Zadel schuift naar voren niks helpt, wat nu

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wumdydumpy

Zadel schuift naar voren niks helpt, wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 19:35

Het zadel van m'n paard schuift af en toe 1-2 cm naar voren tijdens het rijden. Er zijn meerdere zadelmakers geweest die hebben gekeken en zeiden dat het goed ligt zowel tijdens rijden als stand. Er werd mij door hun gezegd dat die ene cm niet uitmaakt en waarschijnlijk niet op te lossen is. De enige suggestie die ze gave was de voorste singelstoot naar voren zetten. Maar hiervan wisten ze ook niet zeker of t probleem zou zijn opgelost.

Wat moet ik nu gewoon doorrijden, voorste singelstoot aanpassen in de hoop dat dat de oplossing is of iets anders wat ik niet weet.

hetismij

Re: Zadel schuift naar voren niks helpt, wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:47

Gewoon doorrijden! Ik heb het 'probleem' ook, heb toen de voorste singelstoot naar voren gedaan en dat gaf niks anders als ellende (lees: stakend paard), singelstoot weer terug en nu is er niks meer aan de hand.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 21:53

Oké dank je wel

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 08:03

Voor een definitief advies moet ik iets meer weten. Heeft jouw paard een naar voren liggende singelgroeve, hangt de singelstoot goed naar beneden of wijst hij iets naar achteren?
De singelstoot naar voren verplaatsen is niet het enige, er moet dus ook gekeken worden naar de plaats van de singelgroeve, en aan de hand daarvan moet de positie van de singestoot bepaald worden. Het kan een eenvoudige oplossing zijn.
De singel trekt nl automatisch naar de singelgroeve, wanneer die verder naar voren ligt ten op zichte van het zadel dan gaat het wringen.
Een anti-slip pad kan ook helpen.
Het is voor een paard erg lastig als het zadel telkens op de schouders komt te liggen, dit belemmert hem in de bewegingen, eventueel met als gevolg onregelmatigheden of zich stijver gaan houden.

ElineHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 08:21

Je kan ook een staart riem kopen, die hebben we op de manege ook heel veel. Een staart riem zorgt dat het zadel niet naar voren kan schuiven! :j

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 08:26

Een staarriem lost het probleem misschien wel op, maar het zadel blijft onevenwichtig liggen. Ik kan me voorstellen dat dit op een manege makkelijk in gebruik is, maar is niet de juiste oplossing. Een 'banaan' singel kan ook nog een oplossing zijn. Die kan dan liggen in de naar voren liggende singelgroeve en dan komen er geen krachten op de singel die hem naar voren trekken.

Succes.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 10:10

De singelstoten hangen recht naar beneden. Wat bedoel je met singelgroeve. Ik zal vanmiddag een foto maken en uploaden misschien dat je dan kunt zien of een banaansingel de oplossing is. Een staartriem gaat het niet worden want dit mag niet met wedstrijden.

miriam2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:49

bij mij op stal heeft ook iemand dit probleem met haar paardje, ze heeft toen haar singelstoten gekruisd dus de voorste in de achterste singelriem en en de achterste in de voorste singelriem dit hindert het paard niet en werkt bij haar perfect. Is misschien ook wel de goedkoopste oplossing en het uitproberen waart!!

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 11:03

Dank je wel Miriam ga ik zeker proberen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:09

Dit probleem is niet op te lossen met de singelstoot veranderen.
een zadel heeft een dieptepunt. middelpunt , die aansluit (of aan te sluiten hoort) op het diepste punt ,middelpunt van de paardenrug.
het zadel zal dus altijd naar dat punt "schuiven"
Als het je paard niet belemmerd in de schouders en de beweging niet belemmerd, gewoon mee doorrijden

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:18

nombrado schreef:
een zadel heeft een dieptepunt. middelpunt , die aansluit (of aan te sluiten hoort) op het diepste punt ,middelpunt van de paardenrug.
Als het je paard niet belemmerd in de schouders en de beweging niet belemmerd, gewoon mee doorrijden

Is het dus niet schadelijk voor je paard als je zadel op de schouder ligt? Dat het niet comfortabel is snap ik, maar komt er geen schade van op langere termijn?

letrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:41

Je zou een curved of banaan singel kunnen proberen. Als de singelplek van je paard verder naar voren ligt kan dit een uitkomst bieden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:47

_tarja_ schreef:
nombrado schreef:

Is het dus niet schadelijk voor je paard als je zadel op de schouder ligt? Dat het niet comfortabel is snap ik, maar komt er geen schade van op langere termijn?

jawel. Je zal dan dus voor een ander type zadel moeten kiezen.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 09:47

Hier mag een slotje want probleem is opgelost door bananensingel maar iedereen bedankt voor het meedenken

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:07

Mag ik vragen welke banaansingel jij hebt? Zit nog steeds met hetzelfde probleem.