Paard moet meer bij elkaar lopen, wat te doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jesss_amigo

Paard moet meer bij elkaar lopen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 18:51

Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende probleem:

Mijn paard is 1.74 hoog, is springgefokt en daarom erg lang. Hierdoor heb ik veel moeite hem 'bij elkaar' te rijden. Hij wil wel naar beneden lopen, maar bolt het middendeel van zijn nek niet.
Hij loopt dan zo: (niet op mijn houding letten :+ )
Afbeelding

Nu heb ik geprobeerd met elastiek te rijden, met dit als resultaat
Afbeelding

Toch vind ik het niet erg fijn om met elastiek te rijden, want hij heeft de neiging erin te hangen.
Nu vraag ik mij af wat jullie aanraden?
Laatst bijgewerkt door jesss_amigo op 09-02-13 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

little_birdy

Re: Welke hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:57

goed les nemen en van achter naar voren rijden en niet andersom :)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:00

little_birdy schreef:
goed les nemen en van achter naar voren rijden en niet andersom :)

Ik ga hier in mee.. Bij dit soort problemen zou ik inderdaad goed les nemen.. Je instructeur kan dan aangeven welke hulpteugel je (evt.) zou moeten gebruiken!
Dat kunnen wij van 2 foto's niet bepalen

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 19:04

'Van achter naar voren rijden' krijg ik inderdaad mee van mijn instructrice. In ieder geval bedankt voor de tip

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:08

Persoonlijk zou ik geen hulpteugel gebruiken maar op rijtechnisch gebied er aan werken,

Vind hem op foto 1 beter qua hoofd halshouding dan op de 2e,
op de 2e kruipt ie achter de teugel en je ziet dat ie zich helemaal opkropt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:09

Blijkbaar is je instructise dan nog niet kundig genoeg, anders zou je niet op zoek zijn naar een hulpteugel. :)
Kijk daar eens kritisch naar. Vermoedelijk is je paard niet recht en soepel genoeg om de achterhand er voldoende onder te zetten en helemaal te "bollen".

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:09

Hulpteugels zijn puur symptoom-bestrijding.. als jóú iets niet lukt bij je paard, ligt de oorzaak ook bij jou. Op de eerste foto zeg je: 'niet op mijn houding letten', maar als de houding van een ruiter niet goed is (op dat moment?) kan een paard dan ook onmogelijk goed lopen. Rijtechnisch oplossen dus :)

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 19:10

Oké, geen hulpteugels dus, en veel van achter naar voren rijden.
(Hier heb ik het overgens nog niet met mijn instructrice over gehad)
Verder nog tips?

Bienotje

Re: Paard moet meer bij elkaar lopen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:05

Die van mij heeft er ook moeite mee, lang en laag gaat wel. Maar wat meer bovenin en op eigen benen is toch wel erg moeilijk (zijn bouw helpt ook niet mee).

Vooral veel oefenen, actief en rechtstellen en niet te diep laten lopen. Mijn springinstructeur raadde me ook aan regelmatig met touwtjes te longeren. Om hem net wat meer bij te zetten en zo ook sterker te maken. En vooral aan het been houden, been is reactie.

Succes, het is in ieder geval niet iets wat je 1.2.3 verandert maar wat als je op e goede weg zit beter zal moeten worden :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:05

Als ik puur naar de foto's kijk denk ik ook dat je echt een deel in je eigen houding moet zoeken. Been eraan en jezelf oprichten. Teugels niet te lang, zodat wat je er aan de achterkant in drijft je nog aan de voorkant kan opvangen.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:09

Je krijgt veel adviezen dat je 'van achter naar voren' moet rijden. Dit klopt als een bus, maar weet je wel wat dit inhoudt? En weet je ook hoe je dit voor elkaar kunt krijgen? Dit is wel iets waar je wel goede hulp bij nodig hebt en het ies niet iets van de ene op de andere dag klaar is. Veel internetpagina's leggen wel duidelijk uit hoe het werkt en wat je moet doen om het voor elkaar te krijgen. Lees je eerst goed in wat het inhoudt en werk dan met je instructrice naar het gevoel/beeld toe wat je zou moeten nastreven. Heel veel succes!

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 13:53

Ik heb vanwege de vorst een lange tijd geen les gehad en weinig kunnen rijden, helaas. Zodra de winterperiode over is ga ik me hier volledig op concentreren. Bedankt voor de tips. Ik ga er zeker wat mee doen!