijken voor een western zadel omdat ik het idee heb dat ik daar beter in kan zitten als een Engels zadel ( vind die knop ook wel fijn ivm idee dat ik dan iets heb om beet te pakken in nood ...... slaat waarschijnlijk nergens op maar goed ) en de zitting lijkt me ook erg prettig.

Alleen heb ik ooit eens zon zadel bij een voormalig stalgenoot beet mogen hebben en dat ding was loodzwaar die krijg ik dus never nooit op mijn haf getild. Dat zadel woog zeker een kilo of tien.

Mijn vraag is zijn er ook lichtere zadels ( en is kunstof bv Barefoot eventueel ook een optie of zijn die echt allemaal knudde ) welke type/merken zadels zijn geschikt voor een haflinger. Ik moet gezien mijn budget kijken voor tweedehands zadels en waarbij moet ik dan denken qua prijs --
Ik woon in Brabant bij Den Bosch in de buurt dus ik hoor het graag

Anasha

Re: western zadel voor haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:20

Misschien een boomloos zadel? Zoals je al zei, van Barefoot ;) Die wegen meestal niet meer dan 5 kilo, en hebben wel iets westernachtigs.. Maar denk er dan wel aan dat er een pad onder moet, en die is ook best prijzig.. Bij http://equixantos.com kan je ook testzadels aanvragen, succes!

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:26

Hey!
Ik heb voor dezelfde reden ook een westernzadel aangeschaft omdat ik ALTIJD buiten rij en me net iets steviger in het zadel voel met een westernzadel. Trouwens dat knopje is echt super voor tijdens heftige reacties waarbij merrie lief uitwijkt voor een angstaanjagende boomstronk }> . Dat zadel heeft me echt al enkele keren gered voor een val. Dus je hoeft je nergens voor te schamen hoor als je die knop al eens vastneemt ;) .

Ik heb zelf een white star zadel, niet een duur merk maar goed genoeg voor recreatie te doen. Tis geen heel zwaar zadel hoor, de billy cook of big horn van mijn vriend is pakken zwaarder.

Veel plezier ermee! en laat het passen door een goede zadelpasser!!!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:54

Met boom zit je vanaf 500/800 voor een tweedehandse fatsoenlijke. Boomloos kun je kijken naar barefoot, deze zijn aardig goedkoper

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:02

Kijk of je de mogelijkheid hebt eens te proberen, dan weet je zeker of het iets voor je is.
Een westernzadel weegt echt al heel snel zeker tien kilo. Wellicht is een endurancezadel iets voor je?
Die zijn lichter maar hebben wel een comfi zit. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:10

10 kilo is niks :) als je die vind is het al heel wat. De meeste beginnen bij 14/15 kilo.
Zelfs mijn boomloze BM is al 12 kilo.

Wil je ze lichter dan heb je diverse soorten kunststof zadels, maar of die onder de 10 uitkomen ???

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:21

Mijn persoonlijke ervaring is dat zadels van het merk Garland en White star (komen van dezelfde fabriek) iets lichter zijn dan Billy Cook zadels. Maar daarvoor is Billy Cook kwalitatief ook beter.
Boomloos (barefoot bijvoorbeeld) is ook zeker een optie, deze zijn nog iets lichter. Alleen zitten ze weer iets minder stevig dan een boomzadel.
Houdt er wel rekening mee dat een westernzadel door een ervaren zadelpasser gepast dient te worden, omdat de pasvorm heel nauw komt. Evelien van Eurohorse kan ik je absoluut aanbevelen :j Natuurlijk moet elk zadel goed passen, maar bij een westernzadel in het bijzonder is dit moeilijk te zien.
Voor de rest sluit ik mij aan bij de tips van de anderen! Succes met het vinden met een nieuw zadel!

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 15:57

Harstikke bedankt iedereen voor het advies ik ga binnenkort eens in Vorstenbosch langs om te kijken of ze iets hebben
Sjojo: gelukkig ben ik dan niet de enige hihi
grtjs allemaal

djeeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:31

Je woont een half uur met de auto van mij af. als je wilt mag je wel een rondje maken op mijn merrie met westernzadel. dan kun je kijken of het inderdaad prettiger zit voor jou.
mail maar even als je daar interesse in hebt.