Wat is het beste bitloos of met bit rijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nardxash

Wat is het beste bitloos of met bit rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 17:55

Hallo bokkers ik rijd al een half jaar een top paardje maar die gaat steeds zijn hoofd omhoog als ik zijn hoofdstel in wil doen nu wil ik later als die van mij is bitloos gaan rijden met hem maar hij is nu aan een bit gewend wat kan ik het beste dan doen Gr. Nardxash

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:00

Paard is dus niet van jou? Mag je van de eigenaar bitloos rijden? Want anders hoef je het je niet eens af te vragen hoe je het aan moet pakken :) het beste is gewoon vragen aan de eigenaar, misschien moet de tandarts erbij komen?

Praktisch alles is te leren, dus ook van bit naar bitloos.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 18:02

vuurneon schreef:
Paard is dus niet van jou? Mag je van de eigenaar bitloos rijden? Want anders hoef je het je niet eens af te vragen hoe je het aan moet pakken :) het beste is gewoon vragen aan de eigenaar, misschien moet de tandarts erbij komen?

Praktisch alles is te leren, dus ook van bit naar bitloos.

Paard is niet van mij maar van de manege maar wil wel het paardje kopen over een paar jaar

Buffelo

Re: Wat is het beste bitloos of met bit rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:07

Bit loos en met bit is zo slecht zoals je er zelf naar handelt. Het kan allebei super vriendelijk zijn, maar ook verschrikkelijk wreed. Kunst is dus aan jou om er voor te zorgen dat dat niet gebeurt..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:07

Tja, ik zou daar eerlijk gezegd niet eens aan denken nu. Paar jaar is ver weg natuurlijk en er kan heel veel gebeuren. Dus als het zo ver is, maak je dan niet druk. Je kan een paard het gewoon aan wennen door te oefenen en oefenen en oefenen. Zelfde als inrijden met een bit. Het meeste doe je echt met je zit :j dus oefenen daar nu goed op! :)

Maar, je kan vragen aan de instructrice waarom het paard dat doet en of de tandarts wel eens komt bijvoorbeeld :)

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 18:09

Buffelo schreef:
Bit loos en met bit is zo slecht zoals je er zelf naar handelt. Het kan allebei super vriendelijk zijn, maar ook verschrikkelijk wreed. Kunst is dus aan jou om er voor te zorgen dat dat niet gebeurt..

Ik snap wat je bedoelt maar ik rijd vind ik zelf hartstikke vriendelijk en ik vertrouw hem dan ook wel om bitloos te rijdenmaar ik zou het paard nooit pijn doen

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 18:09

vuurneon schreef:
Tja, ik zou daar eerlijk gezegd niet eens aan denken nu. Paar jaar is ver weg natuurlijk en er kan heel veel gebeuren. Dus als het zo ver is, maak je dan niet druk. Je kan een paard het gewoon aan wennen door te oefenen en oefenen en oefenen. Zelfde als inrijden met een bit. Het meeste doe je echt met je zit :j dus oefenen daar nu goed op! :)

Maar, je kan vragen aan de instructrice waarom het paard dat doet en of de tandarts wel eens komt bijvoorbeeld :)

Zal ik eens vragen bedankt

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 18:54

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 07:14

Bit en bitloos is zo vriendelijk als de hand van de ruiter.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 08:03

Lotje199 schreef:
Bit en bitloos is zo vriendelijk als de hand van de ruiter.

Oke bedankt

Wellantdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:42

Bitloos is heel vriendelijk mist je het goed doet. de druk komt op een andere plaats en hier kan het paard slecht op reageren

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 16:51

Wellantdagen schreef:
Bitloos is heel vriendelijk mist je het goed doet. de druk komt op een andere plaats en hier kan het paard slecht op reageren

Dat klopt ben daar ook van op de hoogte

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 13:43

Ik vind het bitloze hoofdstel wat je op het oog hebt er niet heel vriendelijk uit zien, door de dunne neusriem. Maar ja, je hebt ook zachte en scherpe bitten. Ik wil uiteindelijk overgaan op bitloos rijden, aangezien ik Parelli zal dat waarschijnlijk eerst een touwhalster worden (wat dus ook scherp kan inwerken, maar het idee is dat je in principe niet met teugeldruk rijdt, dus dan is het weer heel vriendelijk) maar een echt bitloos hoofdstel als deze: http://www.emielvoest.nl/hst/e08m02v/em ... CF0058F852 is toch meer iets voor mij denk ik. :)

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 15:50

dorientjuh schreef:
Ik vind het bitloze hoofdstel wat je op het oog hebt er niet heel vriendelijk uit zien, door de dunne neusriem. Maar ja, je hebt ook zachte en scherpe bitten. Ik wil uiteindelijk overgaan op bitloos rijden, aangezien ik Parelli zal dat waarschijnlijk eerst een touwhalster worden (wat dus ook scherp kan inwerken, maar het idee is dat je in principe niet met teugeldruk rijdt, dus dan is het weer heel vriendelijk) maar een echt bitloos hoofdstel als deze: http://www.emielvoest.nl/hst/e08m02v/em ... CF0058F852 is toch meer iets voor mij denk ik. :)

ja snap wat je bedoelt maar meningen verschillen vind dat hoofdstel niet echt iets voor het paardje maar berijp wel wat je bedoelt zelf vind ik het een vriendelijk hoofdstel