Lederonderhoud..genoeg mogelijkheden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy

Lederonderhoud..genoeg mogelijkheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 13:52

Lederonderhoud.

Het is noodzakelijk om dit regelmatig te doen.
Maar welk spul is nou het allerbeste.
er is zoveel te koop.
van lederolie ledervet kant en klare tacksprays tack doekjes.

Hoe vaak en met wat maak ik mijn hoofdstellen en zadels nou het beste schoon?

keshia

Re: Lederonderhoud..genoeg mogelijkheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:57

wat ik altijd geleerd heb is 1x per week schoonmaken, tenzij het heel erg vies of modderig is geworden.. dan direct erna schoonmaken..
maar om eerlijk te zijn heb ik mijn zadel al 4 jaar, rij ongeveer 3 keer per week... en heb het nu een keer of 4 schoongemaakt... niets van te zien dat ik het zo weinig onderhoud.
lederolie, schijnt niet zo goed te zijn aangezien dat de stiksels aan zou kunnen tasten..
ledervet geeft vaak nog af aan je kleding omdat alles niet zo absobeert..
lederzeep ontvet super, dus heeft daarna nog altijd iets van vettigheid nodig..
Ik zelf maak mijn zadel en hoofdstel (als ik het schoonmaak) schoon met lederbalsem... ik vind het ideaal.. het trekt goed in, geeft niet af, en vaak veranderd het de kleur van het leer niet.. het behoud een mooie glans over het leer..

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:10

ik maak 2x in de maand ( als ik wedstrijd heb meer ) mijn hoofdstel en zadel schoon met stubben zadelzeep
goed afdrogen zadels met rapide lederdressing goed insmeren -- de hoofdstellen met zwart of blanke ledervet en dit ook even in laten trekken ...

doe dit al jaren en mijn tuig blijft er super netjes van en soepel :D

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 16:25

oke toppie. ik heb nu een stuk zadelzeep maar dat wordt zo glibberig als je t een tijdje niet gebruikt. net of het gaat zweten. Dat van stubben zit in een pot toch?

ClauGeli68

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:53

Leer schoonmaken met een vochtig doekje om zweet en vuil te verwijderen. Zweet trouwens elke dag van leer afhalen, zweet vreet! Leer invetten met blank vet, gewoon vet, redelijk dik. Hoe dunnen hoe meer olie erin zit en dit tast je stiksels aan. Sowieso de kussens van je zadel nooit met olie insmeren, trekt erdoor in je wol die hierdoor snel gaat klonteren. Als je leer invet moet je fors wrijven, je wrijft het vet dan in de porieen van het leer, waardoor het helemaal opgenomen wordt.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:21

Mijn zadelmaker vertelde me niet meer in te vetten. Vet sluit de porien af. Lederolie was ook niet goed volgens hem omdat dat te fel intrekt en dus in bv de kussens schimmel ed. veroorzaakt. Ook was dit te sterk en lossen de stiksels ervan op. Hij raadde me aan om gewoon met zadelzeep schoon te maken en daarna met een ledercreme erover te gaan. Minstens 1 keer om de 2 weken.
Hij vond die van passier een goede aanrader: balsem en zeep

Ook dagelijks zweet van het hoofdstel en zadel afhalen. Dit kan je leer beschadigen. Eventuele moddervlekjes ook wegwrijven met een doekje.

Enkele interessante linken:
http://de-heuvelhoeve.nl/ondframe.html
Equimotion @ [HAR] Zadel schoonmaak dilemma

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 11:46

@ Leen doe je hetzelfde met je hoofdstel als met je zadel?

Mijn zadel wordt op de zitting ook wat vaal maar dat is gewoon slijtage daar kan ik in t andere topic wel ideeen op doen

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:31

Zelf maak ik mijn leer schoon met lederdoekjes van de action en daarna lederbalsem. Maakt het soepel, schoon en het glanst mooi <3

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:42

Ik maak mijn tuigen altijd eerst schoon met zadelzeep. Daarna wrijf ik met een zachte doek het nog even af. Daarna lederbalsem erop, even laten hangen en dan weer met een doek afnemen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:58

Mandy schreef:
@ Leen doe je hetzelfde met je hoofdstel als met je zadel?

Mijn zadel wordt op de zitting ook wat vaal maar dat is gewoon slijtage daar kan ik in t andere topic wel ideeen op doen

Ja hoofdstel doe ik ook zo, en 2 keer per jaar poets ik de gespen en stijgbeugels met metaalpoets. Mijn hoofdstel ziet er na 3 jaar nog net uit als in de winkel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:06

Wat vreemd dat er nog steeds mensen zijn die denken dat vet of olie de stiksels oplost. Dat was vroeger zo, toen er nog katoenen stiksels gebruikt werden. Tegenwoordig zijn stiksels synthetisch, en kunnen ze tegen vet en olie.

Waarmee en hoe vaak ik de boel onderhoudt ligt aan wat het is. Singel en singelstoten doe ik om de week, singel omdat er veel huidvet op komt (leren singel) en de singelstoten omdat die om de één of andere vage reden sneller droog worden dan al het andere leerwerk. Zadel en beugelriemen eens in de 4 weken. Ik gebruik mijn zadel ongeveer 2 keer in de week.

Hoofdstellen minder vaak, omdat ik meerdere hoofdstellen heb wissel ik ze af en gebruik ze dus per hoofdstel minder vaak dan mijn zadel. Eens in de 4 weken maak ik 2 hoofdstellen schoon, de ene keer mijn "gewone" (IJslandse) hoofdstel en de sidepull met blauw, de andere keer mijn bruine (western) hoofdstel en de sidepull met paars. Van de sidepulls uiteraard alleen de leren onderdelen, bij de paarse is dat alleen de kinriem :P

Voor het bruine hoofdstel gebruik ik blanke leercreme omdat ik bang ben dat het anders verkleurt. Al het overige harnachement is zwart, daarvoor gebruik ik neatsfoot compound. Zadelzeep gebruik ik lang niet altijd, een paar keer per jaar. Meestal neem ik de boel eerst af met een vochtig sponsje en daarna invetten. Het bruine hoofdstel doe ik nooit met zadelzeep.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:27

Niet alle stiksels zijn synthetisch hoor. Goedkopere hoofdstellen zijn vaak nog van katoen. Omdat dat goedkoper is dan nylon. Een vriendin heeft 3 maanden terug een duur hoofdstel gekocht (+250 euro) had het met olie behandeld omdat ze dacht dat het zo soepeler bleef en bij haar waren de stiksels op bepaalde stukken toch ook losgekomen. Dus bij sommige duurdere gebruiken ze het ook.
Zou jij het er op wagen? Ik niet hoor.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:29

Ik gebruik al 18 jaar olie en nog nooit 1 losse stiksel gehad

Bij stug leer doe ik eerst in lauwwarm water daarna blijf ik het net zo lang olieen tot het leer niets meer opneemt. Na een paar dagen poets ik het dan op met lederdressing Ik gebruik al jaren Rapide en zweer daarbij

Overigens laat ik de gedeeltes van het zadel die gevuld zijn uit de olie en wrijf ik alleen licht in met dressing

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:34

Mijn oudste hoofdstel is een goedkoop hoofdstelletje, dat vet ik al 13 jaar in en de stiksels leven nog steeds :D

Mijn "standaard" hoofdstel is van Topreiter, daarvan wéét ik dat het goed is. En aantal andere hoofdstellen heb ik zelf (onderdelen van) gemaakt, en dus ook het leer gestikt, en daarvan weet ik dus ook welk garen ik daarvoor gebruikt heb ;)

Mimimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:35

Ik gebruik altijd Jemako voor het onderhouden van het leer. Met leerschuim maak ik het eerst schoon. Daarna of met ledervet van Jemako of als het niet zo dik erin hoeft met de spray. Dit bevalt me super! Ik gebruik altijd een gele handschoen, ook van Jemako, zodat het niet zo onder je nagels gaat zitten en in je huid.

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:45

Ik probeer elke week mij zadel schoon te maken met zadelzeep van Sectolin en vet het daarna in met lederdressing van Rapide.

MautjeMautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:55

Mijn hoofdstel gaat 2x per jaar een nachtje in de olie. Tijdens de zomervakantie en winterstop. Was een hoofdstel van €20, gaat altijd goed!gewoon een hele fles leerolie in een bak en weken maar.