ik heb een leren hongaars hoofdstel, borsttuig, staartriem. heb ze al een keer goed gepoetst met zonnebloem olie (wegens de schimmel) alleen je blijft het nog een beetje zien. dus ik vindt een potje leervet (wat eigenlijk voor schoenen bedoelt is) en vroeg me af of je dat ook kan gebruiken voor de set? heeft er iemand ervaring mee?
volges mij kal je beter gwn leervet voor paardenspullen kopen heb ik ook is heel handig en eerst met een vochtige doek er overheen.
rusty886
Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-13 21:26
maar zou dat voor 1 x erg zijn om die leervet te gebruiken voor mijn set? bedankt voor de tip zal ik wel doen.
renskesanne
Geplaatst: 05-02-13 21:27
rusty886 schreef:
maar zou dat voor 1 x erg zijn om die leervet te gebruiken voor mijn set? bedankt voor de tip zal ik wel doen.
nooit gebruikt omdat ik eigenlijk te bang ben om vlekken enzo te krijgen
jorika1986
Geplaatst: 05-02-13 21:28
Nee hoor. Schimmel komt meestal door dat er een hoop vet op het tuig heeft gezeten. Zonnebloemolie is heel slecht voor je tuig. Het tast de kleur aan. Nooit boven de kachel of in de zon te drogen hangen. Hierdoor droogt het leer uit. Het beste kun je het tuig schoon maken met wat glycerine zeep (ruitersportwinkel) En vervolgens invetten of olien. Daarna goed uitpoetsen.
ok dan ga ik dat spul halen bij de ruitersport winkel en kan ik nu voor deze 1ste en laatste x de set met leervet van schoenen poetsen want wil het tuig gaan passen op mijn fjord
Koper
Geplaatst: 05-02-13 21:31
Schimmel krijg je er meestal wel weer af met zadelzeep. Zomaar willekeurig leervet zou ik niet gebruiken, je weet nooit wat voor troep er in zit. Tenzij je hoofdstel enz zwart is, dan zie je het natuurlijk minder dan op bruine spullen.
Je kunt denk ik beter een dag wachten met de spullen op je paard passen, en eerst goede zadelzeep en leervet voor hoofdstellen halen.
ok en als ik de set weer opnieuw met zonnebloem olie doe als tussen oplossing is dat dan geen probleem?
Koper
Geplaatst: 05-02-13 22:16
Lijkt me minder schadelijk dan schoenvet. Van zonnebloemolie wordt het leer wel slap. Heb es een neusriem in de zonnebloemolie gehad en die heb ik nog weken kunnen uitknijpen Maar misschien ben jij d'r wel veel handiger mee dan ik.
Ben nu wel benieuwd naar die set overigens. Heb je er een foto van?
hoi nee maar ik zal een voorbeeld er van geven (heb er nog geen foto van gemaakt wegens de schimmel ) op die site staat er 1 maar wel onder portugees hoofdstel en het paard dat hoofdstel lijkt super veel op die van mij.
Leonieke
Geplaatst: 06-02-13 12:17
Ik zal je tuig inderdaad even schoonmaken met officiele lederzeep en dan nabehandelen met lederolie. Gewoon even bij de ruitersportzaak kopen. Dit is er speciaal voor gemaakt en hoeft helemaal niet duur te zijn !
nee ik weet dat het niet te duur hoeft te zijn maar ik vroeg me ook af of je het met schoen leer kan doen voor een keer maar zoals ik het hier boven lees doe ik het ook niet
Leer vet kan je altijd gebruiken voor leer. Pas wel op dat je geen zwart vet op een bruin hoofdstel smeert of andersom. Het beste kan je kleurloos vet gebruiken. En misschien kan je het eerst schoonmaken met wat lauw water en zadelzeep. Daarna invetten en dan zie je de schimmel bijna niet meer
Leer vet gebruik je op laarzen en schoenen die je waterdicht wilt hebben om mee in de bagger te stampen.
Op zadels en hoofdstellen is het gore plakkerige rommel die alles afsluit... daar krijg je geen fris, zacht en soepel ademend leer van, zoals je met een goede dressing / cream of iets van die strekking wel krijgt.
Vergelijk het met een goede handcrème of zalf die je handen lekker soepel en zacht maakt en er goed in trekt, of van die vette rommel die er een beetje op blijft liggen en je handen stroef en plakkerig maakt
Wil je droog of stug leer soepeler maken, dan haal je alle riempjes uit elkaar, zorg je eerst dat alles goed schoon is (zadel / lederzeep), en dan smeer je steeds een laagje olie op de riempjes. Voorkant, laten drogen, achterkant, laten drogen....steeds weer een nieuw laagje totdat het op een gegeven moment als je het bvb. 's avonds voor de laatste keer ingesmeerd hebt, 's ochtends nog een klein beetje vochtig is van de olie, die er dus nog net niet helemaal ingetrokken is.
Dan is het goed en is het leer goed soepel en doorvoed, zonder dat het te vet is geworden. Een hoofdstel van 2 tientjes is als je het zo behandeld voor gebruik en je er netjes mee omgaat, dan na 10 jaar nog mooi en soepel
NOOIT de makkelijke optie kiezen van het hele spul gewoon in een emmer met olie gooien en daarin laten weken want dan wordt het leder teveel verzadigd met olie en wordt dikker, breekbaarder en baggervet