Singelplek bij elleboog; welke singel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Singelplek bij elleboog; welke singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 13:42

In de zoektocht naar een juist zadel, blijkt ook de singel een enorme opgave. Daarom ben ik benieuwd naar jullie advies en ervaringen.

De situatie/bouw:
- rondgeribt paard
- schouderblad loop ver door naar achter
- singelplek ligt vlak achter elleboog

Gevolg:
De singel trekt het zadel mee naar voren wanneer deze op de plek wil gaan liggen

Oplossing:
Naast een goed zadel een goede singel.

Mijn zadel krijg ik morgen en die ga ik dan passen. Echter heb ik bij het consult al gemerkt dat bij een zelfde soort zadel twee verschillende singels nog net het puntje op de i kunnen betekenen.
Uiteraard ga ik morgen met verschillende singels testen, maar ook hier zullen de nodige bokkers zitten met een soortgelijke situatie..

Dit is de singel waarbij de zadels het beste blijven zitten:
Afbeelding

Wat is jullie advies en ervaring met bijv. De barefoot singel:
Afbeelding

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:45

Marvel

Re: Singelplek bij elleboog; welke singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 13:46

Bont zal niet gelijk nodig zijn want hij heeft geen wondjes oid. Maar gaat een banaansingel ook niet nog steeds schuiven? Bij anatomisch gebeurd dat namelijk wel..

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:51

Kan je aan je zadel niet de plaats van je singel stoten aanpassen. Bij sommige zadels kan dat namelijk, of is te maken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 13:55

Ja, je bedoelt dat hij door de wrongen gaat en de stoten verder naar voren komen te liggen? Mijn zadel wordt zo gemaakt dat de stoten op de beste plek liggen, weet uit mn hoofd niet meer waar.
Maar dat is ook niet de vraag :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:12

De singel op het eerste plaatje past goed bij een zadel waarbij de singelstoten ook in een V aan komen lopen. De 2e heeft de gespen recht zitten, en past dus ook het beste bij een zadel met singelstoten die recht naar beneden lopen.

Zelf heb ik deze singel (singelstoten lopen in een V): http://www.divoza.com/collectie/paard/z ... leder.html

Fijne daarbij is dat het ook nog een Y systeem is, waardoor je ook een "half" gaatje kunt aansingelen, door bijvoorbeeld alleen de voorste singelstoot aan te singelen. Het Y systeem zorgt dat de druk toch gelijk verdeelt over beide singelstoten, en dat is natuurlijk ook zo als het paard beweegt. Ik gebruik de singel nu 2 jaar, geeft geen wondjes, is zacht leer dat ook mooi blijft en zadel ligt als een huis.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 14:28

Dank Angela, op die manier (recht of v) had ik nog niet naar de singels gekeken. Moet ik dus sowieso morgen afwachten om te kijken hoe de stoten er nu zijn opgezet.

Is de rossner anatomisch of banaan? Gezien de bolling dacht ik banaan, maar dan wel een hele rechte banaan :) welk gedeelte gaat naar de voorbenen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:36

Het gedeelte met de vorm gaat naar de voorbenen, waardoor er dus extra ruimte is voor de benen bij beweging. Het is volgens mij een anatomische singel, maar geen banaan, of in ieder geval inderdaad verwaarloosbaar krom :+

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:42

Kijk eens naar zo'n singel

http://shop.mindbuzzler.com/150-493-thickbox/passier-anatomisch-voorwaartsgevormde-dressuursingel.jpg

Is speciaal voor rondgeribte paarden waarbij het zadel vooruit schuift. 9 van de 10 plaatst de singel in eerste instantie verkeerd om (zelfs mijn zadelmaker deed dit) maar de boog vooruit gaat tussen de voorbenen zodat de ellebogen een goede 15 cm vrij liggen.

Mijn paard heeft het niet nodig, maar ik vind het gewoon prettig dat de singel totaal niet in de buurt van de benen komt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 14:45

Je link doet het bij mij helaas niet. Maar als het gaat om banaan: dan de bolle kant richting de voorbenen toch?

Edit: link werkt

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 14:55

De passier zet ik even op mn lijstje; iemand ervaring met een van onderstaande?

Kieffer:

Afbeelding

Rossner:

Afbeelding

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:49

Ik zou persoonlijk voor een van de beter merken gaan. Vooral in de zomer is een leren singel toch wel onderhevig aan zweet. Niets zo vervelend als gebarsten of uitgedroogd leer op zo'n gevoelige plek.
Bovendien is een dergelijk model van Passier vaak ook voor €30 op de kop te tikken en kun je daar vaak 5 keer langer mee vooruit.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 16:01

Ik wil ze sowieso alle drie eerst in het echt zien ivm de dikte van het leer. De kieffer of passier trekt mij meer, echter ga ik niet 'zo maar' een singel van boven de 100 euro aanschaffen om 'even' te proberen :)
Ik lees nu goede verhalen over de Kieffer en ik ben nog opzoek naar ervaringen van de passier!

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:07

ik heb de passier, en ben er erg tevreden over. Heb veel van Passier omdat ik erg hoge eisen stel aan kwaliteit van leder. Persoonlijk vind ik Kieffer daar niet mee te vergelijken (alhoewel ik de zadels wel van goede kwaliteit vind) Je kan er natuurlijk ook een 2e hands kopen, indien hij bevalt gooi je m weer voor t zelfde geld op internet en bestel je m nieuw.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:19

voor een paard met de singelplek verder naar voren is een curved of banaan singel meer geschikt dan een anatomische. De laatste 2 singels voldoen dus beter dan de eerste dieje geplaatst hebt.
Je hebt ze in verschillende prijsklasses, van 56 voor de rossner, 90 voor de kieffer en duurder (170 voor de singel van WoW dacht ik, en zo zullen er nog wel meer zijn).

Het is dat je niet in de buurt woont, anders had je de mijne kunnen proberen

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 16:28

Ja, de DP is dus uit ervaring goed blijven zitten (kost 114). Nu verder zoekend spreekt de kieffer of passier mij meer aan. Passier ben ik trouwens nog niet tweedehands tegen gekomen. Nu heb ik het spul ook liever nieuw, maar goed, dat moet ik tzt maar kijken.

Welke gebruik jij Mri?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:31

Ik heb een curved WoW gekocht voor mijn paard. Maar op het moment dat ik em kreeg was het paard geblesseerd. Uiteindelijk heb ik singel nooit zelf gebruikt en paard is inmiddels overleden.
Een vriendinnetje heeft mijn singel nog wel 2 weken gebruikt. Maar eigenlijk ligt die al minimaal 3 jaar (weekjes dat vriendin em heeft geleend niet meegerekend) werkeloos mooi te zijn in de kast, in de fleece bewaarhoes die ik ervoor heb gemaakt _O-

Ooit komt die vast wel van pas, wellicht op een toekomstig paard ofzo

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 16:51

Curved WoW is prijscategorie Fairfax (als ik het goed spel), is weer net iéts hoger ;)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:57

WoW is inderdaad hogere prijs catagorie. Maar wellicht is er iemand bij jou in de buurt met een curved/banaan singel die jij even een weekje mag testen. Dan weet je in ieder geval of deze "vorm" singel een oplossing kan bieden voor je probleem.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 17:06

Laat ik beginnen morgen bij de zadelmaker, ben benieuwd wat zij in het assortiment heeft :) Goeie tip Mri, thanks!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:10

Ik had het zelfde probleem met mijn paard maar met de stretch & breath singel van barefoot eigenlijk bijna geen last meer van (of zelfs geen, moet ik eens testen met krijt streepje).

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 19:21

Ik zie t daar nog niet helemaal in omdat de singel gewoon recht is... Dus waarom werkt die wel tov mijn huidige anatomische singel denk je?

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:38

Zou een echt schapenwollen singelbontje niet afdoende zijn om schuren en drukking te voorkomen? Misschien een idee om eens uit te proberen en eentje te lenen van iemand :) ?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:43

Ik had hetzelfde probleem met mijn paard. Mijn zadelmaker lachte me bijna uit toen ik hem mijn collectie singels liet zien omdat ik alles had behalve een goedkope rechte neopreen die volgens hem het beste zou zijn voor mijn paard.
Sinds ik haar rij met een neopreen hebben we nergens last meer van gehad..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:51

Ik heb een paard met eenzelfde soort bouw als jij omschrijft .
Heb een curved wow singel . En sinds kort een hele fijne zacht lederen singel van Voest .
Liefst zou ik iets hebben met het Y systeem .
Maar de Voest singel is erg fijn . Paard kan lekker blijven ademen door het elastiek . Dus denk dat stretch en breaks van barefoot ook best fijn zal zijn .