welke boom past bij mijn paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Esmee1988

welke boom past bij mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 19:56

hallo bokkers,

heb 4 weken geleden een wintec 500 vzh zadel gekocht bij een zadelmaker en dus ook op maat laten maken.
dacht ik.
nu heb ik een paar x gereden en me paard loopt opzich prima maar vind dat het erg op zn schoft drukt.
het gaat om een paard van 170 kruising Fries met een hoge smalle schoft.
heb de zadelmaker gebeld en komt met pijn en moeite terug om ff te checken.
ben zelf ook even op internet gaan snuffelen om me goed voor te bereiden.

heb jij een paard met een smalle hoge schoft en er een wintec zadel opliggen?
welke boom heb je erin zitten?

Geryon

Re: welke boom past bij mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:08

Ik volg even.. De mijne heeft ook een smalle hoge schoft en wilde een wintec 500 voor hem kopen tweedehands.

Heb je het zadel niet tever naar voren?

Esmee1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 20:09

nee dat dacht ik eerst ook maar na mijn idee niet.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 09:43

Een zadelmaker die met pijn en moeite terugkomt is geen goede zadelmaker. Een zadelmaker moet een persoon zijn die je problemen wilt oplossen en een tevreden klant wil, niet alleen een zadel willen verkopen!

kathy9814

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:02

Er moeten2 vingers tussen de schoft en zadel passen ( niet liggend maar rechtop)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 13:43

RUI --> HAR

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:20

kathy9814 schreef:
Er moeten2 vingers tussen de schoft en zadel passen ( niet liggend maar rechtop)

Dit vooral als je erop zit. Dan zakt het zadel nog, dus als het zonder er iemand opzit al maar 2 vingers is dan wordt het zeker te krap. (Vind 2 vingers trouwens wel weinig, ik kan er mijn hand insteken zonder duim en dit tot aan mijn duim. Zodat alle 4 de vingers niet meer zichtbaar zijn. Als ik er dan opstap gaat het nog met 3 vingers.)

Verder kan ik je over je vraag niet helpen, maar als je zadelmaker met tegenzin komt zou ik toch best eens kijken voor iemand anders. Net zoals Princesj zegt.

kathy9814

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:07

Leen_ schreef:
kathy9814 schreef:

Dit vooral als je erop zit. Dan zakt het zadel nog, dus als het zonder er iemand opzit al maar 2 vingers is dan wordt het zeker te krap. (Vind 2 vingers trouwens wel weinig, ik kan er mijn hand insteken zonder duim en dit tot aan mijn duim. Zodat alle 4 de vingers niet meer zichtbaar zijn. Als ik er dan opstap gaat het nog met 3 vingers.)

Verder kan ik je over je vraag niet helpen, maar als je zadelmaker met tegenzin komt zou ik toch best eens kijken voor iemand anders. Net zoals Princesj zegt.

Daarom moet je ook altijd als je voor een zadel kijkt toch ook rijden met het zadel voor zekerheid dat het goed is

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:15

Uiteraard, het zadel moet voor jezelf daarbij ook goed zitten. Stel dat je niet goed kan blijven zitten op het zadel dan stuiter je naar alle kanten. Dit is ook niet fijn voor het paard.
Ik ken iemand die een zadel had laten aanmeten naar het paard toen ze hoogzwanger was en dus niet meer wou rijden. Geen rekening ermee gehouden dat zij er goed in moest zitten en dat bleek een ramp te zijn. Ze lande bij het lichtrijden constant vanachter op de lepel omdat ze zelf niet in balans was. Uiteindelijk had het paard daar drukplekken gekregen. Ondanks een goed passend zadel.

kathy9814

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:18

Wij hadden een paard en door een niet goed liggende zadel krijg hij rugpijn iets in die richting en bokte iedereen eraf en telkens er van door trekken .... Logisch als je veel pijn hebt. Gelukkig mocht ik erop rijden en mijn zadel past redelijk op bijna alle paarden :)

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:47

Voor een paard met een hoge schoft wil je in ieder geval een zadel met een 'dropped panel' en flinke 'gussets'. Dit rype kussen creëert meer lift dan een gewoon kussen en dat is een must voor paarden met een hoge schoft. Je komt dit vooral tegen bij zadels van Engelse makelij.

Caroline
Flevo Horse Support

Isistri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:56

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn paard, en heb een speciaal Albion zadel voor hem moeten kopen met een extra hoge boom. Ik heb hem nu overigens te koop, want paard is met pensioen!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:56

Wintec-bomen zijn met name geschikt voor paarden met een rechte rug.