Help, mijn paard houd van een volle mond!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_R

Help, mijn paard houd van een volle mond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 11:14

Ik zit met een probleem.

Mijn paard is wat lastiger met ontspannen en maakt zich liever sterk, en ik denk dat hij zijn K&K Ultra bitje gewoon niet zo fijn vind.
Deze heeft hij eigenlijk altijd al gehad.

Sinds kort rijd ik hem met stang en trens, maar dan laat ik de stang gewoon voor wat het is, lekker los laten hangen, en rijd ik hem alleen op de trens.
Een wereld van verschil :wow:
(Jammer dat we de M² niet over mogen slaan)

Mijn vraag... De mensen met kennis om me heen denken dat hij van een volle mond houd, het ligt rustig, en daardoor laat hij zich wel los.
Wat voor bit zouden jullie aanraden?
Een simpele enkelgebroken, een ironbitje, of heel wat anders?

Ik zou graag wat anders willen proberen, om te kijken of hij zich er fijner bij voelt en we ook lekker op die manier gewoon weer lekker verder kunnen zonder een 'strijd'.

Een scholingsbitje en correctiebitje waren overigens geen succes. Hij werd er alleen maar dwarser van...

Ayasha
Blogger

Re: Help, mijn paard houd van een volle mond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:18

Ik heb eentje die zich dood ergert aan dubbel gebroken bitjes. Hij heeft nu een enkel gebroken bitje en loopt daar veel fijner op. Het is inderdaad de "beweging" die hem ergert heb ik het idee (ik gok ook maar gezien ie het me niet kan vertellen).

Enkel gebroken heb je ook in de wat dikkere versies, als het mondje niet te klein is, zijn die vaak wat zachter van inwerking (dubbel gebroken is eigenlijk helemaal niet zo zacht als veel mensen denken) en ja hebt ze, meen ik, ook dat ze niet in het gehemelte prikken. Ik weet niet hoe ze noemen, maar wel dat ze bestaan, die kunnen niet zo "dubbel plooien" zeg maar.

Je kan ook een ongebroken trens nemen, dan hebben ze geen beweging meer in de mond, nadeel is wel dat eenzijdige inwerking daarmee bijna onmogelijk is. :) Daar moet je paard ook maar net van houden..

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 11:46

Bedankt voor je antwoord!

Dat bitje wat je bedoeld heb ik toevallig net zien staan, een Sprenger KK Conrad.
Ik ga gewoon eens een enkelgebroken proberen, kijken hoe hij dat aanpakt.

Nu zag ik ook een Dynamic RS bit, dat klinkt ook wel goed, ik ga eens op zoek.

Dankjewel!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:19

Ayasha schreef:
Ik heb eentje die zich dood ergert aan dubbel gebroken bitjes. Hij heeft nu een enkel gebroken bitje en loopt daar veel fijner op. Het is inderdaad de "beweging" die hem ergert heb ik het idee (ik gok ook maar gezien ie het me niet kan vertellen).

Enkel gebroken heb je ook in de wat dikkere versies, als het mondje niet te klein is, zijn die vaak wat zachter van inwerking (dubbel gebroken is eigenlijk helemaal niet zo zacht als veel mensen denken) en ja hebt ze, meen ik, ook dat ze niet in het gehemelte prikken. Ik weet niet hoe ze noemen, maar wel dat ze bestaan, die kunnen niet zo "dubbel plooien" zeg maar.

Je kan ook een ongebroken trens nemen, dan hebben ze geen beweging meer in de mond, nadeel is wel dat eenzijdige inwerking daarmee bijna onmogelijk is. :) Daar moet je paard ook maar net van houden..

Danger bit heten die.
Die van mij kon de beweging ook niet verdragen, had enkelgebroken en dubbelgebroken geprobeerd maar hij vond het gewoon vervelend. Toen een rubberen ongebroken gekocht. Echt een wereld van verschil!
Ik had onlangs nog eens geprobeerd met een dubbelgebroken (daar liep hij toen beter op als enkel) en ik kon hem amper nog sturen. Dus ik vind wel dat ze heel gevoelig worden van ongebroken omdat de inwerking redelijk zacht is. Ook moet hij daarbij goed opletten welke kant ik precies vraag, daardoor heeft hij ook stukken meer aandacht voor mij.
Uiteraard is het per paard verschillend, maar moest je het van iemand kunnen lenen dan zou ik toch eens een ongebroken proberen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:31

Nee het danger bit blokkeert zichzelf in geval van op hol slaan en wordt dan een stang. Het bit dat ik bedoel is een enkel gebroken bit dat zo gemaakt is, dat het niet/minder "prikt" en "kraakt" bij inwerking... Ik zal vanavond als ik meer tijd heb, eens zoeken of ik hem vind.

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 14:37

Ayasha schreef:
Nee het danger bit blokkeert zichzelf in geval van op hol slaan en wordt dan een stang. Het bit dat ik bedoel is een enkel gebroken bit dat zo gemaakt is, dat het niet/minder "prikt" en "kraakt" bij inwerking... Ik zal vanavond als ik meer tijd heb, eens zoeken of ik hem vind.

Sprenger KK Conrad :)

Afbeelding

Danger bitten slaan inderdaad vast als stang bij weerstand in de mond...

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 14:39

Ik heb ook gekeken naar een Sprenger Flexcontrol, dat bit heft over het middengedeelte een laagje rubber,voor de zachte inwerking.

Zoveel verschil en keus ook :D

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:20

Ayasha schreef:

Oh ik had het verkeerd gelezen ;) Het veranderd de werking wel in ongebroken, niet in stang. Stang is pas als er een hefboomwerking bij komt.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:42

Ik heb ook een paard gereden wat gek werd van een te beweeglijk/ dunner bit. Ze werd er heel druk van en beon soms zelfs te stuiteren (hoe stil en zacht je ook was in je hand). Ze liep altijd heerlijk op een stang, dan had je echt niets in je handen, was de aanleuning super en het paard rustig :) .

Ik weet niet of je in het M mag starten met enkel een stang of dat je bit minimaal enkel gebroken moet zijn :o ?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:47

Leonieke schreef:
Ik heb ook een paard gereden wat gek werd van een te beweeglijk/ dunner bit. Ze werd er heel druk van en beon soms zelfs te stuiteren (hoe stil en zacht je ook was in je hand). Ze liep altijd heerlijk op een stang, dan had je echt niets in je handen, was de aanleuning super en het paard rustig :) .

Ik weet niet of je in het M mag starten met enkel een stang of dat je bit minimaal enkel gebroken moet zijn :o ?

Volgens mij bedoel je een ongebroken trens?
Een stang heeft hefboomwerking en je mag geen dressuurwedstrijden rijden met alleen een stang ;)

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:49

Sorry ja. Ik zat in mijn hoofd met de optie van een ongebroken trens maar het beeld van een stang :o .

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:12

probeer eens een ongebroken bitje, ligt ook erg stil

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 12:29

Bedankt voor de tips!

Ik zal kijken of iemand in de buurt er eentje te leen heeft, gezien het correctiebitje en scholingsbitje niet in de smaak vielen.

Ik zie ook wel eens een appelbitje voorbij komen, zou dat nog een verschil maken?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:03

Die van mij vond een correctie bitje ook maar niks. Ik had eerst een ongebroken rubberen van sprenger mogen lenen. Die was voor mijn paard iets te dik maar hij liep er stukken beter op. Ik heb nu een appelbitje, vind hij geweldig. Niet dat er echt appelsmaak afkomt, maar het voelt aangenamer aan dan metaal.

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 11:30

Dan zou dat altijd nog het proberen waard kunnen zijn!
Bedankt!

FleurAmatist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:49

Ik heb eerst ook veel problemen gehad met het juiste bit vinden. Maar nu heb ik een enkelgebroken rolletjes bit met een smaakje, ik vind het heel fijn rijden en door de rolletjes kan mijn paard ook het bit niet makkelijk vast pakken ( wat hij eerst wel deed ).

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:25

mijn merrie houdt ook niet van beweging in haar mond.
ik heb een enkel gebroken D trens bij haar, en daar loopt ze een stuk fijner op.
mijn ruin heeft echter heel weinig ruimte door dat hij veel tong heeft, hij heeft nu een k&k africhtingsbit in heeft, en door dat er een beetje tongboog in zit vind hij dit veel fijner.
me schimmel is een stuk makkelijker en vind zowel enkel als dubbel gebroken prima.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:31

@Mariska_R en Ayasha: Een danger bit word in geen enkel geval een stang. Een stang is een bit dat een hefboomwerking bezit en dan ook al blokkeert een danger bit in het midden, hefboomwerking treedt nooit op. Het word een ongebroken trens, een belangrijk verschil imo.

Dat wou ik overigens aanraden te proberen, een ongebroken trens. Veel paarden verdragen dat gedraai en geknik in hun mond helemaal niet goed. Waaronder de mijne, nu heb ik een ongebroken kneveltrens voor hem, en het resultaat is goed merkbaar in de aanleuning, juist vanwege de stabiele ligging.