Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
vuurneon schreef:Paard is dus niet van jou? Mag je van de eigenaar bitloos rijden? Want anders hoef je het je niet eens af te vragen hoe je het aan moet pakkenhet beste is gewoon vragen aan de eigenaar, misschien moet de tandarts erbij komen?
Praktisch alles is te leren, dus ook van bit naar bitloos.
dus oefenen daar nu goed op! 
Buffelo schreef:Bit loos en met bit is zo slecht zoals je er zelf naar handelt. Het kan allebei super vriendelijk zijn, maar ook verschrikkelijk wreed. Kunst is dus aan jou om er voor te zorgen dat dat niet gebeurt..
vuurneon schreef:Tja, ik zou daar eerlijk gezegd niet eens aan denken nu. Paar jaar is ver weg natuurlijk en er kan heel veel gebeuren. Dus als het zo ver is, maak je dan niet druk. Je kan een paard het gewoon aan wennen door te oefenen en oefenen en oefenen. Zelfde als inrijden met een bit. Het meeste doe je echt met je zitdus oefenen daar nu goed op!
Maar, je kan vragen aan de instructrice waarom het paard dat doet en of de tandarts wel eens komt bijvoorbeeld
dorientjuh schreef:Ik vind het bitloze hoofdstel wat je op het oog hebt er niet heel vriendelijk uit zien, door de dunne neusriem. Maar ja, je hebt ook zachte en scherpe bitten. Ik wil uiteindelijk overgaan op bitloos rijden, aangezien ik Parelli zal dat waarschijnlijk eerst een touwhalster worden (wat dus ook scherp kan inwerken, maar het idee is dat je in principe niet met teugeldruk rijdt, dus dan is het weer heel vriendelijk) maar een echt bitloos hoofdstel als deze: http://www.emielvoest.nl/hst/e08m02v/em ... CF0058F852 is toch meer iets voor mij denk ik.