barebackpad maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hanna98

barebackpad maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 16:44

Hoooii!

Ik ben van plan om een barebackpad te maken! Ik weet nog niet hoe, maar weet wel wat. Ik wil het model van de christ iberica. Dus met aan de voor en achterkant een verhoging voor een stevige zit. Ik hoef niet persé van echt schapenvacht of zo, maar bijv. dit : http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30229077/ het nep-bontje van de ikea haha... ik heb een naaimachine maar ik denk dat ik het met de hand moet gaan doen :j

ik denk dat ik het zo ga doen:
1. op een (zadelvormig) dekje 2 beugelriemen vastmaken (NIET VOOR BEUGELS!!!, maar voor singelstoten!)
2. op het dekje aan de onder en bovenkant schapenvacht vastnaaien (onderkant evt. met inlages)
3. een stuk bont oprollen en aan de voor en achterkant bevestigen voor stevigheid voor mijzelf

hier ga ik waarschijnlijk mijn gewone singel voor gebruiken

Heeft er iemand nog tips? hoe ik bijv. dingen aan elkaar kan bevestigen? of misschien andere materialen die ik kan gebruiken? of nog andere ideeën? laat maar horen!

Wieke

Re: barebackpad maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:54

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:03

Ik heb dat ook eens gedaan, heel erg blij met het resultaat, erg veel plezier van gehad.

Bij de mijne heb ik wel beugelriemen gemaakt, en ook een paar D ringen op gestickt om een borsttuig en dingen zoals een voerzakje eraan te kunnen maken. Ik heb als onderkant een stuk leer genomen, waarop ik de ringetjes en aansluitingen voor de singelstoten en beugelriemen heb gemaakt, dat allemaal netjes afgewerkt door er nog een lap leer overheen vast te naaien. Vervolgens heb ik van een schapenvacht een passende overtrek gemaakt, zodat het er net uit ziet als een spaans zadel.

Ik heb bij een matrassenfabrikant plaatjes schuim van de grootste dichtheid gekocht, zodat er op de rug wat drukverdeling is, en ook die opstaande randen zit een dikke plaat van dat schuim in.

Je beugelriemen/singelstoten vastkrijgen aan je zadel is het meest ingewikkeld. Ik heb alles ook eerst helemaal op papier gezet, en de eerste versie uiteindelijk toch overnieuw gemaakt omdat ik er niet helemaal blij mee was. Alles is overigens met de hand gestickt, leer en schapenvacht is te dik voor de normale naaimachines

Afbeelding

Afbeelding

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 13:20

dankjulliewel! @Aestrith hoe heb je die opstaande randen vastgekregen? Die van jou is echt mooi <3

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:24

Oh wauw!!
Ik volg, misschien kan ik ideeen op doen :D

pjmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:09

wow wat een super idee om het zelf te maken is best duur om een nieuwe te kopen dus ik volg wel ff en zalis kijken of ik wat ideen er voor kan krijgen :D

daiswees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:38

wat een onwijs leuk idee!

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:44

Oh wat is die van Aestrith mooi!!
Heb er zelf maar één tweedehands gekocht :=
Succes!

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:57

Wow Aestrith die is echt gaaf! Jeetje ik wilde dat ik dat kan!
Hoe lang heb je erover gedaan dit te maken?

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 00:03

Bedankt voor de complimentjes!

Ik weet niet meer zo goed hoe lang ik erover heb gedaan, ik deed het voor de lol maar het is super veel werk om alles met de hand te naaien. Dus ik heb het vaak aan de kant gelegd om later weer met frisse blik verder te gaan :)

Die opstaande randen zijn onderdeel van de schapenvacht, het stuk leer daaronder is gewoon plat, daarop zitten alle bevestigingen zeg maar. De schapenvacht is om het optisch mooi af te maken, en die bestaat uit 2 sjabrakvormige delen aan elkaar, en een soort hoes voor die opstaande randen, allemaal aan elkaar genaaid dus. Om te zorgen dat de randjes blijven staan heb ik er een stuk schumrubber passend voor gesneden en dat erin vastgemaakt.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik als tip geven om zo'n schapenvacht van een spaans zadel te bekijken, een zalea heet dat, daarvan heb ik mijn bbp nagemaakt

Bellabeerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 19:22

Oh wauw Aestrith dat ziet er mooi uit!

Hoe heb je de singelstoten vast gemaakt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 21:03

Wat je ook doet: NIET het nepschaap van de ikea gebruiken. Of in elk geval niet zonder zadeldekje eronder. Maar niet dat nepschaap zo rechtstreeks op de rug leggen.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 21:44

Koper schreef:
Wat je ook doet: NIET het nepschaap van de ikea gebruiken. Of in elk geval niet zonder zadeldekje eronder. Maar niet dat nepschaap zo rechtstreeks op de rug leggen.

mag ik vragen waarom niet? ik ben gewoon benieuwd ;) oké dan doe ik er wel nog iets onder, misschien fleece ofzo :j

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 21:49

wij hadden dat nep schaap als kleedje in huis en is niet echt schaap t noemen... absoluut niet ''fluffie'' en je loop er 5 keer over heen en hij begint kaal te worden... dus denk dat je er witte billen van ga krijgen. kwaliteid is echt 0,0

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 21:51

HindaFree schreef:
wij hadden dat nep schaap als kleedje in huis en is niet echt schaap t noemen... absoluut niet ''fluffie'' en je loop er 5 keer over heen en hij begint kaal te worden... dus denk dat je er witte billen van ga krijgen. kwaliteid is echt 0,0

oww, das niet mooi hahahaha :')

gelky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:46

Ik volg mee! Ik wil er al een tijd eentje, maar ik krijg er geen omdat ze zo duur zijn. Volgensmij is het niet echt gemakkelijk met die singelsloten enzo is het niet?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:53

rede van de tip om geen nepbont te gebruiken zonder dekje eronder, is dat nepbont brandwonden kan veroorzaken op de rug! Ik heb toevallig laatst bij een paard nog brandwonden gezien door het gebruik van een nepbontje onder het zadel..
Maar verder, echt heel gaaf gemaakt!!

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:55

Ik volg ook! Zit ook al even naar de Christ Iberica te kijken die ik waarschijnlijk binnenkort aan wil schaffen. Wel gaaf als je zelf een barebackpad kan maken!

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 16:07

Mariposa11 schreef:
rede van de tip om geen nepbont te gebruiken zonder dekje eronder, is dat nepbont brandwonden kan veroorzaken op de rug! Ik heb toevallig laatst bij een paard nog brandwonden gezien door het gebruik van een nepbontje onder het zadel..
Maar verder, echt heel gaaf gemaakt!!

:( dan liever een dekje er onder...

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 16:32

ja idd :) maar echt het ziet er super uit!!

SDjurre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:00

Leuk idee! Ik heb alleen niet echt tips of iets dergelijks.. :o
succes ermee! (:

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:06

De teijn van IKEA is daarbij ook nog eens erg klein, qua formaat komt de ludde meer in de buurt.

Ik ga mee met de rest wbt nepbont en mogelijke brand/schuurplekken. Houdt er ook rekening mee dat nepbont niet ademt.

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:58

TS ben je al begonnen met het maken van een barebackpad?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:32

Wauw Aestrith! Die is ontzettend mooi!

@ts.. ik zou voor echt schaap gaan ;)

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 20:47

magic12 schreef:
TS ben je al begonnen met het maken van een barebackpad?

nee, ik ben ziek geweest + de vakantie is afgelopen en ik krijg weer bergen met huiswerk, tsss vwo is echt niks voor mij hahaha... ik weet niet wanneer ik er aan ga beginnen, ik hoop dat ik er binnenkort tijd voor krijg en de juist materialen in handen krijg :j