Wat raden jullie mij aan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 20:15

Mijn shetlander reageert eigenlijk al altijd heel slecht op het bit. Vaak mond open en er gewoon doorheen lopen bij bijv. ophouding voor halthouden. (Ze heeft voorderest geen hekel aan het bit, indoen gaat altijd gemakkelijk.)
Daarom leek het me een goed idee om eens een bitloos hoofdstel te proberen, ik schafte de FRA Dietjsi aan. Dit beviel niet zo goed, ik vind de release erg slecht, waardoor hulpen vaag over komen en sturen moeilijker wordt.

Ik rij trouwens niet op mijn shetlander, maar gebruikte het hoofdstel voor lange teugelen, longeren etc. Daardoor kan in tijdens het trainen niet mijn benen en zit gebruiken en is goed reageren op het hoofdstel erg belangrijk.

Afgelopen week had ik geen zin meer had om er weer een bit in te doen of de dietjsi weer te pakken. (Met beide heb ik geen goede communicatie en dus geen fijne training.) Dus toen m'n touwhalster maar is opgezocht en lekker wat grondwerk gedaan. Ging erg fijn!
Maarja, ik vind lange teugelen en longeren ook belangrijk, omdat ze dan meer beweging krijgt. Dus na even nadenken, heb ik 'ringetjes' aan m'n touwhalster gemaakt, zodat ik er ook mee zou kunnen lange teugelen/longeren.

Vandaag voor het eerst met die ringetjes gewerkt en het ging super! Goed te sturen en te stoppen. Ook vind ik de release bij t touwhalster gewoon top. Als ik de druk eraf doe is tie er ook echt af.

Maar nu dus mijn vraag, is een touwhalster wel echt geschikt voor longeren/lange teugelen? Of beweegt het daar te veel voor en gaat het dan schuren?
(Ik zou natuurlijk ook een sidepull-hoofdstel aan kunnen schaffen, maar waarom zou ik dat doen als het met een touwhalster ook gewoon kan.)

hutch84

Re: Wat raden jullie mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:19

er is ook een touw halster te koop met ringetjes dus ik vind het een goede oplossing beter als gaan zitten trekken in zijn mond

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:19

als het met het touwhalster goed gaat en jullie hebben er beide meer plezier van, waarom niet?
je kan later nog altijd overwegen om een sidepull te kopen, maar zoals ik het nu zo lees reageert je shet super goed op het touwhalser! ik zou dus gewoon lekker verder gaan met het touwhalster en als het gaat schuren kun je kijken of je er iets van een bontje omheen kan doen

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 20:45

Bedankt voor de snelle reacties!
k Ga denk idd voorlopig verder met t touwhalster, zo'n sidepull kan altijd nog wel.
Het leuke aan touwhalsters is, al die kleurtjes!
Ga binnenkort denk ik nog eentje bestellen, maar dan met 'echte' ringetjes eraan (en leuk kleurtje ;))!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:56

sommige bevestigen de teugels ook aan de neus riem . dus gewoon hoofdstel om neusriem vast sper riem vast en dan de teugels aan de neus riem kan je ook proberen