Wol of cair in nieuwe wintec zadels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Polkiej_x

Wol of cair in nieuwe wintec zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 16:29

Hoi hoi,

Ik heb mijn Wintec 500 dressuur te koop staan aangezien deze te groot is van inch, toch wil ik een nieuwe wintec in de juiste inch maat terug,maar nu vraag ik me af met wol of cair, wat zouden jullie doen?
het gaat om het Isabell werth dressuurzadel (het laatste nieuwe model uit 2012).

Graag wil ik jullie ervaringen weten, met wol/cair in de nieuwe modellen van wintec (2011/2012)
En kan een zadelmaker de cair makkelijk aanpassen?

MissMiekjee

Re: Wol of cair in nieuwe wintec zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:06

Persoonlijk zou ik altijd voor wolgevulde kussens gaan. Het probleem met cair is dat je maar weinig zadelmakers hebt die hier verstand van hebben + dat er weinig aan te passen valt. Als je paard nog veel gaat veranderen, is cair geen slimme optie want dat kan ("hoeft") niet opgevuld te worden. Bovendien vond ik de cair wat stugger dan wol, maar dat is vrij persoonlijk. Mijn vorige paard liep met het Cair-gevulde zadel en kreeg er drukplekken van omdat hij veranderde. Zadelmaker erbij gehaald: "ja dat systeem kan niet aangepast worden". Ik moest alles eruit laten halen en met wol op laten vullen of zo laten. Ik heb uiteindelijk met wol op laten vullen, maar daar krijg je allemaal rare bobbels van in het zadel, dus dat is mij ook niet goed bevallen. Dan kun je het maar beter in een keer goed doen ;).

Cair is in principe een soort memoryfoam, dus het vormt zich een beetje naar je paard. Heb je een jong paard of een paard wat nog veel verandert in bespiering, kan je paard hier wel last van gaan krijgen.

Ik heb ook 1x een drukmeting laten doen met mijn wolgevulde zadel en 1x met mijn wintec met cair, en het wolgevulde zadel verdeelde de druk gewoon zoveel beter dan het cair-zadel.

Maar hoe de wolkwaliteit bij wintec is, durf ik niet te zeggen, want het blijft natuurlijk een zadelmerk in de niet al te hoge prijsklasse.

Het is ook deels persoonlijk, want de een vind het "harde" van Cair-kussens fijner zitten en de ander weer niet. Soms liggen Cair-zadels júist beter, maar meestal is dat niet het geval en sommige mensen merken natuurlijk ook geen verschil qua zitting en hoe het paard beweegt, dat kan ook. Maar mijn ervaring wijst uit dat dit systeem niet aan te passen is en dat je daarna allemaal rare aanpassingen moet laten doen als je het eruit wil hebben, met als resultaat dat het ook niet goed ligt. Dus ik zou zeggen, bespaar je die moeite, zeker als je een paard hebt wat veel gaat veranderen, en neem gelijk een wolgevuld zadel, dan kun je het in ieder geval laten aanpassen én zadelmakers zijn hier veel beter mee bekend :).

Ik had trouwens een Wintec 2000 Cair, wat later wol werd, wat daarna gewoon met liefde terug ingeruild werd omdat ik het zo beu was. Nee, voor mij geen Cair, en sowieso geen Wintec meer (zadels geven een vréselijke stoelzit, maar dat is offtopic).

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:52

Als een zadel past bij paard en ruiter is het niet zo spannend of er wol of cair in zit. Wol is vaak aan te passen aan een paard, cair wat moeilijker. Het probleem met cair is , dat het reageert op temp. verschillen. Wanneer een zadel met cair in de koude periode bewaart wordt in een onverwarmde opslag, dan wordt de cair hard. In een verwarmde opslag blijft het wat zachter. Dat is vaak het probleem met cair in de koudere periode.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:53

Ik heb een bates dressage, met cair

Past bij mij, past bij het paard. Ik heb een zadelkamer waar het eigenlijk altijd wel boven de 3 graden blijft, merk dat als ik er binnen loop het zeker warmer is, dus ook daar geen problemen mee.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:20

Wat mij met cair vooral tegen viel is de hoeveelheid waarin je kunt corrigeren op een later moment. Daar ben ik weer terug bij wol zadels.

maris76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 21:49

Had eerst een wintec met wol, en nu eentje met cair, maakt voor mij of mijn paard geen verschil...

Vendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:08

Hoe zie je eigenlijk aan je wintec dat het met wol of cair is gevuld? Ik heb een nieuwe isabel wintec uit 2012, maar ik weet eigenlijk niet wat erin zit. Ik heb geen 'ventiel' waaraan ik het kan zien en ook op de labels stond niets. Dan kan ik er toch vanuit gaan dat er wol inzit? Ik heb daar eigenlijk bij de aankoop niet op gelet, ik keek naar andere dingen... oeps

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:45

Vendel schreef:
Hoe zie je eigenlijk aan je wintec dat het met wol of cair is gevuld? Ik heb een nieuwe isabel wintec uit 2012, maar ik weet eigenlijk niet wat erin zit. Ik heb geen 'ventiel' waaraan ik het kan zien en ook op de labels stond niets. Dan kan ik er toch vanuit gaan dat er wol inzit? Ik heb daar eigenlijk bij de aankoop niet op gelet, ik keek naar andere dingen... oeps

Aan de achterkant van je zadel waarbij het tussenkanaal begint zit zo'n knopje waar cair opstaat. Het ziet er zo uit:

Afbeelding

Hierboven is wel een Bates zadel maar Bates en Wintec komen uit dezelfde fabriek dus dat maakt geen verschil :D

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:35

Vendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:32

@m_hartje_m: helder zo!
Die heb ik dus ook niet, dus het zal wel wol zijn. :-)