welke zadel(s)? Dressuur én spring of vzh?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

welke zadel(s)? Dressuur én spring of vzh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 18:01

Hallo iedereen!

Mijn (toekomstig) paard wordt woensdag gekeurd en dus ga ik ook opzoek naar een passend zadel.
Het paard is springefokt, springt parcours tot 1m15.
Ik zelf heb nog nooit gesprongen maar wil het zeker leren. Eerst wil ik werken aan dressuur, dus eerst aan de basis werken. Over het laatst heb ik op een Hulsebos zadel gereden, diepe zit met dikke wrongen. Vond dit een super zadel! Echter met dit soort zadel kan ik niet springen en moet ik dus later ook een springzadel kopen. Is het dan niet beter een vzh zadel kopen zodat ik de nodige ondersteuning krijg voor beide sporttakken?

Wat is het beste?
1 dressuurzadel en 1 springzadel kopen?
Of 1 vzh zadel?

Groeten

Leen

Re: welke zadel(s)? Dressuur én spring of vzh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:25

Goh ik zou gewoon kijken wat jou ligt. Ik kan absoluut geen dressuur rijden op een vzh. Springen gaat er wel goed mee vond ik.
Ik heb dus voor gewoon een dressuurzadel en voor die 1a2 keer in de maand dat ik spring een springzadel. Beide zadels heb ik tweedehands gekocht, met aanmeten door zadelmaker was het goedkoper voor beide zadels dan het dressuurzadel wat ik nieuw wou. Het zadel wat ik wou heb ik dus nu wel, maar tweedehands, past perfect en was zo goed als nieuw.
Dus kijken naar je eigen budget, mogelijkheden, wat past voor je paard en natuurlijk wat jezelf fijn vind. Een zadel kan perfect aangemeten zijn op je paard maar als jij er niet goed in zit belemmer je je paard ook.

Its_Juliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:00

Ik ga helemaal mee met hierboven dat je even moet kijken wat jou het beste ligt.
Ik rijd zelf met een dressuur zadel én een springzadel. Ik rij veel meer dressuur als springen
en ik vind een vzh zadel niet lekker rijden.
Ieder zo zijn ding.

floorpenp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:12

Ik vind ook dat je moet kijken wat jezelf het fijnst vind.
Ik heb persoonlijk liever een dressuur- en een springzadel. Een springzadel is écht bedoeld voor het springen en een dressuurzadel écht voor de dressuur, waardoor je denk ik gewoon fijner zit.
Alvast heel veel plezier met je nieuwe paard!

Cabelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:44

Zelf ook een springpaard waarmee ik 1/2x per week spring, ben zelf ook begonnen met een vzh omdat ik ook idd dacht dat dit makkelijker zou zijn, is mij niet bevallen. Dressuur rijden erop vond ik echt verschrikkelijk :')
Heb nu dus twee zadels, dressuur en spring. Heb wel als eerst echt een dressuur zadel laten aanmeten omdat ik het dressuur gedeelte toch het belangrijkste vind. En het dan fijn vind dat ik daarmee tenminste goed zit. Plus dat ik eerst begon met balkjes en lage sprongetjes en dit kan ook gewoon nog op een dressuurzadel. Heb pas later een springzadel gekocht.

Maar zoals hierboven ook al werd gezegd, je moet gewoon kijken naar wat je zelf fijn vind.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:02

Ik ben vandaag gaan zien voor een nieuw zadel. Mijn keuze viel op veelzijdigheid maar eerder dressuur gericht (ik spring nog niet echt). Ik ben al een veelzijdigheid gewent

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:11

ik kan ook echt niet dressuren op me vzh zadel.
voor die enkele keer dat ik spring heb ik een goedkoper vzh zadel, ligt goed, misschien iets minder mooi maar voor die ene x vind ik dat geen probleem

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 13:07

Ok, ik ga dus best bij enkele zadels uitproberen. Denk dan vooral dressuurzadels en VzH zadel dat meer dresuuurgericht is. Hopelijk vind ik iets leuk:)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:37

vzh is eigenlijk twee keer niets, het is net geen dressuurzadel en het is net geen springzadel.

als het financieel mogelijk is zou ik kiezen voor twee zadels, koop eerst een zadel voor wat je het meest gaat doen en daarna een tweede.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:42

Het is net wat je gewend bent, dat moet ik heel eerlijk toegeven... Ik heb op allerlei soorten zadels gereden en het is gewoon even wennen wat fijn is. Jij wilt echt gaan springen, dan raad ik je echt een springzadel aan, gewoon qua steun etc is het toch fijner dan een vzh.

Zelf reed ik altijd met een dressuurzadel, en heb ik ook voor een dressuurzadel gekozen. Heb ook nog een VZH zadel liggen, maar dat is meer voor verzorgster die het gewend was en wat fijner met die 3x per jaar dat ik een keer een sprongetje maak ;) En nu blijkt het dus ook handiger te zijn als er een keer kinderen op willen rijden :D (kortere zweetbladen)

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:50

Bedoeling is om er later (over een aantal maand) mee te springen, paard is springgefokt (vader: Quidam de revel & vader moederskant: Calypso III). Maar eerst moet de basis er correct in zitten: knopjes vinden en probleempjes oplossen. Daarna moet ik zelf nog leren springen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:54

Pakken wat je zelf het fijnst vindt om alles te leren? (Dus waar jij je zelf het best in vind zitten, of dat nu een dressuurzadel of of wat dan ook, maakt niet uit... Jij moet gewoon het gevoel hebben dat je heel vast zit om het begin te leren) (En natuurlijk op je paard past, maar dat leek me even heel logisch)..

En als je daarna wil gaan springen toch kijken voor een springzadel? (Zelf heb ik altijd het idee, dat ik met een dressuurzadel meer grip heb? :S maar dat is ook gewoon omdat ik het zo gewend ben, dus ook met te lange beugels op een ander zadel zit ;))

bbrritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:43

persoonlijk zou ik een springzadel nemen

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:58

Als je echt wedstrijden wilt springen, kan ik je aanraden een springzadel aan te schaffen.
Met sommige dressuurzadels kun je best wel een leuk sprongetje maken, maar voor een B-parcours is het niks vind ik, want je hebt gewoon geen steun op de juiste plekken en kunt dan nooit mooi meekomen in de beweging.

Sommige mensen kunnen ook heel aardig dressuren met een springzadel, maar mij bevalt dat niet. Ik kan niet fijn doorzitten in een springzadel.

Dus ik heb 2 zadels. Beide tweedehands gekocht, dan vallen de kosten wel mee.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:05

Wat ben je tot nu toe gewend? en heb je wel eens op alle 3 soorten zadels gezeten? natuurlijk kan je ze niet allemaal zo vergelijken, maar geeft je wel een klein beetje een idee.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 07:46

Zadel dat ik nu heb is een vzh zadel van wintec maar dat zadel is niets waard. Heb het toen ook gekocht om er verschillende paarden 1x week mee te rijden. Nu ik mijn eigen paard koop wil ik een correct zadel voor zowel paard als mezelf.

Ik denk dat ik deze week in de ruitershop wat zadels ga uit proberen :) Heb toch vanalles nodig voor mijn toekomstig paard en eigenlijk kan ik absoluut niet wachten haha :D

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 09:50

zorg dat je een goede zadelmaker/-passer erbij laat komen.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 12:01

doe ik!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:51

Mijn advies: koop je zadel niet bij een ruitersportzaak, maar bij een goede zadelmaker.
Pas als een zadel past, is het een investering waar je iets aan hebt!

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:15

is een moeilijke keuze, als je geld teveel hebt kun je voor en dressuur en spring zadel gaan, je hebt ook vzh zadels richting dressuur. ik kan bijv. niet goed rijden met een springzadel, dat is voor iedereen anders
ik zou een goede zadelmaker laten komen en met verschillende zadels gaan rijden en springen.