Hoe springt een zadel met zo'n knobbel op het zweetblad

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

EdwardG

Hoe springt een zadel met zo'n knobbel op het zweetblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 13:10

Hallo,

ik ben op zoek naar een goed middenklasse tweedehands springzadel. Nu heb ik een Euroriding Jade op het oog, alleen op de foto zie je zo'n hobbel op het zweetblad. Ik heb daar zelf geen ervaring mee. Kan iemand mij vertellen hoe dat rijdt?
Ik snap dat het van persoon tot persoon verschilt of je het fijn vindt, dat dat persoonlijk is, maar toch, wat zijn zo een paar meningen hierover.

Alvast bedankt *\o/*

Cannac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:12

Dat zit werkelijk geweldig!
Ik heb zelf een Kieffer Norbert Kooff, deze heeft ook bij de kuit extra "hobbels". Ik wil geen ander springzadel meer, je hebt er zoveel steun aan. (Wel de juiste maat voor jezelf nemen natuurlijk), als je te ruim zit of te krap heb je er nog geen steun aan.
Laatst bijgewerkt door Cannac op 14-02-13 13:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:13

Dat is gewoon je steun, ieder springzadel heeft dat in meer of mindere mate. Een eventingzadel heeft dat nog erger daar zit het echt bovenop het zweetblad en heeft het zadel ook maar een blad. Je zult er alleen tijdens de sprong wat van merken. Als je vanuit een dressuurzadel komt zal je even moeten wennen aan de houding. Ik zou van te voren ook meerdere zadels testen voor je iets koopt. Niet iedere ruiter / amazone vindt hetzelfde zadel fijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:16

Bedoel je een kniewrong?

Een kniewrong kan fijn zijn, maar alleen als hij voor de lengte van je been op de juiste plek zit. Het geeft iets meer steun bij je knie, waardoor je gemakkelijker in die houding blijft.

EdwardG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 13:20

bedankt voor jullie snelle reacties

het gaat inderdaad om de hobbel onder de kniewrong!
Ik vroeg me af of dat niet in de weg zit als je uit je zadel wil komen bij het afzetten, houdt dat ding je dan niet tegen?

Man0n89

Re: Hoe springt een zadel met zo'n knobbel op het zweetblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:21

Nee hoor als het goed is blijft jou beenligging bijna hetzelfde toch bij de sprong. Een kniewrong geeft je meer steun als je onverwachts toch uit de vaste beenligging komt dus bij een stop een noodsprong etc.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:24

Dat is in principe een dijwrong, waar je been tegenaan ligt net boven de knie.

Geeft veel extra steun en stabiliteit zonder dat deze onder je been ligt, veel handiger!

EdwardG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 13:30

Ja die bedoel ik, net boven de knie...

Als je uit het zadel komt, belemmert deze dan niet je beweging, zie de foto op deze pagina:
http://www.yourhorse.co.uk/Improve-your-riding/Search-Results/Riding-advice/Show-Jumping/Improve-your-horses-jumping-technique/

Het lijkt mij dat je niet meer goed uit je zadel kunt komen als er zo'n dikke knobbel boven je been zit. Of zie ik dat verkeerd.

Ik moet mijn pony nog gaan leren springen, dus ik kan het helaas niet goed uitproberen met springen. Ik begin nu pas met oefenen.

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:37

Het belemmert niet hoor ik heb zelf een eventingzadel (prestige dx eventing) en die heeft dat ook. Het is fijner dan kniewrongen maar dressuurmatig voel jij ook al wel of een zadel fijn zit of niet en als het met dressuurmatig trainen al voor geen meter zit zal dat bij springen niet anders zijn. Dus toch raad ik aan om zadels te passen voor je tot koop overgaat. Ze komen die zadels toch vaak aanmeten kunnen ze net zo goed nog een paar springzadels meenemen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:45

Bijna alle springzadels (uitzonderingen daar gelaten) hebben een kniewrong :)*

Je moet ook niet gaan staan in je beugels, maar alleen je kont uit het zadel lichten..
Dus nee.. die kniewrong zit niet in de weg :n

EdwardG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 13:56

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:02

Ik denk dat tegen de tijd dat jij en je paard zo hoog springen, jullie wel gewend zijn aan dat zadel. Ik vind de ruiter hier indd niet ideaal zitten maar je kijkt hier precies naar de afzet. Boven de sprong zal hij meer terug zitten en klopt het plaatje weer wel.

EdwardG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 14:06

Ja precies, boven de sprong zit hij meer terug, maar bij het afzetten kom je dus verder uit het zadel! Zo bedoelde ik het. Ook bij lagere hoogtes kom je bij de afzet uit het zadel. Maar goed. De meesten geven aan dat het prettig rijdt. Ook op dit plaatje is trouwens te zien dat er een kniewrong is, dus er is mee te rijden ;-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:08

EdwardG schreef:
Ja die bedoel ik, net boven de knie...

Als je uit het zadel komt, belemmert deze dan niet je beweging, zie de foto op deze pagina:
http://www.yourhorse.co.uk/Improve-your-riding/Search-Results/Riding-advice/Show-Jumping/Improve-your-horses-jumping-technique/

Het lijkt mij dat je niet meer goed uit je zadel kunt komen als er zo'n dikke knobbel boven je been zit. Of zie ik dat verkeerd.

Ik moet mijn pony nog gaan leren springen, dus ik kan het helaas niet goed uitproberen met springen. Ik begin nu pas met oefenen.

In principe niet, maar er zullen vast mensen zijn die dat wel zo ervaren, dat is dus echt een kwestie van proberen :)

Maar veel mensen komen sowieso ook veels te ver naar voren in hun zadel tijdens de sprong....zulke dijwrongen dammen dat mooi een beetje in, wel zo prettig voor het paard ook qua belasting van de voorhand.