singel voor een stevig buikje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

singel voor een stevig buikje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 09:09

Goededag,

Ik ben mijn merrie weer aan het oppakken na een periode rust vanwegen een veulen. Nu hebben we het probleem zadel schuift naar voren (is helemaal gecheckt door zadelpasser en ligt helemaal netjes) en dit komt waarschijnlijk van haar nog mooie buikje.

Ze is niet te dik dus moeten de buikspieren weer netjes getraind worden om strak te komen. Nu was ik aan het kijken naar een singel die dus voorgevormd is maar raak door de keuze een beetje de kluts kwijt. Normaal reed ik gewoon met een leren rechte singel.

Maar wat nu banaan, anatomisch, welk merk want zie zoveel verschillende soorten modelen en merken dat ik het niet meer weet?

Dus wie weet wat het meest verstandige keuze?

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:12

Manny

Re: singel voor een stevig buikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:21

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:52

Een banaansingel heeft echt de vorm van een banaan met een holle en een bolle kant. Een anatomische singel heeft 2 inkepingen bij de voorbenen, het middenstuk daartussen is weer wat dikker.

Een anatomische singel gebruik je om het paard meer ruimte bij de voorbenen te geven, een banaansingel wordt veel gebruikt bij paarden met een buikje en/of paarden die de singelgroeve ver naar voren hebben zitten. De banaansingel gebruikje met de bolle kant naar de voorbenen toe.

Heel veel mensen weten niet het verschil tussen anatomisch en banaan en daarnaast wordt de banaan ook nog erg vaak verkeerd om gebruikt of ingezet als anatomische singel.

Ik heb zelf een neopreen banaansingel van Pfiff, die is gewoon bij agradi te verkrijgen.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:53

Ik kan meegaan met de uitleg van fjordnina. Maar wanneer de singelgroeve van een paard meer naar voren ligt is het ook belangrijk om te kijken hoe de singelstoten geplaatst zijn. Dit kan van invloed zijn hoe de singel gaat liggen. En dus het zadel naar voren KAN trekken.

Succes.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:01

Qua singelstoten sluit ik mij totaal aan bij Marjolijnvdh, ik er zelfs een zadel voor moeten verkopen, omdat ie niet om te bouwen viel en de singelstoten te ver naar achteren geplaatst waren.
Ik rij nu zelf met een maatzadel en een kieffer dressuursingel, deze is sterker gebogen dan een banaansingel en werkt beduidend beter!

Zwieper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:19

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:45

Tessebes schreef:
Qua singelstoten sluit ik mij totaal aan bij Marjolijnvdh, ik er zelfs een zadel voor moeten verkopen, omdat ie niet om te bouwen viel en de singelstoten te ver naar achteren geplaatst waren.
Ik rij nu zelf met een maatzadel en een kieffer dressuursingel, deze is sterker gebogen dan een banaansingel en werkt beduidend beter!

die singel heb ik ook, wat een ideaal ding! *\o/*

98xsophiex98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:50

Princesspres schreef:
Tessebes schreef:

die singel heb ik ook, wat een ideaal ding! *\o/*

Die heb ik ook, super fijn ding

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:21

Ik heb nog even gekeken, het is de Kieffer Comfort singel, oa te verkrijgen bij Piaffe.

98xsophiex98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 06:47

En bij divoza