paard scheve rug?? zadel scheef??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lindar1985

paard scheve rug?? zadel scheef??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 09:31

hey bokkers,
Ik ben al een hele tijd aan het 'kl*ten' met mijn zadel.

achtergrond info
Ik heb nu exact een jaar geleden een nieuw zadel gekocht. in het begin zat het perfect, en liep mijn paardje beter en soepeler dan ooit te voren.
In het najaar heb ik een grote trektocht gemaakt waar mijn paard een drukplek aan over hield, gelijk de zadelmaker gebeld natuurlijk.
Zij gaf gelijk aan dat het zadel aan de linkerkant meer opgevuld moest worden en ook vooraan, ook omdat hij een beetje klapperde achterop de rug.
na een tijdje kreeg ik mijn zadel terug maar mijn paard liep er echt vreselijk onder.
Weer de zadelmaker gevraagd, die gaf aan dat het zadel toch niet goed opgevuld was, en dat ze links niet goed extra hadden opgevuld.
na ongeveer 1,5 maand (kerst en oud en nieuw, en een maand vakantie zaten er tussen) mijn zadel weer uitgeprobeerd, en toen zakte het echt extreem scheef naar links, en mijn paard liep er nog niet optimaal onder.
Ik maar een keer de fysio er bij gehaald, deze zij dat het zadel inderdaad een beetje scheef was en dat mijn paard ondanks het gedoe met het zadel helemaal ok was, behalve achter in zijn rug, maar dat kwam door het klapperen van het zadel aan de achterkant, dat heeft hij gemasseerd en met het rijden van veel overgangen en een goed passend zadel moet dat weer goed komen.
De volgende dag kwam de zadelmaker, heb hem alles verteld wat de fisio had gezegd.
Hij legde een 'meet ding' op mijn paards rug, (plaatje http://www.defreelanceverkoper.nl/equiscan.gif ) uit dit meet ding kwam dat mijn paards rug iets scheef is. Nou ik vond dat best raar, want de fysio en ook de dierenarts zijn er juist altijd zo tevredenover dat hij zo goed en sterk in elkaar zit. Het zou kunnen zijn dat het komt omdat ik al 3-4 maand niet echt heb kunnen rijden door al dat gedoe met het zadel dat hij iets minder is gecorrigeerd in de scheefheid( dat eigenlijk elk paard van nature heeft)
Nou vroeg ik dus aan de zadelmaker (was nu een ander dan normaal) of het dan niet handig was het zadel dan ook een beetje scheef op te vullen zodat het recht op de rug ligt. Toen gaf hij aan dat dat niet de bedoeling was. Het zadel is nu recht opgevuld, ze hebben ook onder mijn eigen ogen gecontroleerd of de boom recht was.

vragen
Maar als ik nu ga rijden ligt mijn zadel scheef op mijn paard, dat moet toch niet lekker liggen voor mijn paard? ofwel?

Iemand tips voor mij?

Is het handig om er een bontje onder te doen totdat ik hem weer vol in de bespiering heb?

of ligt het zadel nu weer compleet verkeerd?

of moet ik met een scheef liggend zadel gewoon heel veel oefeningen doen zodat zijn bespiering weer goed is? lijkt mij niet zo lekker voor mijn paard, of wel?

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:40

Kun je niet alvast aan de longe beginnen om de bespiering gelijker te krijgen?

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:48

De zadelmaker heeft gelijk met dat "scheef" opvullen geen optie is.. De kans is groot dat het probleem dan alleen maar erger wordt zelfs.. (Als het paard wellicht spiermassa heeft verloren). Tijdelijk het zadel recht leggen met een aangepaste pad is wel verstandig. Want wanneer je zadel scheef ligt doordat je paard ongelijk bespiert is is het voor jou als ruiter bijna onmogelijk om zelf recht op je paard te zitten. Wellicht is de pad als het paard zijn normale bespiering weer terug heeft overbodig geworden.

kiki1976

Re: paard scheve rug?? zadel scheef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:59

Heeft de zadelmaker de Equiscan ook aan de onderkant van je zadel laten zien?
Dus zadel met de kussens naar boven en de Equiscan er dan ingelegd.
Dan kun je namelijk heel goed zien waar het zadel wel en niet past zeg maar (even simpel uitgelegd).

Een zadel scheef opvullen is geen optie. Zoals Flevolander al aangeeft, grote kans dat de problemen alleen maar erger worden.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 10:08

@lotus, goed idee, ik heb ook een zo'n tuigje daarvoor ( weet niet meer precies hoe t heet) dus dat is een goede optie
@flevolander: weet jij ook waar ik zo'n pad kan halen, heb er een nodig dit volgens mij vooral voor wat extra opvulling nodig heeft
@kiki1976 nee dat heeft hij niet gedaan, hadden we in stal niet echt de mogelijkheid voor, hij heeft het vooral gedaan om mij te laten zien dat het zadel recht is, en mn paard scheef. volgens mij. om nu eindelijk eens van mijn gezeur af te zijn :) hihi

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:59

Je zou inderdaad (in overleg met een goede zadelmaker) dit tijdelijk op kunnen vangen met een Prolite pad. Er zijn verschillende varianten met aantal zakjes en inlages, dus een zadelmaker is hier zeker handig bij, zodat je op de juiste plaatsen opvult!

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:04

lindar1985 schreef:
@lotus, goed idee, ik heb ook een zo'n tuigje daarvoor ( weet niet meer precies hoe t heet) dus dat is een goede optie
@flevolander: weet jij ook waar ik zo'n pad kan halen, heb er een nodig dit volgens mij vooral voor wat extra opvulling nodig heeft
@kiki1976 nee dat heeft hij niet gedaan, hadden we in stal niet echt de mogelijkheid voor, hij heeft het vooral gedaan om mij te laten zien dat het zadel recht is, en mn paard scheef. volgens mij. om nu eindelijk eens van mijn gezeur af te zijn :) hihi

Dit is idd bijvoorbeeld een Prolite met verschillende inlages(zitten inbegrepen) of bijvoorbeeld de tripad van kavalkade.. ik zou zeggen google is your best friend