Hackamore

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 21:25

Ik zoek ene hackamore.
Maar als ik ´hackamore´ intyp krijg ik zegmaar alleen de neusriem en de scharen...
maar ik wil t complete hoofdstel!
Met scharen , geen bloem , zwart , cob.
Wie helpt mij?

Anoniem

Re: Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:27

Een hackemore hang je gewoon aan een bestaand hoofdstel, dus ik snap heel eerlijk gezegd niet wat je bedoelt?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:27

Lastig lastig, ik weet 't.
Denk je er wel om dat je bakstukken hoogstwaarschijnlijk in maat pony moeten?
Daarom is het misschien toch handiger om hem zelf samen te stellen, neem aan dat je al teugels en een kopstuk + frontriem hebt?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:30

Neem een zwart cob hoofdstel (misschien heb je er nu al zo een) en je maakt daar de boel aan vast. ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:32

Een hackamore is simpel gezegd ook alleen maar scharen/bloem/oid met een neusriem. En bit word toch ook los verkocht en hang je zelf aan een hoofdstel?

Dus gewoon een hoofdstel bij aanschaffen en 'm daar aandoen. Wel rekening mee houden dat je bakstukken waarschijnlijk een maat kleiner moet zijn dan je nu hebt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:52

Als je een full hoofdstel normaal koopt, dan heb je nu inderdaad een COB hoofdstel (bakstukken) nodig om de hackamore aan te hangen. Een totaal hoofdstel met een hackamore ben ik nog nooit tegen gekomen, maar zo zit er bij een hoofdstel inderdaad ook geen bit.

De frontriem heb je weer wel in de normale maat nodig. Bij een hackamore is het echt samenstellen uit meerdere onderdelen tot je een passend geheel hebt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 08:40

ooh.. zo :D
ik snap het!
ja ik heb t normale hoofdstel al!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:17

Gewoon op zoek naar een (losse) hackamore dus :P

En dan maar hopen dat hij passend te maken is in je huidige hoofdstel :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:20

Idd, eerst die hackamore en dan kijken of het past.
Ik had mazzel, mijn paard heeft zo'n gigantisch hoofd dat ik geen kortere bakstukken nodig had. :=
Moest alleen wel de kinketting langer laten maken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 09:23

denken jullie dat ie wel geschikt is?
paard reageert irriterend op het bit , dus als je er druk op oefent gaat het hoofd mijlenver omhoog.
En als je ontspant blijft ie wat in het midden met het hoofd...
Paardje is 18 jaar, en reageert het liefst niet op t bit (XD)
wat denken jullie?
Stille hand heb ik! en Sylke (vriendin die erop rijd) ook!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:27

Is een kwestie van proberen.

Als jullie zelf echt vriendelijk zijn met je handen en het bit past goed, wellicht heeft het dier dan last van zijn gebit? Wanneer er bvb. een ontstoken kies zit waar je het bit tegenaan "trekt" dan doet dat knap zeer natuurlijk. Als je pech hebt dan kan de hackamore daar ook druk tegenaan geven.

Een paard met een harde mond kun je op een bitloos hoofdstel (of hackamore dus) prima opnieuw beleren.
Maar dan moet je het wel goed aanpakken zodat hij daar niet ook weer op afstompt natuurlijk :P

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:28

Ik had trouwens de hackamore voor mijn vorige paard, maar heb die extra verstevigd door alles vast te laten stikken bij de schoenmaker. Heb 1 keer gehad dat (toen paard op hol sloeg) de sluiting (gespje) los ging, en wilde dat niet nogmaals meemaken. Daardoor was de hackamore niet verstelbaar meer, maar dat had toch mijn voorkeur boven eentje die los kon laten. Nu was dat ook wel echt de meest budget hackamore die er te vinden was (geen leer), dus dat heeft er vast ook mee te maken. Wil je het wel als tip meegeven dat goedkoop ook wel eens duurkoop kan zijn.

Je zou het kunnen proberen, maar misschien is een gewoon bitlooshoofdstel (bijvoorbeeld een sitepull) fijner? Met een hackamore heb je meteen een hefboomwerking, en dan is de grens tussen goed en veel te veel druk erg klein.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 09:29

Ze is laatst naar de tandarts geweest , dus dat kan niet...

En bedankt , kan hem altijd nog achter in de kast houden als t niet wil :D

willen jullie helpen zoeken? kan niks goedkoops vinden.
moet wel zwart ;D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:30

Inderdaad heel voorzichtig zijn. Wij rijden enkel op buitenrit met de hack, omdat je daar echt zo veel mogelijk op een lange teugel kunt doen.
In de bak heb je toch vaker je teugels nodig, dat lijkt mij niet vriendelijk om met een hack te doen dus gebruiken we daar een sidepull.

@Angela: Ik ken ook iemand bij wie de hack midden op het strand brak. Dat is al jaren terug, dus ze zullen nu vast beter zijn, maar goed. Zij heeft heel lang rustig hoooo kunnen roepen. :Y)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:36

Ik was gelukkig op dat moment bij onze inrit (hack brak met een wel heeeeel duidelijke wending), en dat had paard gelukkig ook door. 20 meter verder was de drukke hoofdweg... moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als de hack 2 seconden eerder gebroken was, en paard de inrit misschien gemist had.

Een goedkope hack is te vinden bij Agradi: http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 062615/171. Bij agradi is er nu een 20% korting actie op 1 product, dus dan is hij nog 20 euro.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 09:37

is die ook in t zwart.
En ik denk dat ik de hack dan alleen bij t springen en tijdens buitenritten gebruik.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:40

Niet voor die prijs. Misschien even op de Boktmarkt of op marktplaats zoeken voor een 2ehands?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 09:41

ik had wel eentje gevonden voor 25 euro , nieuw en zwart.
op MP

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:43

Dat is het meest doorsnee modelletje inderdaad. Ik vind die niet fijn, die scharen staan veels te veel naar voren waardoor ze tegen de mondhoeken van je paard aan hangen te wapperen.

Een S-hackamore is veel fijner, die buigt tenminste weg van de mondhoeken :)

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:03

Bedenk wel dat een hackamore echt niet geschikt is voor het rijden met constante aanleuning, dan kun je inderdaad beter een sidepull nemen. :)