[WN] zadel op wedstrijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

weslyjune

zadel op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 08:55

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 09:01

Dit is gewoon een round skirt dus zie niet in waarom je daar niet mee op wedstrijd kan.

hobbelheksJarig

Re: zadel op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 09:18

dit zadel is gewoon toegestaan op wedstrijden.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 09:30

Bedankt, mijn vraag is beantwoord. Van mij mag hier een slotje op. :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:44

toegestaan: ja.
wel een 'don't 'als je kijkt naar do's en don'ts.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 21:11

Belangrijke info :) Waarom een don't? (de vorm of het gebrek aan zilver ... of nog weer iets anders?)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:16

Bling op je zadel is belangrijk voor het showelement. Geen bling = minder punten (waar van toepassing).

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:18

het is geen vorm zadel die normaal is op shows. deze zijn meer voor buitenrijden en endurance ed.
je zultzo'n round skirt nooit zien op een show van niveau.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:46

Vriendin van mij rijdt open trail bij PRAB met zulk zadel. Nog erger zelf eentje zonder horn. Meer echt een trekkers zadel maar wel met boog vooraan. In de rules staat niet eens uitdrukkelijk dat een er Horn op moet (wel een verhoging vooraan maar over de horn wordt niets uitdrukkelijk gezegd).
Zij heeft dat ook uitdrukkelijk aan de jury gevraagd en zij wisten, gelukkig, te melden dat meeste juryleden vooral de proef bekijken. En zo hoort het ook! Anders wordt het zeker een elite sport. Zoals dat ene jonge meisje bij Arthur aan het zagen was dat haar blouse van 600 € toch in het niets verdwijnt met de Duitse en Italiaanse ruiters. Komaan zeg!!! Het is een paardensport en geen modeshow.
Voilà dit gezegd zijnde, lag me al lang op de maag. Ik vind wel dat de ruiter in westerntenue moet zijn. Maar minder punten krijgen omdat je geen zilver op je zadel hebt?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:06

tamary schreef:
Bling op je zadel is belangrijk voor het showelement. Geen bling = minder punten (waar van toepassing).

Bullshit... sorry hoor, maar de jury geeft je echt niet meer punten omdat je zilver op je zadel hebt.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 10:12

crazycactus schreef:
tamary schreef:

Bullshit... sorry hoor, maar de jury geeft je echt niet meer punten omdat je zilver op je zadel hebt.

Wat ben ik blij dat jij dat zegt.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:25

tamary schreef:

je reinste onzin!!!!!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:31

Dana82 schreef:
Vriendin van mij rijdt open trail bij PRAB met zulk zadel. Nog erger zelf eentje zonder horn. Meer echt een trekkers zadel maar wel met boog vooraan. In de rules staat niet eens uitdrukkelijk dat een er Horn op moet (wel een verhoging vooraan maar over de horn wordt niets uitdrukkelijk gezegd).
Zij heeft dat ook uitdrukkelijk aan de jury gevraagd en zij wisten, gelukkig, te melden dat meeste juryleden vooral de proef bekijken. En zo hoort het ook! Anders wordt het zeker een elite sport. Zoals dat ene jonge meisje bij Arthur aan het zagen was dat haar blouse van 600 € toch in het niets verdwijnt met de Duitse en Italiaanse ruiters. Komaan zeg!!! Het is een paardensport en geen modeshow.
Voilà dit gezegd zijnde, lag me al lang op de maag. Ik vind wel dat de ruiter in westerntenue moet zijn. Maar minder punten krijgen omdat je geen zilver op je zadel hebt?

er staat nochthans in elk rulebook dat een zadel "western" of "stocktype" hoort te zijn. zal dus wel een verzinsel van PRAB (of andere Europese verzinselverenigingen) maar bij elk zichzelf respecterende vereniging hoort een western zadel dus horn, fork, cantle, skirts en fenders te hebben en dat modeshow/eliteverhaal is ook niet correct. in een VW Kever club mag je ook niet meerijden met ferrari of een opel dus pas jezelf aan aan de geplogenheden en regels van een vereniging. verwachten dat de rest van de wereld zich aanpast aan jou is het toppunt van egoïsme

hobbelheksJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:43

quarterH schreef:
het is geen vorm zadel die normaal is op shows. deze zijn meer voor buitenrijden en endurance ed.
je zultzo'n round skirt nooit zien op een show van niveau.

misschien niet voor NRHA, DSBA en rassenshows in de open klasses
voor andere klasses kan het prima, gecombineerd met nette showoutfit ( als in blanket passend bij blouse of chaps en correcte hoed)
ga voor de gein is kijken waar bij de EWU ( duitsland zoals je weet) mee gereden wordt tot en met de LKW1 en je weet dat dit prima kan.

hobbelheksJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:45

Dana82 schreef:

Bij de wedsttrijden in nederland is een knop zeker verplicht
staat expliciet vermeld in de regelboeken van aqha, apha en wran ( en dat geld dus ook voor dawra)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:51

Ik ben het absoluut eens dat een westernzadel een horn moet hebben. Maar in het AQHA boekje staat "a large noticeable fork on which there is some form of horn". Dus dat is voor interpretatie vatbaar en geen verzinseltje van de PRAB.
Voor de rest voldoet haar zadel aan alle eisen.
Dus waarom zou zij een ander zadel kopen als dit mag?

Voor alle duidelijkheid ik vond En vind dit ook raar. Het is daarom dat ik dat haar gevraagd heb. Ook zij twijfelde of het wel mocht ...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:55

een horn is zeker verplicht.
.." gecombineerd met nette showoutfit ( als in blanket passend bij blouse of chaps en correcte hoed) " -quote van hobbelheks - dit is voor velen al een uitdaging. als je ziet waar sommigen mee komen.
een show is ook een show.je moet je zelf wel laten zien, in positieve zin ntl. afwezigheid van zilver word niet in punten afgestraft.een roundskirt vind ik een don't.maar goed, het is niet verboden.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 18:24

Zilver is niet verplicht, maar je rijdt wel op een show ... Ik vind de western 1 grote modeshow :P met die (lelijke) nette blouses en chice (soms nog afschuwelijkere) pads ... zilver hoort bij het plaatje / spelletje van de modeshow.

Ik wil het zadel op mijn arabier leggen, ik start L2 met haar en waarschijnlijk moet ik met 1 of 2 jaar L1 met haar starten (ivm promoveren door mijn haf ;)). Ik ben niet van plan om haar op het NK te starten, enkel op 'gewone' WRAN wedstrijden. Dus een beetje niveau; ja, maar ik ga absoluut geen top met haar rijden. (Mocht het perongelijk zo goed gaan dan zoek ik over 2 jaar wel weer een nieuw zadel :P).

Samengevat van de post; eigenlijk zie je dit soort zadels liever niet op een wedstrijd, maar als je het dan toch doet zorg dan dat de rest van je outfit zo prachtig is dat de jury daardoor verblind raakt en je zadel over het hoofd ziet *\o/*

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:04

ik heb ook een tijdje met zo'n zadel gereden en ik zorgde voor een mooie pad er onder met leren bewerkte band
zo maak je het geheel toch groter en vooral mooier om naar te kijken

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:32

Het gaat er tenslotte om dat je met een goed passend zadel rijd, als je paard te kort is voor een zadel met meer shirts, wat moet je dan? Tegen beter weten in er een showzadel op gooien of gewoon kiezen voor een zadel wat past ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:39

Paard te kort voor een zadel met skirts is volgens een goede duitse westernzadelmaken grote onzin. Op de skirts zit geen gewicht/drukverdeling, dat zit puur op de boom. Maar dat is een andere discussie.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:46

zou ik ook zeggen als ik zadels moest verkopen, het liefst met zoveel mogelijk leer en spul :D

ik heb ook wel paardjes gehad waar je echt geen groot zadel op moest leggen, vonden ze niet fijn
waren geen Quarters ofzo dus dat scheelt natuurlijk wel maar een arabier of zoiets zou ik geen groot zadel opleggen

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:50

er is altijd wel een passend zadel te vinden,met normale skirts. (geen Shirts ;) )

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:08

tuurlijk is dat geen probleem, alleen dan nog een ruiter vinden die in een maatje 13/14 inch zadeltje past

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:14

Zit op de tablet en die maakt er shirts van 8)7