Bitloos aan de dubbele longe?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Navy

Bitloos aan de dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 14:53

Ik rijd mijn Shagya-Arabier Kayros al sinds ik hem heb bitloos. Heerlijk! Ik rijd endurance met hem en doe dit met een simpel biothane halster met neusbontje. Geen klachten, werkt prima. Tijdens de dressuur of trainingen waarbij ik meer contact moet hebben en fijnere hulpen wil geven rijd ik met een Barefoot kaakgekruist hoofdstel.

Nu mijn vraag; is er een manier waarbij ik bitloos kan longeren met dubbele longe? Dit is de methode die ik prefereer, maar momenteel moet ik voor dat half uurtje in de week een bit in hangen, iets waar Kay weerstand op geeft (blegh! Vies! Haal het eruit! Ik stik! Het eet me op!... het is een beetje een aanstellertje ;) ).

Alvast bedankt!

TurdusMerula

Re: Bitloos aan de dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:56

Waarom zou dat niet kunnen?

Je kunt die toch gewoon aan je hoofdstel vastmaken? Of werkt dat neit fijn?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:57

Met een goede sidepull is dit geen probleem hoor, of nog fijner, een kaptoom :j

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:00

Ik zou inderdaad eens een kaptoom proberen. Even uitzoeken wat voor jullie werkt. Ik vind het zelf verschrikkelijk longeren aan mijn bitloze (kingekruiste) hoofdstel maar een kaptoom is wel een fijn iets om mee te werken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:01

Ik zou gewoon je "normale" hoofstel nemen, en dan ipv je teugels dus de dubbele longe vastmaken. Een kaptoom is er echt voor gemaakt om mee te longeren, dus wellicht vind je dat (en je paard natuurlijk ook) een fijne optie?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:38

Dit kan gewoon met je bitloze hoofdstel, zoals Angela benoemt. Een kaptoom kan wel eens verkeerd werken als je beide hier niet mee gewend bent.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:10

Princesj schreef:
Dit kan gewoon met je bitloze hoofdstel, zoals Angela benoemt. Een kaptoom kan wel eens verkeerd werken als je beide hier niet mee gewend bent.

Waarom als ik vragen mag :) ?

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 20:47

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga eens proberen!

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:01

Dat ligt er ook een beetje aan wat voor kaptoom je hebt. Bij zo'n groot log kaptoom kun je weinig schade aanrichten. Ga je met een specifieker kaptoom werken zoals een academisch kaptoom kun je inderdaad wel wat instructie gebruiken.

SoSoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:44

ik zou zeggen probeer gewoon maar wat dan kun je zelf bepalen wat jij en je ¨paard het fijnste vinden

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 21:28

Helaas nog geen fijne passende combi gevallen; de Barefoot "klapt om" op de neusriem, de druk wordt dus slechts verdeeld en het hele hoofdstel wordt uit zijn verband getrokken. Zelfde geld voor mijn biothane halster en een gewoon halster. Lastig!