welk soort bit raden jullie aan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lisaaatjeX

welk soort bit raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 19:31

goedenavond

ik heb even een vraag, mijn pony wordt op het moment ingereden maar ik hoor van alle kante allemaal andere meningen over bitten
nu is mijn vraag over welk bit zijn jullie tevreden en raden jullie aan bij een pony die net ingereden is?

groetjes lisa

Angela

Re: welk soort bit raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:35

Veel jonge paarden lopen fijn op een kneveltrens. De knevels (soort staafjes aan de zijkant) maken dat als je pony een keer een grote onverwachte beweging met het hoofd maakt, dat je het bit niet door de mond kunt trekken. Door de knevels ligt het bit ook wat gemakkelijker stil in de mond, en veel paarden ervaren dat als prettig. Verder gaat mijn eigen voorkeur uit naar dubbel gebroken, maar er zijn ook paarden die toch fijner lopen op enkelgebroken, of ongebroken. Dat is een kwestie van proberen. Om te beginnen zou ik voor een dubbelgebroken kiezen, daarbij is geen notenkraker effect.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:36

Mijn jong paard rijd ik met een dubbelgebroken sprenger bit. Ik ben er heel erg tevreden over, hij ligt goed in de mond.

lisaaatjeX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 19:54

bedankt voor de snelle reactie's

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:58

Mijn jonkie is ook ingereden met een keveltrensje.
Heb ook een myler bit voor hem liggen maar aagezien hij erg goed op het kneveltrensje reageerd blijf ik die nog even gebruiken.
Fijn duidelijk bit en ligt stil in de mond.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:58

Ik had voor mijn jonge merrie die net onder het zadel was ook een dubbel gebroken bitje gekocht.
Helaas liep zij er dus echt niet goed op, liep dwars door je hand.
Uitiendelijk een ongebroken bitje geprobeert en dat ging super. Maar ondertussen loopt ze nu wel goed op een dubbel gebroken bitje.

98xsophiex98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 06:49

Ik heb ingereden met een enkelgebroken rubberbitje daar heb ook een jaar mee gereden nu ook een enkelgebroken.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:50

Ik heb sinds kort een dubbelgebroken Robart Watertrens. Wil nooit meer anders. maar denk dat het ook wel per paard verschilt waar hij goed op reageert ;)

SoSoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:35

ik zou hem gewoon bitloos inrijden heb je al dat gedoe niet en het is natuurlijker en ieder paard kan het leren !!

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:37

Bij een jong paard zou ik altijd voor een dik (denk aan minimaal 18 mm)bit gaan. Maakt niet veel uit of het dubbelgebroken of enkel gebroken is. Dat is maar net waar je paard lekker op loopt

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:38

Ik heb een jonge doorgereden op een dubbel gebroken watertrensje. Gebruik nu bij mijn eigen paarden nog steeds een dubbel gebroken watertrens. Bevalt mij prima!

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:41

Bij een net ingereden pony vind ik een simpel enkel gebroken watertrensje het lekkerst. Het simpelste wat er is en als het nodig is kan je altijd nog een ander bit kopen :)