. Sinds enige tijd rij ik met een Christ Barebackpad na al diverse boomloze zadels geprobeerd te hebben. In combi met een HAF pad met sympanova onderzijde blijft dit redelijk liggen. Voor stapritjes van 30min was dit goed genoeg maar sinds 2 weken ben ik van stal verhuisd en rij nu rustig 2 uur op flinker tempo. Zelf blijf ik op de juiste plek zitten maar de pad schuift onder mij door naar achteren
. Dit wordt veroorzaakt door een flinke schouder partij en knieactie tijdens het tölten.Nu zie ik geen andere optie dan met een voortuig proberen de boel toch ietwat op zn plek te houden. Maar ik twijfel enorm over het type waarvoor ik moet kiezen. De meest gebruikte 3 punts voortuigen worden redelijk hoog aan het 'zadel' bevestigd maar de mijne heeft natuurlijk geen boom die hij tegen kan houden. Dan zijn er ook nog de klassieke 2 punts voortuigen zoals deze http://www.equestriandiscount.com/elasticated-breast-girth-2.html. Voordeel bij deze lijkt mij dat hij meer in het midden bevestigd kan worden. Maar ik betwijfel of hij voldoende vrijheid in het voorbeen geeft en niet in de knel komt met een lage halsaanzet.
Het gaat om deze combinatie. Hierop de pad na een rustig ritje, bij een actievere rit komt hij nog verder naar achter.

Ik heb nog nooit een voortuig nodig gehad, dus ik hoop dat iemand mij in de goede richting kan helpen.
. In totaal zit er 4,5 cm aan stevig schuim onder de pad. Mijn pony kan niet eens draven, alleen tölten. De beugels zijn uitsluitend voor extra stabiliteit, niet voor lichtrijden of verlichte zit. Boomzadels heb ik ook geprobeerd maar de juiste boommaat wordt ook naar achter gedreven waardoor ik wel te ver naar achter kom te zitten. Het enige wat op zn plek blijft is een te smalle boom of een te smalle pommel in een boomloosje.
. Leg ik het zadel daar waar de schouders hem willen hebben (3 vingers achter de schouderkop) dan heb ik tot de laatste dragende rib nog geen 40cm ruimte voor een zadel. Vandaar ook boomloos en nu een fellsattel. Dan komt de lengte wat minder nauw. Helaas duwt de extreme beweging in de schouder ook niet dragende delen naar achteren.