Jonge shet pony

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey1998

Jonge shet pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 21:38

Hey!
Ik heb een kleine lieve en werkwillige shet van 82cm. Wel hengst met een dominant karakter, maar omdat ik hem door en door ken, kan ik er alles mee.
[JITP] Bink,s zijn eerste maandjes bij mij! (Hierop is hij te zien)
Hij wordt 12 April 2 jaar *\o/* . En dat gaan we natuurlijk groots vieren.
Maar ik zie gewoon dat hij erg werkwillig is, daarom doen we vaak 2/3 x per week een rondje 10 minuutjes een wandeling maken. Hij is al goed verkeersmak! Nu zei een vrouw die lange lijnen lessen geeft tegen mij dat ik rond deze zomer wel kon beginnen met lange lijnen. Hij zal dan geschat zo,n 2 jaar en 4 maanden oud zijn? Is dit nog te jong om dit te doen onder goede begeleiding? Hij krijgt dan natuurlijk een bitje in! Voor welk bitje zou ik dan kiezen!? En een longeer singeltje om. De vrouw zei dat ik met lange lijnen wel kon beginnen zodat ik hem dan kan recht richten. En dat hij later probleemloos voor de kar kan staan. Zodra hij 2 1/2 is wil ik beginnen met longeren en dit rustig uitbreiden met nog even een tijdje lange lijnen dan slepen en dan rond de 3jaar voor de wagen beleren. Zodra hij dan 4 jaar is mag er af en toe een kindje op zitten en dat dan uitbreiden.
Mijn vraag is dus wel bit zou u aanraden en waarom? En hoe heeft u het met pony gedaan het beleren etc.
Alvast bedankt voor het reageren.
Groetjes

troi

Re: Jonge shet pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:43

Qua leeftijden om te beginnen kan ik je niks adviseren omdat ik geen ervaring heb met aangespannen beleren. Maar qua bit misschien wel, een jong dier kan nog best last hebben van doorkomende tanden en of tanden wisselen. Ik zou een tandarts laten komen om dat te controleren zodat je ten eerste weet dat hij geen last zal hebben van het bitje en ten tweede kan de tanspdarts je adviseren welk bit het beste past bij zijn mond. Er zit namelijk qua ruimte, tong grootte en gehemelte vorm nogal wat verschil tussen ponys.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 21:45

Oké, de tandarts is net geweest afgelopen maandag.

balkpetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:05

Makkelijke oefeningen kan wel.
Ik heb zelf voor mijn hengst van nu bijna 3 een dubbelgebroken bitje.
Kun je al vinden van af 7,5 cm.

Of een bitloos hoofdstel.

Succes

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 22:12

Okee bedankt! Ze hebben het ook vaak over die rubbere bitjes? Iemand naar ervaring mee

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:13

Liever bitloos tot pony klaar is met wisselen. Gevoelig tandvlees door wisselen geeft makkelijk protest tegen een bit in de mond.

Leeftijd zou ik wat opschroeven. Concentratievermogen is nog erg kort als ze zo jong zijn. 5-10min. is lang zat en braaf = meteen stoppen.

Kracht voor trekken moet vanuit het bekken komen en dat kan pas volop belast worden als het volgroeid is (4 jaar). Met gewicht slepen/trekken zou ik dus oppassen.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 22:21

Okee, ik kijk het even aan!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 08:41

Lekker pas beginnen als hij 3 is. Dan heb je nog alle tijd. Hier begin ik pas rustig als ze ruim 3 zijn en ze gaan pas iets meer aan het werk vanaf dat ze 4 zijn. Mits ze er aan toe zijn. Ik heb nu ook een 4,5 jarige die pas een klein half jaar wat doet.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 17:28

Oké bedankt!