welk zadel heeft een goed aanpasbare boom.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

welk zadel heeft een goed aanpasbare boom.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 17:28

Gisteren is er bij ons een zadel dief geweest, en is het zadel van het paard van me vriend gestolen. en nog twee oudere zadels die ik wilde gebruiken voor het inrijden van on jonkie.
Nu gaat zijn paard rond mei weg en gaan we het jonkie in rijden.
Ze hebben beid een redelijke vergelijkbare rug.
Zijn beide redelijk breed ( groninger paard).
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een zadel dat we nu voor zijn merrie kunnen gebruiken en in mei zo kunnen laten aanpassen dat ook het jonkie hem de komende tijd gaat passen.
We zoeken een veelzijdigheids zadel.

Ik weet zo dat passier wintec en bates thorowgood redelijk aan te passne is zijn er zo nog meer zadels.
Vanavond ga ik een wintec passen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:31

Is het startrekk zadel misschien een optie voor je? Ziet er uit en zit als een normaal zadel (bestaat ook in VZH), maar is boomloos, en de kopijzers zijn aan te passen. Erg fijn zadel, zeker voor jonge paarden, omdat ze ook meegroeien met het paard zelf tijdens de ontwikkeling.

antje_vip

Re: welk zadel heeft een goed aanpasbare boom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:41

Trekker zou je ook naar kunnen kijken, daar kunnen ook andere kussens onder worden geplakt (is ook zo'n verbouw-zadel).

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:42

Kent & Master!

QuintySnoepy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:44

ik heb zelf een wintec met een verstel bare boom omdat mij pony voor smal en achter breeder is schuift elk zadel naar voren. Maar nou met dit wintec zadel gebeurt het niet meer

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 08:39

Kieffer, Tekna en Zaldi hebben een thermisch aanpasbare boom, die kan een zadelmaker d.m.v. verhitting aanpassen.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:00

Ik heb zelf een wintec zadel en ben er heel tevreden over. Een vriendin van mij heeft Bates, en daar is ze ook heel tevreden over.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 08:56

De Ruiz Diaz zadels hebben ook een verwisselbare boom en kussens die goed aan te passen zijn. Is een leren zadel. Nieuw zijn ze rond de 1.400 geloof ik, maar ze zijn ook al af en toe tweedehands te vinden. Op de boktmarkt staat een mooi bruin veelzijdigheidszadel van Ruiz Diaz (paszadel geloof ik, dus zo goed als nieuw). Misschien wat voor je?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 09:01

Ik heb voor zowel mijn welsh als mijn kwpn een thorrowgood T4 dressuurzadel(voor de welsh een cobvariant en voor de kpwn een warmbloedvariant) en beide zijn goed aan te passen. Het wisselen van de boom is wel even een geduld werkje, maar hij is goed aanpasbaar!
Hiervoor heb ik ook een wintec gehad voor mijn kwpn en die lag voor haar super beroerd. Mijn ervaring is dus ook dat wintec en thorrowgood qua pasvorm totaal van elkaar verschillen. Maar ook de wintecboom wisselen, kan even een geduld werkje zijn. Maar is ook prima te doen.

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 09:47

Kent and Masters. Zadels met een hele goede prijs/kwaliteit verhouding en verschillende modellen.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:19

Een Sommer zadel (http://www.sattelmacher.com) zou in dit geval geen slechte optie zijn.
Deze zadels hebben geen verwisselbare boom, maar een altijd aanpasbare boom.
Een zadelmaker kan de boom van dit zadel zo vaak je maar wilt aanpassen, van smal (boommaat 27) naar breed (boommaat 38) en alles daartussen en dat zo vaak als je wilt. En ook qua vulling ed. is het zadel heel makkelijk aanpasbaar.

Als je een beetje duits kunt staat hier op de laatste pagina´s wel veel info:
http://www.sattelmacher.com/download/So ... h_2011.pdf

Heb mijn zadel van http://www.dezadelmaker.nl, ben ik erg tevreden over. :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:35

idd zadels van Kieffer, Sommer en meer(zie post Princesj ) hebben een boom die aanpaspaar is met infrarood.
die zijn dus echt heel erg flexibel, alleen je moet er wel even mee langs een zadelmaker/passer die ze kan verstellen.

Wintec, Thorowgood en andere merken hebben zadels met verwisselbare kopijzers waardoor het zadel ook in breedte aan te passen is,
alleen moet de boom kwa verdere vorm natuurlijk ook gewoon passen :)

zelf vind ik van de kunstof merken , thorowgood erg fijn

een merk als massimo is er ook in veel maten en die doen het tweedehands ook nog leuk trouwens, dus goed tweedehands te krijgen en te verkopen.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:55

Sommer zadel, ik heb er zelf ook 2.
Spring en Dressuur. Makkelijk aan te passen :) Ideaal

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:01

Deuber Maxima. Die is zelfs ala minute te verstellen. Heeft nl een soort schroefsysteem waardoor je met een imbussleutel het breder en smaller kan maken.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:11

thorowgood

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:54

In principe gaat het aanpassen van zo´n Sommer zadel (of soortgelijk) ook heel eenvoudig.
In mijn opinie moet je sowieso een zadelmaker laten komen als je het zadel aan wilt passen, ook bij een zadel dat je zelf in breedte kan verstellen/kopijzer kan vervangen. Een zadelmaker moet hoe dan ook toch kijken of het helemaal goed past. Een Sommer zadel kon in ieder geval bij mij direct ter plekke vanuit het busje van de zadelmaker aangepast worden, zo gepiept, even testrijden en we konden weer vooruit. Dat kost eigenlijk net zoveel tijd/moeite/geld als bijvoorbeeld een Thorowgood zadel dat je door de zadelmaker laat aanpassen.
Niet geheel onbelangrijk is wat je zelf fijn vindt zitten natuurlijk. Een goede zadelmaker die verschillende aanpasbare merken en modellen heeft laten komen en dan testrijden lijkt me geen slechte optie ;) ...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:16

De allermakkelijkst aan te passen zadels zijn toch de verstelbare ainsley's, daar hoef je gewoon met een sleuteltje aan te draaien en de boom verwijdt/versmalt. Je hoeft dus niks open te maken en niet naar een zadelmaker te gaan. Kan ideaal zijn. Verder ben ik een grote fan van bates

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:26

unicorn_kiss schreef:
De allermakkelijkst aan te passen zadels zijn toch de verstelbare ainsley's, daar hoef je gewoon met een sleuteltje aan te draaien en de boom verwijdt/versmalt. Je hoeft dus niks open te maken en niet naar een zadelmaker te gaan. Kan ideaal zijn. Verder ben ik een grote fan van bates

Grinnik nee hoor, niet alleen de Ainsley heeft dat. De Deuber Maxima heeft dat dus ook ;)

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:13

dasio is een onder merk van wintec en super fijn je kan de bomen ook makkelijk verwisselen

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:05

rina schreef:
unicorn_kiss schreef:

Grinnik nee hoor, niet alleen de Ainsley heeft dat. De Deuber Maxima heeft dat dus ook ;)

Ik heb ook nergens beweerd dat dit de enige zadels zijn met dit systeem. Er zullen er vast nog zijn :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:06

Bates :)

Annalovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:01

Wintec inderdaad! Heel fijn :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:49

unicorn_kiss schreef:
Ik heb ook nergens beweerd dat dit de enige zadels zijn met dit systeem. Er zullen er vast nog zijn :)

Niet goed gelezen :o Y;( maar ik ben er naast die 2 merken nog geen tegengekomen. En ik heb echt gezocht. moest nl een zadel hebben die ik van 1 paard op de ander kon leggen, en ze verschilden nogal kwa breedte.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:54

Ik heb een Ainsley gehad. Die was inderdaad heel makkelijk aanpasbaar.

Anky schijnt ook sommige modellen met verstelbare boom te hebben.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 16:01

Ik heb ook een wintec, ben er ook zeer tevreden over, ligt goed op mijn fjord zijn rug & schuift ook niet, wat ik met andere zadels wel had..