Femke_K schreef:Ik was eigenlijk wel verrast dat een ongebroken trens zachter in de mond is dan een dubbelgebroken trens. Hoe zit het dan met een enkel gebroken trens? Ik dacht altijd dat de dubbelgebroken het meest zachte bit was!
Dat is helemaal afhankelijk van het paard. Een dubbelgebroken bit geeft meer druk op de tong (en een enkelgebroken bit meer op de lagen) en doordat er 2 schakeltjes in zitten is het beweeglijker. Er zijn paarden die het gewiebel van zo'n bit helemaal niet prettig vinden. Ik hoef bij mijn ruin ook niet aan te komen met een dubbelgebroken bit zoals jij in de OP laat zien, en al helemaal geen watertrens. Heb nu een bustrens voor 'm, wel dubbelgebroken maar niet met schakeltjes. In het midden zit een rolletje (het is een bit van myler) en daardoor heb ik de voordelen van een dubbelgebroken bit (ik kan links en rechts onafhankelijk inwerken) maar het ligt wel veel stiller.
Enkelgebroken was het voor ons niet, heeft 'ie geen plek voor in z'n mond. Heb wel een tijdje een paard gereden dat juist liever een enkelgebroken bitje had. Ongebroken werkt tot op zekere hoogte, mijn ruin kan alleen niet goed slikken met een ongebroken mondstuk.
Welk bit het prettigst ligt, en dus het vriendelijkst is, is afhankelijk van het individuele paard. En wat jouw paard het beste kan waarderen kun je uitzoeken door een aantal bitten met verschillende mondstukken te lenen en een tijdje mee te rijden. Ik had meteen een heel ander paard met die myler. Speelt ook mee dat het een licht bitje is (licht van gewicht) Hij moet niet te veel gewicht in z'n mond hebben.
Qua neusriem: bedenk dat een hoge en een gecombineerde neusriem de wangen van je paard tegen de tanden aan duwen. Veel paarden vinden dat niet prettig en worden wat zwaar met zo'n neusriem. Met een lage neusriem heb je dat probleem niet. Ook wat neusriem zou ik zeggen: leen eens een ander model en kijk wat je paard ermee doet.
Succes!