Zadel schuift - oplossen met singel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Zadel schuift - oplossen met singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 23:55

Ik heb gezien dat er wat oude topics zijn die ditzelfde bespreken maar die geven niet echt antwoord op mijn vragen.

Ik heb sinds december een nieuw op maat gemaakt isabell werth dressuurzadel voor mijn bijna 4 jarige. Het paste eerst prima maar het is nu steeds naar voren aan het schuiven bij het rijden. Gezien de bouw van mijn paard (beetje buikige kwpn-er met weinig schoft) zou je wel verwachten dat je daar snel last van hebt, maar het is wel vervelend. Ik heb alweer een afspraak bij de zadelmaker voor over 3 weken maar ik voel er weinig voor om elke maanden de zadelmaker te moeten laten komen omdat het zadel anders schuift.

Nu zag ik dat een singel ook veel uit kan maken: zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik heb deze singels op het oog:
De kieffer comfort:
Afbeelding

De curved wow:
Afbeelding

De eric le tixerant
Afbeelding

En de Passier dressuursingel:
Afbeelding

Iemand ervaring met deze (of andere) singels tegen het naar voren schuiven? Ik wil zoiets nl alleen kopen als het echt werkt tegen naar voren schuiven :)

Brainless

Re: Zadel schuift - oplossen met singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:59

Nee; deze singels helpen niet tegen het naar voren schuiven, maar zijn bedoelt meer ruimte te creëren in de oksel. Theoretisch kan het zadel daardoor juist nog meer naar voren schuiven.

Als een zadel schuift, past het gewoon weg niet (meer).

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 00:05

Een jong paard veranderd helaas bijna met de week, maar dan zou je eerder zeggen dat hij te krap moet worden.
Naar voren schuiven mag een zadel niet. En dingen waarmee je hem vastlegt zorgen vaak voor grote problemen.

Heb je Cair in je zadel zitten? Zo ja laat dat eruit halen en met wol opvullen...
En verder: het leed dat een jong paard heet. Die zijn gewoon duurder in spullen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 00:08

Nee geen cair :) Dat verkocht de zadelmaker niet omdat ze dat niet kunnen aanpassen. Maar je weet dus niet of een singel iets kan helpen bij dit probleem? Elke 2 maanden de zadelmaker laten komen vind ik echt te gek :) Ik heb het zadel half december helemaal nieuw gekocht en op maat laten maken, en heb vorige week al gebeld voor een nieuwe afspraak :o

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 00:15

Heel nieuw zadel moet je sowieso na 2 a 3 maanden laten nakijken omdat de fabriekswol vaak flink inzakt..
Nee singels kunnen misschien je probleem verhelpen maar de oorzaak niet.
Heel hard gezegd, als je een jong dier neemt groeit ie en zal je vaker een zadelmaker en tandarts en weet ik het wat nodig hebben.. dus toch zodra je zadel niet lekker ligt bellen..

En anders een paard kopen dat vollop in training staat en niet meer groeit :+

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 00:18

Ok bedankt voor je mening ;) Ik wacht nog even op mensen die wel ervaring hebben met bovenstaande (of andere) singels :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 00:30

Het enige wat helpt is een voorsingel (lijkt op een longeersingel die je voor het zadel plaatst).
Of een staartriem.
Beide verdoezelen alleen een niet passend zadel en de laatste is zeker niet geschikt om mee te springen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 00:36

Zo jammer, dat zadelmakers baasjes geld uit de zakken kloppen door bij vierjarigen nieuwe zadels op maat te maken... Dat past dan binnen no-time niet meer. Zou me verbazen als deze singels dat tegen zouden gaan. Ik raad je aan een Pro-lite pad met 6 inlages aan te schaffen, kun je de komende jaren mee puzzelen en je zadel zo passend mogelijk maken, tot je paard is uitgezwaard en een wat definitiever model heeft. Of het nieuwe, als vierjarige aangemeten zadel ooit nog gaat passen vraag ik me trouwens af...

Mag ik je vragen waarom je voor zo'n jonkie zo'n gloednieuw zadel hebt gekocht?
Laatst bijgewerkt door Sientje op 23-02-13 00:43, in het totaal 2 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 00:40

Voordeel is de verwisselbare boom, en bij de nieuwere modellen wordt ook het tussenkanaal breder bij een bredere boom.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 00:44

smurffie schreef:
Voordeel is de verwisselbare boom, en bij de nieuwere modellen wordt ook het tussenkanaal breder bij een bredere boom.

Verwisselbare boom of verwisselbaar kop-ijzer...? En trekt laatstgenoemde dan de boom uit elkaar en maakt het wijder?
Dat het zadel naar voren schuift, lijkt mij juist een teken van een te wijd kop-ijzer en evt te brede boom... Misschien had paard wel puppyvetjes en zijn die er nu door het rijden af en is paard dus smaller dan zadel geworden?
Laatst bijgewerkt door Sientje op 23-02-13 00:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 00:45

Sientje schreef:
Zo jammer, dat zadelmakers baasjes geld uit de zakken kloppen door bij vierjarigen nieuwe zadels op maat te maken... Dat past dan binnen no-time niet meer. Zou me verbazen als deze singel dat tegen zou gaan. Ik raad je aan een Pro-lite pad met 6 inlages aan te schaffen, kun je de komende jaren mee puzzelen en je zadel zo passend mogelijk maken, tot je paard is uitgezwaard en een wat definitiever model heeft. Of het nieuwe, als vierjarige aangemeten zadel ooit nog gaat passen vraag ik me trouwens af...

Zo zie ik dat zelf toch niet hoor, dat de zadelmaker mij geld uit mijn zak probeert te kloppen :) Ik bedoel, voor je 3 jarige wil je toch ook met een passend zadel rijden? Dat het paard nog gaat veranderen is imo niet een reden om er niet in te investeren om met een passend zadel te rijden :P Ook al veranderd het paard weer. En de wintec's zijn daar imo nog het meest geschikt voor, aangezien je die op alle mogelijke manieren kan aanpassen. En het is niet een zadel van 3000 euro ofzo :) Ik heb speciaal dit zadel gekocht omdat ik zo'n jong paard heb dat nog veranderd.
Ik zal eens naar die prolite pad kijken!

@smurffie: idd, hij heeft een verwisselbare boom wat het flexibeler maakt dan de meeste andere zadels!
edit: sientje, ik weet even niet wat precies het verschil is tussen een kopijzer en voorboom? Misschien kun je het uitleggen?

@Brainless; dank, voorsingel vind ik zelf niet ideaal net zo min als een staartriem, dus dat is zeker geen optie voor mij :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 00:48

Boom, Isabell is wintec.
Echte kwamen wij er bij het verwisselen achter dat het tussenkanaal op de laatste 10 cm na breder wordt bij een bredere boom.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 00:50

smurffie schreef:
Boom, Isabell is wintec.
Echte kwamen wij er bij het verwisselen achter dat het tussenkanaal op de laatste 10 cm na breder wordt bij een bredere boom.

Die heeft een verwisselbaar ijzeren kopstuk (geen boom), en het klopt dat als je de voorzijde breder maakt, de voorzijde van het tussenkanaal ook breder uit elkaar staat.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 00:53

Hinke schreef:
Sientje schreef:
Zo jammer, dat zadelmakers baasjes geld uit de zakken kloppen door bij vierjarigen nieuwe zadels op maat te maken... Dat past dan binnen no-time niet meer. Zou me verbazen als deze singel dat tegen zou gaan. Ik raad je aan een Pro-lite pad met 6 inlages aan te schaffen, kun je de komende jaren mee puzzelen en je zadel zo passend mogelijk maken, tot je paard is uitgezwaard en een wat definitiever model heeft. Of het nieuwe, als vierjarige aangemeten zadel ooit nog gaat passen vraag ik me trouwens af...

Zo zie ik dat zelf toch niet hoor, dat de zadelmaker mij geld uit mijn zak probeert te kloppen :) Ik bedoel, voor je 3 jarige wil je toch ook met een passend zadel rijden? Dat het paard nog gaat veranderen is imo niet een reden om er niet in te investeren om met een passend zadel te rijden :P Ook al veranderd het paard weer. En de wintec's zijn daar imo nog het meest geschikt voor, aangezien je die op alle mogelijke manieren kan aanpassen. En het is niet een zadel van 3000 euro ofzo :) Ik heb speciaal dit zadel gekocht omdat ik zo'n jong paard heb dat nog veranderd.
Ik zal eens naar die prolite pad kijken!

Je spreekt jezelf een tikkie tegen. ;) Als ik lees een nieuw, op maat gemaakt zadel voor een jonkie, dan denk ik oh ooohhh... zonde van je centen want het past op dat moment en een paar weken later niet meer... Je zegt zelf ook dat je niet elke 2 mnd een zadelpasser wil laten komen, dus ik bedoelde aan te geven dat dat op maat gemaakt heel relatief is en vooral van korte duur. Maar goed, daarover zijn we het eens, en dat je op zoek bent naar zo goed mogelijk passend, is voor het paard fijn. Hoop dat je met die pads en vullingen van die pro-lite wat zou kunnen doen om dit zadel toch te kunnen blijven gebruiken tot je paard voldoende is uitgezwaard om aan een echt op maat gemaakt zadel toe te zijn... Voordeel is dat er onder de inlages een pad zit die als drukverdeler werkt. Ideaal is het nog altijd niet, maar in mijn beleving net wat beter dan (voor)singels of staartriemen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 00:55

Brainless schreef:
smurffie schreef:
Boom, Isabell is wintec.

Die heeft een verwisselbaar ijzeren kopstuk (geen boom), en het klopt dat als je de voorzijde breder maakt, de voorzijde van het tussenkanaal ook breder uit elkaar staat.

Wat ik dan wel appart vind is dat alleen de zadels van de afgelopen 2 jaar dit doen, en die ervoor geen mm veranderen terwijl het het zelfde idee gebleven is?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 18:53

Als jullie het niet erg vinden hou ik het even bij de singels ;)

Aangezien er niemand hier beaamt dat een 'banaansingel' of anatomische singel kan helpen tegen het naar voren schuiven van het zadel begin ik te twijfelen of het wel waar is...
Het wordt wel beweerd door de verkopers, deze tekst staat bv bij de kieffer comfort:

Deze singel kan helpen om een betere ligging van het zadel te verkrijgen.
Het heeft een speciaal draagvlak waardoor het naar voren schuiven kan worden verminderd.
Zeer comfortabel dragen voor het paard omdat het drukpunt niet direct achter de benen maar verder naar achteren zit.
Zeer zacht leder en extra zacht onderlegd.
Voorzien van elastiek in de gesp.

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft..

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 08:10

Een banaan singel kan helpen tegen het naar voren schuiven. De singel zoekt de singegroeve op. Een anatomische singel heeft deze mogelijkheid niet. Die geeft alleen meer ruimte voor de ellebogen. Deze 2 termen worden vaak doorelkaar gebruikt omdat men niet weet wat de werking ervan is.
Maar de belangrijkste vraag is WAAROM schuift je zadel naar voren. Dit kan verschillende reden hebben en waarschijnlijk ook verschillende oplossingen. Nu is het belangrijk om hierbij de goede oplossing te zoeken.
Heeft je paard een naar voren liggende singelgroeve, wijzen de singelstoten naar achteren, is het zadel te wijd bij de schouders, is het paard overbouwd van achteren, enz.

Succes.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:29

Ik ben zelf ooit begonnen met het beleren van mijn paarden, met een zaldi new kent.
binnen 1/2 jaar kon ik aan nieuwe zadels toen....boommaat te smal geworden, zo sterk waren ze ontwikkeld bij de schouder en de schoft.
Gelukkig kunnen tegenwoordig deze zadels in de boom aangepast worden met een speciale boompers. Dit kan met sommige zadels ook tegenwoordig. (kieffer is er ooit mee begonnen volgens mij)
Als je paard buikig is, zal je dat toch eerst moeten aanpakken , dikke buiken duwen vaak de singel naar voren (en dus het zadel) Je zou het kunnen proberen tijdelijk met een banaansingel te kunnen oplossen, omdat de singel dan meer bij de voorbenen komt te liggen.
Maar houd bij jonge, nog ontwikkelende paarden goed de boommaat in de gaten.
daar kan een zadelmaker niets aan doen, dit heeft alles met groei en ontwikkeling van het paard te maken.

Zelf wel eens meegemaakt dat een paard binnen 4 maanden zo extreem was afgevallen, dat het nieuwe zadel ook niet meer paste.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 23:55

Bedankt voor de reacties. Dus toch nog een aantal mensen hier die wel denken dat een banaansingel iets aan het probleem kan doen.

@Nombrado: ze is idd wat buikig, maar niet overdreven dik. Maar wat bedoel je dat een zadelmaker niks aan de boommaat kan doen maar dat het te maken heeft met de groei van je paard? De zadelmaker is er toch juist voor bedoeld om het zadel aan te passen op die groei?

Ik ben erg benieuwd wat mijn zadelmaker over 2 weken gaat zeggen. Ik verwacht dat ze een bredere boom nodig heeft, aangezien ze wel wat dikker is geworden. Ik ben nu aan het twijfelen of ik zal wachten met het kopen van een banaan singel tot de zadelmaker er is, of niet.
Om een idee te geven van hoe 'buikig' mijn paard is (en hoe erg het zadel naar voren schuift- als ik begin met rijden ligt het zadel veel verder naar achteren) een foto van vanavond

Afbeelding

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 00:02

Bij mijn merrie werkte de banaansingel niet. Heb em op een boomloos zadel gehad (ook buikig rond tiepje met weinig schoft :D ) maar zadel schoof nog net zo hard als ervoor. Was overigens wel een westernzadel ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 00:08

Hinke schreef:
Bedankt voor de reacties. Dus toch nog een aantal mensen hier die wel denken dat een banaansingel iets aan het probleem kan doen.

@Nombrado: ze is idd wat buikig, maar niet overdreven dik. Maar wat bedoel je dat een zadelmaker niks aan de boommaat kan doen maar dat het te maken heeft met de groei van je paard? De zadelmaker is er toch juist voor bedoeld om het zadel aan te passen op die groei?

Ik ben erg benieuwd wat mijn zadelmaker over 2 weken gaat zeggen. Ik verwacht dat ze een bredere boom nodig heeft, aangezien ze wel wat dikker is geworden. Ik ben nu aan het twijfelen of ik zal wachten met het kopen van een banaan singel tot de zadelmaker er is, of niet.
Om een idee te geven van hoe 'buikig' mijn paard is (en hoe erg het zadel naar voren schuift- als ik begin met rijden ligt het zadel veel verder naar achteren) een foto van vanavond

[ Afbeelding ]

Zo te zien gooit ze haar zadel naar voren...dan kan verschillende oorzaken hebben
te smalle boom, te brede boom, smalle schouders en brede rondgeribte bouw. (wat je nog wel eens bij de arabieren tegenkomt en vaak lastig is een goed passend zadel op te vinden.)
wat is je paard voor ras?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 00:11

Als het zadel naar voren schuift terwijl de boom maat ed nog goed is (is niet te zien op je foto..) en de singelgroeve ver naar voren ligt dan is een anatomische singel ideaal. Je zou ook eens kunnen kijken wat er gebeurd als je je singelstoten niet door de lussen van je dekje haalt? En hoe ver zouden je singelstoten naar voren kunnen? (de voorste dan..) Als je het zadel op de juiste plek legt, waar hangen je singelstoten dan? Dan bedoel ik los zonder singel. Blijven deze te ver naar de buik hangen dan zou ik een anatomische singel proberen.
Maar wat ook goed kan is dat je boom te wijd is, niet alle paarden worden breder, ligt aan de soort trainig (buiten rijden of dressuur, zit verschil in de spieren.)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 01:01

Als een zadel naar voren glijdt en over de schouders dan is de boom te wijd, en dan helpt een anatomische singel niet..Maar moet er een kleinere kopstuk in..Met een jong paard kan je zomaar om de 6 weken je zadel na laten kijken als je pech hebt, zeker een paard wat in training staat ze veranderen zo erg dat een jong paard eigenlijk een zadel met verstelbare boom nodig heeft ook om geld uit te sparen..Ik ken iemand die in 2 jaar tijd 6 zadels heeft moeten kopen omdat ze elke x na een paar maanden niet meer goed lagen..( geen verstelbare boom/kopijzer)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 06:47

Los van of je zadel nog wel passend is, even puur op je singel vraag, ja dat kan wel helpen. Mijn boomloos zadel bleef ook naar voren schuiven op mijn ronde iets te dikke Haflinger, en die lag met een banaansingel als een huis. Ik durf alleen niet te zeggen of dat met boomzadels hetzelfde verhaal is!

fjordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 07:37

Als je het nieuwe systeem van wintec hebt, moet je even googlelen want wintec heeft ook een systeem om het zadel aan te passen met inlages in het zadel. Ik heb een jonge fjord en ben inmiddels in 3 jaar 3 zadels verder, waaronder 2 wintecs. Bij mijwerkt een thorowgoodsingel tegen schuiven en dekjes zonder syntherische onderkant.