[WN] kale plekken door pad

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sevke

kale plekken door pad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 19:06

Tommy krijgt kale plekken aan de achterkant van de pad, aan het einde van zijn rug, zeg maar.
Ik weet dat dit door het schuren van de pad komt, en eigenlijk geen kwaad kan, maar hebben jullie hier ervaring met - eventueel - een ander soort pad ? Waar je het dan niet mee hebt ? We rijden hem nu met een PC Airride pad.
Ik vind het geen gezicht, en mijn man is ervan overtuigd dat het erg onaangenaam is voor Tom, dat schuren van die pad :(:)
Het zal ook wel wat aan zijn vel liggen, want hij heeft ook al schuurplekken op zijn borst van de deken. Als enige van al mijn paarden...

tylando

Re: kale plekken door pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:07

is de pad niet te lang.. als de pad een eind achter het zadel uitkomt zal het zeker sneller schuurplekken geven!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:46

De meeste pads zijn idd te lang voor die korte ruggen van onze paarden. Ik moet voor jack ook echt altijd opmeten voor een pad die kort genoeg is. En dan kan hij zelf wat afegeschuurde haren hebben maar alleen als hij zijn wintervacht heeft.
En misschien heeft Tommy idd dan nog eens haren die snel afschuren. Maar van dekens zie ik toch ook dikwijls bij andere paarden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:17

is ie glad ?of heeft ie een winterjas aan ?
waarom probeer je je Mattes, of je rendiervel niet ?

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:46

Onze merrie had dit ook van de PC pads in de winter. We hebben voor haar nu een pad van Mattes, geen last meer van. Enige nadeel van de Mattes pads (heb de variant zonder inlages) is dat ik zer erg dun vind..

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 12:10

spicegirl schreef:
is ie glad ?of heeft ie een winterjas aan ?
waarom probeer je je Mattes, of je rendiervel niet ?

Tommy draagt een dikke deken, maar heeft toch nog erg lang haar. Ik denk dat ze hem in de kraamkliniek hebben verwisseld met een overgroeide shetlander. :+
Zowel de mattes als het rendiervel zijn beide te klein. Manlief wil enkel met het Bob's zadel rijden. Die andere zadels "zitten niet zo lekker. " Het verwende nest. :D
En laat ik nu net een Bob's hebben met oversized skirts, en een kort paardje. Deze pad komt inderdaad nog achter de skirts uit. Bijna op zijn gat, zeg maar...

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:11

Mattes kan op maat gemaakt worden, dus als je een langere pad wil moet dat geen probleem zijn hoor!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:24

meestal breekt een dikke vacht eerder af, als een gladde..mss volgnde winter scheren, of eerder opdekken.
heb je de gewone maat Mattes, of de XL ?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 16:58

Gewoon de grootste maat, denk ik. Waar kun je die op maat laten maken, foxy80 ? Kan ik dat via jou bestellen ?
Denk ook aan scheren volgend jaar. Hij lijkt niet eens op een quarter. Eerder een soort verwilderde bospony.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:04

Foto? Ik hang graag de ramptoerist uit...

Je kan via de link in mijn onderschrift bij mattes producten -western de maattabel van de mattes pads bekijken en dan graag even mail of pb sturen wat er anders moet, dan kan ik prijs opvragen.

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:54

Hier ook altijd rond deze tijd, slijtage plekken op Jessie zijn rug!
Heb echt van alles geprobeerd, maar helaas niets helpt!
Hij heeft er verder geen last van en bij zijn zomervacht is het over.
Eerder de deken erop heeft bij Jessie echt geen zin!

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:23

Onze volbloed had het ook
Afbeelding

Daar hebben we toendertijd op Equitana een pad gekocht met skai/leer aan de achterkant.
Niet ruw, dus geen afgeschuurde haren.
Werkte ideaal. Helaas geen foto meer van de pad.
Wellicht kun je ook een glad stuk stof met een paar steekjes vastzetten aan je pad voor de winter periode.

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:12

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:20

@nenaavdw- jij hebt geen wol onder je pad,maar kunststof fleece.

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:41

Dat is echt kaal! Bij Jessie is het gelukkig niet zo erg! Misschien ook geluk dat wij bij een buitenbak staan en soms een tijdje niet kunnen rijden vanwege de vorst/sneeuw etc!

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:19

Diamond Wool Pad. Vilt aan de bovenkant, wol aan de onderkant. Zijn goedkoop, gaan zeker 2 jaar mee.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 17:09

goedkoop ?
echt goedkoop zijn ze niet.
en je hebt verschillende. met vilt onder, en canvas bovenop. geheel vilt,
en ik heb m met canvas bovenop, vilt erin en merino-wol a/d onderzijde . je kan m zien als je hier bent, sevke ! :j

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:30

60 dollar bij Paul Taylor in de USA. Kan ik nou niet bepaald de hoofdprijs vinden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:33

verzenden is ook 60 $ + de extra kosten van de douane (21 % over aankoop en verzend+ 12,50 inklaringskosten).dus er komt dan toch een aanzienlijk bedrag bij.
niet iedereen vliegt daar regelmatig heen ;) sommigen, zoals ik, zelfs nooit..
en dan zijn is dat de goedkoopste, bij DW zelf zijn ze al duurder. de mijne is 110 $ bij DW .

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 15:40

We moeten nu toch ook op zoek naar een ander zadel voor Tom. De Bob's past niet. -O-
Hij bridged. We zijn dit weekend een dagtocht gaan maken en hij had droge plekken op de schoft en zo'n 30 cm erachter, dus ik ben wel ongeveer zeker dat het zadel bridged, ook al lijkt hij er geen last van te hebben en hubbie weegt toch ook nog wel zo'n 90 kg, dus je zou denken dat het toch wel pijn moet doen.
Het goede nieuws is dat ik mijn bobs terug heb *\o/* :D . Het slechte dat het weer investeren wordt :$ . Zucht.
Weet er niemand een goedkopere hobby ?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 15:56

borduren :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:46

Had dus ook schuurplekken van mijn pad. Was bij mij combi te lang en fleece onderkant. Rij nu met een mattes short en nergens geen last meer van.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:13

Of dammen... :D

Dus t wordt n nieuw zadel? Al iets gevonden? Ik neem die kale plekken maar voor lief. Tie heeft er ook elke winter last van, zelfs met een Mattes... -O-
Goeie nieuws is dat ze weer in de rui zijn nu; bye bye, zwaai zwaai kale plekken! :evaw:

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 19:40

nee, nog niks gevonden. Ik denk dat we hem even opladen en tot bij Arthur rijden. Die heeft toch zo'n drukpad ding ? Of anders Evelien ?

josje12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:57

Ik rij zelf dressuur en heb dit probleem ook met mijn shabrak. Tegen mij is gezegd dat ik glansspray erop moest sprayen omdat het dan gladder is en minder schuurt.