Dressuurzadel met niet diepe zit en weinig wrong?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Dressuurzadel met niet diepe zit en weinig wrong?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 12:49

Ik wil me deze lente gaan richten op aanschaf van een ander dressuurzadel. Mijn huidige zadel is tamelijk diep en ik zit er niet fijn in.
Welke merken/types hebben een halfdiepe of niet diepe zit en weinig kniewrong?

Het betreft een zadel voor een paard die een medium wide boom nodig heeft en een redelijk hoge lang doorlopende schoft heeft.
Doordat hij tamelijk opwaarts gebouwd is, moeten de achterkussens redelijk fors zijn om het dieptepunt in het midden te houden.

Omdat ik de laatste jaren al een hoop geld uitgegeven heb aan zadels die of niet bij mijn paard bleken te passen of niet bij mij, wil ik max. € 1500,00 uitgeven.
Oja, een beetje zacht zitten is best prettig ;-)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 13:37

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 20:50

Mooie zadels, maar op de website zie ik dat alles een diepe of zelfs extra diepe zit heeft.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:53

Dat staat er idd.
Maar mijn ervaring is dat Daalemanzadels niet diep zitten.
Laatst bijgewerkt door LisaB op 17-02-13 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:54

Ik heb nu een testzadel mee van het merk Crown (eigen zadel wordt aangepast nu). Deze heeft echt een vlakke zit en medium kniewrong.
Ben er zelf niet lyrisch van, ik wil toch wat meer steun. Maar ik denk dat dit wel een zadel is wat bij jou kan passen :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:55

Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 17-02-13 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:55

Laatst bijgewerkt door Kidde op 17-02-13 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:56

Ik heb een heel vlakke thorowgood t4 dressuur. Deze heeft een behoorlijk vlakke zit en ik heb daar een paar super kleine kniewrongen bijgekocht, dus wat mij betreft ideaal!
En volgens mij heeft kent en masters ook zadels met vlakke zit en weinig wrong.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:58

de passier inderdaad maar zoek dan wel naar de juiste kussens en kn symphonie en denk ook daarbij aan de kussens. Mijn ervaring is dat er maar weinig standaard zadels zijn voor een verzonken rug ,als dat is wat je bedoeld , zodat je zadel horizontaal ligt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:01

hesterve schreef:
de passier inderdaad maar zoek dan wel naar de juiste kussens en kn symphonie en denk ook daarbij aan de kussens. Mijn ervaring is dat er maar weinig standaard zadels zijn voor een verzonken rug ,als dat is wat je bedoeld , zodat je zadel horizontaal ligt.

Met verzonken rug zal inderdaad bv die passier allicht niet echt fijn liggen, ik heb een paard met vrij rechte rug en tegen overbouwde aan
en weinig schoft er onder lopen, dat is heel ander model paard dan verzonken rug.
Hoewel op de een of andere manier die passiers wel makkelijk op meerdere paarden passen (grofstoffelijk althans, heb het dan niet over
de fine tuning)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:01

startrekk? een boomloze variant van deuber, zit fijn (al vind ik het leer iets glad) en kun je met een zitting naar keuze bestellen, dus ook een vlakke. Als ik er nog een koop wordt het een vzh met net zo'n vlakke zit als het ijslander model mits die zitting je niet te ver naar achter laat zitten.

Merrie's hier met holle rug en dikke babybuiken passen hem goed.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 21:04

Passier Optimum heb ik gehad, maar die lag niet goed op m'n vorige paard, dus heb ik verkocht. Zou 'm niet terug willen kopen.
Ik had voor mijn huidige paard paard een KN Allegro ... was ik echt heel erg blij mee, maar paste niet op m'n paard. Zo jammer dat ik die moest verkopen :(

Thorowgood T4 heb ik een tijdje gehad als leenzadel. Leek wel te passen, maar hij liep er niet fijn onder.
Bates lijkt me op zich wel wat en die Rossner Amerika ziet er ook best fijn uit.
Kent en Masters heb ik laatst een keer op gereden, maar dan op paard van stalgenootje. Het zadel lag niet goed op haar paard, dus een beetje lastig te beoordelen, maar ik vond 'm zeker niet onaardig. Die houd ik allemaal alvast in gedachten :-)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:05

Mijn dressuurzadel is een Massimo Trail. Medium zit en weinig wrong. Daarbij heeft het zadel een ontzettend fijn zitvlak. Een foto van dat zadel vind je bv hier: http://www.equimaro.nl/webshop/massimo-trail/ Tevens staat er een foto in mijn profiel.
De achterkussens zijn goed te vullen. Ik had het probleem dat werkelijk ieder zadel teveel achterover lag en het zoeken naar een geschikt zadel was een ramp. Mijn paard is inmiddels beter bespierd, maar in het begin waren er shims geplaatst waarmee je het zadel zomaar een handdikte omhoog kan krijgen.
Tweedehands zijn deze zadels meestal rond de 800 euro.

Patoucha

Re: Dressuurzadel met niet diepe zit en weinig wrong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:12

Ik moest ook aan de startrekk van D&B denken.
Fijne zadels!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 21:13

Die Trail lijkt me echt zacht zitten, maar voor in de dressuurring? Weet niet zo hoor, denk toch beter van niet.
M'n paard heeft geen holle rug. Hij is gewoon behoorlijk opwaarts gebouwd en dan heb je ook behoorlijk gevulde achterkussens nodig. Heb laatst een nieuwe Barnsby Kanter erop gepast, die lag niet goed genoeg helaas. Ik heb nu trouwens een Frank Baines Reflex, die uitstekend op m'n paard ligt, maar die niet zo fijn zit voor mij :-(
Boomloos wil ik trouwens niet.

Startrekk ken ik niet ... ga even googlen!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:17

KN zadels :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 21:47

Ja, ben helemaal van KN *\o/*
Maar zoals boven geschreven heb ik mijn Allegro moeten verkopen omdat deze niet goed lag.
Ik zou natuurlijk met een goede zadelmaker eens kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn om een KN aan te passen aan m'n paard.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:51

boemel schreef:
Ja, ben helemaal van KN *\o/*
Maar zoals boven geschreven heb ik mijn Allegro moeten verkopen omdat deze niet goed lag.
Ik zou natuurlijk met een goede zadelmaker eens kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn om een KN aan te passen aan m'n paard.

Ik geloof dat dat ook mijn keuze zou zijn. De symphonie heeft nog minder wrong en een opener zit dan de allegro. Kijk in ieder geval naar een nieuwer model. Ik heb de oudere KN's en die zijn vrij smal in de kamer. Nieuwere hebben naar mijn mening een mooier draagvlak en laten de ruggegraat mooier vrij, misschien helpt dat ook wel wat ivm veel schoft bij jouw paard.

Rossner die hierboven genoemd wordt heeft trouwens echt wel een diepe zit hoor...Verre van vlak.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 22:27

Ik kan op internet geen medium wide vinden van KN, maar wellicht zijn ze er wel ... Weet iemand of de nieuwe KN zadels wel een V singel systeem hebben?
De KN die ik had is nu 7 jaar oud. Is dit het nieuwste type of zijn er nu nieuwere?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 23:06

boemel schreef:
Ik kan op internet geen medium wide vinden van KN, maar wellicht zijn ze er wel ... Weet iemand of de nieuwe KN zadels wel een V singel systeem hebben?
De KN die ik had is nu 7 jaar oud. Is dit het nieuwste type of zijn er nu nieuwere?

Zou ik niet durven zeggen, die van mij zijn een heel stuk ouder :D Kennis heeft een Tango met V-systeem maar zou niet weten of dat standaard zo is...Kn werkt ook met andere boommaten volgens mij...ik heb een met 'NK' erin die is heel smal, en een 'MK' dat is een medium volgens mij. Maar er staan ook weer nummers bij, dus of die ook nog (tussen)maten aangeven....?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 08:51

daaleman gps 2 zit ondanks de omschrijving verrassend open is mijn ervaring.
Stübben heeft een flink aantal zadels met een redelijk vlakke tot zeer vlakke zit :j
Massimo heeft ook het model tölt , zijn kwa uiterlijk gewoon dressuurmodel, alleen met veel vlakkere zit dan het gemiddelde dressuurzadel en wrong is ook heel beschaafd (geloof de tölt 1 de vlakste zit ?)
sowieso zijn er aardig wat ijslanderzadels met vlakke tot zeer vlakke zit , zeker in vergelijking met moderne dressuurzadels, gros van de moderne ijslanderzadels hebben ook gewoon normale kussens. dus kwa uiterlijk dressuurmatig.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:28

KN Symphonie :j Ik kan absoluut niet lekker zitten op een zadel met diepe zit en veel wrong en de kn is voor mij een heerlijk zadel waarin je onafhankelijk kunt zitten! :)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 07:54

Ik ben ook fan van de KN, juist door de niet diepe zit.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:00

Ik heb zelf een kieffer malmo, vind het een heerlijk zadel! Heb toen deze gekozen (uiteraard omdat hij goed op mijn fjord lag) omdat ik er ook een sprongetje mee wilde maken.

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:03

Vind Albion SLK ook geen diepe zit hebben :) Maargoed dat is maar net wat je gewend bent