Een wintecc of gewoon grotere boommaat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gerritt

Een wintecc of gewoon grotere boommaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 14:40

Ik wist niet zo goed welke titel ik moest kiezen.

Ik loop al een poosje te kwakkelen met een zadel voor mijn paard. Ze is een poos niet meer bereden, tenminste niet op dat niveau dat ze er gespierd van blijft.
Nu pak ik haar weer op maar kan echt geen zadel vinden. Ik heb een kieffer geprobeerd met een terug gesneden kamer, de boommaat bleek te groot te zijn en schoof dus terug. Zadelmaker er weer bij en die adviseerde gewoon een ander zadel. Had hij voor mij een Lemetex meegenomen. In princiepe ligt deze goed maar drukt vreselijk naast zijn schouder en is naar mijn idee ook keihard. Mijn instructrice zei waarom neem je dan geen Wintec, hiermee kan je de boom ook verwisselen! Toch lees ik hier en daar dat een wintec niet goed is voor een paard met wat schoft? Ze heeft een smalle schoft en vervolgens ook een wat holle rug.
Me instructrice zei wel van je kan ook een wat groter zadel nemen en vervolgens een bontje eronder doen dat het toch lekker zacht is en niet drukt. Maarja is dat een oplossing?

Nou de wintec dus, is dat te adviseren bij een paard met een wat hoge/smalle schoft en een iets holle rug?
Zag wel dat er een boel verwisselbare bomen zijn ;)

Groetjes *\o/*

Doubtless

Re: Een wintecc of gewoon grotere boommaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:49

Nee, een groter zadel met een bontje werkt niet en is de grootste onzin voor een instructrice om te vertellen imo. Waarom zou je een zadel kopen wat niet past? Een bontje is een tijdelijke oplossing, geen permanente.

Had je zadelmaker maar één optie, de lemetex? Wij kunnen moeilijk bepalen of een wintec gaat passen of niet.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:51

Wij hebben een ruin met scherpe schoft en die past géén wintec :n
De schoft drukt het zadel naar achteren.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:52

Al eens aan (tijdelijk) boomloos gedacht, aangezien je paard nog flink gaat veranderen?

Boom wisselen is een optie. Vanaf achter de computer kunnen wij natuurlijk niet zien of een zadel past, je zadelmaker zou dat moeten weten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:02

Ik zou allereerst kijken naar een andere zadelmaker en dan daarmee op zoek gaan naar een passend zadel. Deze zijn er ook voor een paard met een rug zoals de jouwe.

Groot zadel met een bontje is geen oplossing, zacht is het, maar een zadel moet gewoon netjes aansluiten zonder hulpmiddelen, dan is iets zachts nl helemaal niet nodig.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:27

Ik heb ook een wintec, maar met een holle rug en hoge schoft is dat niet helemaa ideaal. De boommaat kan smaller gemaakt, maar daarmee komt de voorkant hoger en verandert we het zwaartepunt waar jij zit wat meer naar achter. Voora met een hoe rug gaat dat sne bruggen en aan de achterkant veel druk geven. Sowieso vult een bontje een bruggend zadel ook niet op.

Maar waarom laat je je zadelmaker niet gewoon nog eens een ander zadel meenemen om te proberen? Er zijn meer keuzes dan lemetex, die heeft vast nog we wat andere tweedehands liggen toch :)

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 18:25

thorowgood/ kent and masters hoge schoft????? met verwisselbaar kopijzer!

Maaikyhj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 19:36

lotje5lotje schreef:
thorowgood/ kent and masters hoge schoft????? met verwisselbaar kopijzer!

Ja, dat is een hele goede optie! Je kunt de modellen hier zien: www.zadelmakerij-rispens.nl

Thorowgood is kunststof en Kent & Masters is leer, ze hebben modellen voor paarden met een hoge schoft, ze hebben een verwisselbaar kopijzer én wol gevulde kussens. Echt een aanrader! Je mag me ook een PBtje of mailtje sturen voor wat meer informatie.