toch een gecombineerde?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jujujujulie

toch een gecombineerde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 07:56

Ik had een nieuw hoofdstel nodig en aangezien ik wist dat de vorige eigenaar een mexicaanse had, heb ik dit ook eens geprobeert. Het rijdt heel gemakkelijk en hij doet er niet raar over, al zorg ik wel dat i nooit te strak zit. Nu vraag ik me af of dit wel goed is om ook dressuur ermee te rijden? momenteel doe ik alles met mijn mexicaans hoofdstel, maar ik zou mss toch een gecombineerde kopen voor dressuur, maar alleen als dit beter is. Is dit ook zo?

jujujujulie

Re: toch een gecombineerde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 09:35

bedankt, maar van wat ik lees is het dus pijnlijk als je een harde hand hebt? dan denk ik toch dat ik een gecombineerde ga aanschaffen want ik ben redelijk zacht behalve bij aangevelijkheid dan vraag ik soms redelijk hard. dus als ik mijn pony geen pijn wil doen zal een gecombineerde voor dressuur wss beter zijn.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 09:46

Aangevelijkheid?
Als je je pony geen pijn wil doen moet je uberhaupt niet hard in je hand zijn :?

jujujujulie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 09:55

'aan teugel' en ik doe mijn best, maar ik ken gwn mezelf en weet dat ik nog iets te hard met men handen ben als ik het hem vraag

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:06

Ik raad je aan de zoekmachine te gebruiken op het onderwerp nageeflijkheid en aan de teugel rijden.
Verder ben ik het met je eens, lijkt me verstandig dat je geen mexicaanse neusriem aanschaft.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:07

jujujujulie schreef:
'aan teugel' en ik doe mijn best, maar ik ken gwn mezelf en weet dat ik nog iets te hard met men handen ben als ik het hem vraag

Dan raad ik je aan om dit topic eens door te lezen: [RT-P] [centraal] Aan de teugel
Nageefelijkheid vraag je namelijk niet.
Daarbij zoals je zelf al gelezen hebt is een gecombineerde zachter als een mexicaanse.

jujujujulie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 11:16

"Nageeflijkheid is losgelatenheid in nek en kaakgewricht ontstaan vanuit een vermeerderd ondertreden van de achterhand. Het paard ontspant zich in het nek- en kaakgewricht en laat zo de hulp doorkomen." Dit stond in de link, dus je paard komt zelf aangeeflijk, maar ook niet zomaar. Het is wel een goed topic, bedankt.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:18

Je kan elk hoofdstel zo scherp maken als je wil, ligt in je eigen handen :)

jujujujulie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 11:20

xStephanie schreef:
Je kan elk hoofdstel zo scherp maken als je wil, ligt in je eigen handen :)
is waar, maar als je hem los genoeg zet, zou hij dan even sterk inwerken als een gecombineerde?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:23

Je zegt zelf dat je streng in je hand bent & je hebt gelezen dat een mexicaanse neusriem dan geen slim idee is.
Probeer nou niet jezelf in bochten wringen om toch een mexicaanse neusriem te kopen.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:23

Een lage neusriem is ook een optie, en de meest paardvriendelijke.

jujujujulie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 11:24

Doubtless schreef:
Je zegt zelf dat je streng in je hand bent & je hebt gelezen dat een mexicaanse neusriem dan geen slim idee is.
Probeer nou niet jezelf in bochten wringen om toch een mexicaanse neusriem te kopen.
dat is het niet, ik heb er 1 maar nu zou ik weer wat dressuurwerk beginnen doen en ik vraag me af of ik nu echt een nieuwe moet kopen

Lunaleut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:25

ik zou gewoon een dressuurhoofdstel erbij kopen met verisselbare teugels bijvoorbeeld spring en dressuurteugels dan heb je er nog meer aan.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:41

jujujujulie schreef:
"Nageeflijkheid is losgelatenheid in nek en kaakgewricht ontstaan vanuit een vermeerderd ondertreden van de achterhand. Het paard ontspant zich in het nek- en kaakgewricht en laat zo de hulp doorkomen." Dit stond in de link, dus je paard komt zelf aangeeflijk, maar ook niet zomaar. Het is wel een goed topic, bedankt.

Ik bedoelde aan de teugel vraag je niet. De hals die naar beneden komt, die komt vanzelf. Dat moet je niet vragen het is een combinatie van bovenstaande wat er voor zorgt dat de hals zakt. Het gehele plaatje wordt dan nageefelijkheid genoemd.
Veel mensen denken nog steeds dat ze door zagen of trekken een mooi lopend paard hebben. Maar als je dan naar het hele plaatje kijkt is dat alles behalve waar.

Maar goed wordt redelijk offtopic nu, bekijk dat topic maar eens op je gemak.

jujujujulie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 11:51

oke, bedankt ik zal dat topic wel eens bekijken en ik ga toch een nieuw hoofdstel kopen voor de zekerheid

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:29

Zoals in dit topic al aangegeven is zijn er heel veel topics over dit onderwerp. Hier dus een slotje.