Welk type voortuig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Welk type voortuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 21:05

Ik heb een merrie met een onmogelijke bouw waarop elk zadel naar achteren schuift. Zelfs een dekje met dekensingel verdwijnt richting de kont :+ . Sinds enige tijd rij ik met een Christ Barebackpad na al diverse boomloze zadels geprobeerd te hebben. In combi met een HAF pad met sympanova onderzijde blijft dit redelijk liggen. Voor stapritjes van 30min was dit goed genoeg maar sinds 2 weken ben ik van stal verhuisd en rij nu rustig 2 uur op flinker tempo. Zelf blijf ik op de juiste plek zitten maar de pad schuift onder mij door naar achteren -O- . Dit wordt veroorzaakt door een flinke schouder partij en knieactie tijdens het tölten.

Nu zie ik geen andere optie dan met een voortuig proberen de boel toch ietwat op zn plek te houden. Maar ik twijfel enorm over het type waarvoor ik moet kiezen. De meest gebruikte 3 punts voortuigen worden redelijk hoog aan het 'zadel' bevestigd maar de mijne heeft natuurlijk geen boom die hij tegen kan houden. Dan zijn er ook nog de klassieke 2 punts voortuigen zoals deze http://www.equestriandiscount.com/elasticated-breast-girth-2.html. Voordeel bij deze lijkt mij dat hij meer in het midden bevestigd kan worden. Maar ik betwijfel of hij voldoende vrijheid in het voorbeen geeft en niet in de knel komt met een lage halsaanzet.

Het gaat om deze combinatie. Hierop de pad na een rustig ritje, bij een actievere rit komt hij nog verder naar achter.
Afbeelding

Ik heb nog nooit een voortuig nodig gehad, dus ik hoop dat iemand mij in de goede richting kan helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:28

Hoeveel zadelmakers heb je er bij gehad? als ik vragen mag?

De manier die je nu heb is namelijk echt geen oplossing die lang goed kan gaan. En zeker niet als je meer tempo wil gaan rijden.
Je hebt stijgbeugels aan een bbp, dat geeft nog minder verdeling dan een boomloos zadel. Dit gaat gegarandeerd drukplekken geven.
Persoonlijk zou ik nog wat second opions gaan vragen bij zadelmakers en een "no cure no pay" regeling treffen. En toch opzoek gaan naar een niet schuivend boomzadel.

Wil je toch door rijden hier mee, dan zou ik zo'n borstuig als uit de link pakken. Zo'n 3 punts is namelijk niet erg geschikt op een zadel op de plek te houden geloof ik..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-02-13 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:40

Bedankt voorje reactie :) . In totaal zit er 4,5 cm aan stevig schuim onder de pad. Mijn pony kan niet eens draven, alleen tölten. De beugels zijn uitsluitend voor extra stabiliteit, niet voor lichtrijden of verlichte zit. Boomzadels heb ik ook geprobeerd maar de juiste boommaat wordt ook naar achter gedreven waardoor ik wel te ver naar achter kom te zitten. Het enige wat op zn plek blijft is een te smalle boom of een te smalle pommel in een boomloosje.

Maar jij zou dus voor de 'ouderwetse' 2 punts gaan? Eens kijken of ik iets op mp kan vinden om uit te proberen.

Luz_ElenaE

Re: Welk type voortuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:45

En een speciaal IJslander zadel helpt ook niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:29

Boomzadels worden ook naar achter gedwongen :( . Leg ik het zadel daar waar de schouders hem willen hebben (3 vingers achter de schouderkop) dan heb ik tot de laatste dragende rib nog geen 40cm ruimte voor een zadel. Vandaar ook boomloos en nu een fellsattel. Dan komt de lengte wat minder nauw. Helaas duwt de extreme beweging in de schouder ook niet dragende delen naar achteren.

Afbeelding

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:33

cool zadel

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:53

Ik weet niet of je nog wil investeren in een zadel. Maar als iemand een oplossing heeft voor moeilijke bpuw en streeft naar perfectie; dan is het Ninon Schutte.
Ik heb gister mijn maatzadel mogen ontvangen en kon wel janken om het fantastische resultaat. Eindelijk voor mij een zadel en singel die niet schuiven, eindelijk schoudervrijheid en voor het eerst kan mijn paard zijn passen afmaken. Zij heeft ook speciale zadela voor bijv ijslanders en arabieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:04

Bedankt voor de tip :) . Voorlopig blijf ik nog even met de pad rijden tenzij deze echt strak in het borsttuig komt te hangen. De afgelopen jaren heb ik gruwelijk veel geld uitgegeven aan allerlei verschillende zadels en ik ben er nu wel een beetje klaar mee. Mijn pony is ook niet de jongste meer dus het is ook even afwachten of ze deze ritten met al haar mankementjes vol kan blijven houden.

Heb net in ieder geval via mp voor een prikkie een elastisch 2 punts voortuig gekocht. Kan ik dat in ieder geval eens uitproberen.