Andere opties voor neusriem of bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_K

Andere opties voor neusriem of bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 16:44

Mijn paard is vrij gevoelig in de mond en ik rijd nu met een gecombineerde neusriem en een dubbelgebroken trens:
Afbeelding

Nu vroeg ik mij af of er andere opties zijn die vriendelijker/zachter in de mond zijn? Bijvoorbeeld een lage neusriem, een dikker bit of een ander type bit? Ik ben er zelf namelijk niet zo in thuis. Bitloos is geen optie, omdat ik ook wedstrijden bij de KNHS rijd.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:45

Je kan dat toch wel thuis( als je traint enz.) bitloos rijden? :Y)

Ik ben verder ook niet zo thuis in dat gebied.
Er is me wel vertelt dat een stang ( ongebroken, weet de preciese naam niet) veel vriendelijker is.
En as de ringen lose zitten( da je helemaal kan bewegen wat je nu hebt) scherper is als vaste. snapje? :+

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:12

Even de vraag waarom je paard gevoelig is in de mond. Is dit vanwege het wisselen van de tanden, dus ivm de leeftijd? Heeft je paard een laag hangend gehemelte ivm wisselen of is dit altijd een probleem? Misschien is een ongebroken trens dan een optie. Dit is GEEN stang, er zitten geen scharen aan, maar is gewoon ongebroken. Dit bit kan niet scharnieren in het midden, dus komt ook niet zo snel tegen het gehemelte aan.
Verder zou ik aanraden om de neusriem niet te vast te maken. Een dubbel gebroken bit heeft zelf een niet scherpe inwerking, het notenkrakers effect is miniem.
Het kan ook zijn dat het bit wat je gebruikt niet de goede lengte heeft voor deze paardemond.
Soms is het even zoeken naar welk bit jouw paard prettig vind in de mond. Dit is echt niet altijd hetzelfde!

Succes.

romyloverrr

Re: Andere opties voor neusriem of bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:15

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:18

sprenger bitjes liggen heel stil in de mond :)
Super tevreden mee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:18

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:40

Ik ken een pony, die was erg gevoelig.Op een begeven moment ging ze gewoon omhoogals je iets meer druk gaf. Dus hoefsmid had gekeken.Bleek dat ze een os gehemlte had.Verder geen probleem alleen asl je onverwachts druk gaf, of trok.Dus maar overgestapt naar bitloos.
Dus misschien ligt het probleem idd bij de mond?

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:20

In principe heb je al een prima combi, misschien kun je nog een bustrens variant proberen, deze zal wat stiller liggen.
Vind je paard het teveel gerommel in de mond en wordt hij er onrustig van, kun je een ongebroken bit proberen.
Soms is het even zoeken, ik heb met mijn merrie ook een zoektocht gehad, zelfs een duur sprenger bit getest en daar reageerde ze nog slechter op, ze loopt nu op een bitje van rond de €30,-

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:22

Ik heb altijd met een lage neusriem en enkelgebroken bustrens gereden en dat beviel prima (was bij mijn eerste paard). Maar nu rijd ik met een dubbele neusriem en dubbelgebroken watertrens. Die bevalt me ook niet zo goed. Het kan zijn dat het paard een laaghangend gehemelte heeft, of gewoon weinig ruimte in de mond. Gewoon even kijken. Het verschilt per paard, dus het is even zoeken om de beste combinatie paard en bit te vinden. Ik ben ook op zoek naar wat werkt voor mij en mijn paard.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:23

Wat nog zachter is: Een hele zachte, rustige en vriendelijke hand!
Het antwoord op je vraag.

Je kan je neusriem wel veranderen, of je paard trakteren op een ander bit. Maar uit eindelijk is de hand, die ieder bit scherp kan maken. En dus ook zachter.

Succes!

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 11:12

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik rijd nu al 3 jaar met dit hoofdstel en bit en het is niet dat ze "te" gevoelig is. Maar ze is gewoon heel zacht in de mond. Dat is voor mij natuurlijk heel fijn, omdat ik haar met kleine teugelhulpen kan rijden. Maar ik vroeg mij gewoon af of ik het voor haar nog aangenamer kan maken! En ik ben zelf helemaal niet zo thuis in bitten en neusriemen, dus vandaar mijn vraag.

Ik durf wel van mezelf te zeggen dat ik een zachte ruiterhand heb. Als ik een keer toch te hard inkom, dan laat ze dat ook wel meteen merken hoor! Het bit is verder qua afmeting goed en ze wordt 1x per jaar nagekeken door de tandarts. Ik heb de tandarts verder nooit gehoord over haar gehemelte, maar ik zal het de volgende keer zeker vragen! Volgens mij heb ik nog wel een bustrens liggen, dus als dat de goede maat is dan ga ik dat een keer proberen.

Ik was eigenlijk wel verrast dat een ongebroken trens zachter in de mond is dan een dubbelgebroken trens. Hoe zit het dan met een enkel gebroken trens? Ik dacht altijd dat de dubbelgebroken het meest zachte bit was!

Oh ja nog één vraag. Wat is er zo speciaal aan Sprenger bitten? Ik hoor daar veel mensen over, maar ik zie niet zo waarom het zo anders is??

Kortom ik heb nu niet perse een probleem met het huidige bit, maar ik wil gewoon het beste voor haar ;)

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 11:13

romyloverrr schreef:
je mag wel wedstrijden bitloos rijden :P I( als ik het goed heb )
http://www.knhs.nl/news.asp?id=17097

Dat zijn speciale rubrieken t/m L2. Ik rijdt al m1 en dan mag het niet meer.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 11:19

Het verschilt per paard wat het fijnst in de mond ligt. Dubbelgebroken is voor sommigen het fijnst, maar voor anderen weer helemaal niet.
Ik ken niet alle Sprengerbitten maar alleen de mijne: een enkel gebroken watertrens. Het verschil met een gewone watertrens is dat een gewone omhoog scharniert, tegen het verhemelte aan, en de Sprenger scharniert naar beneden, naar de tong. Dat is veel minder onprettig voor het paard. Hoe onprettig het een is, verschilt per paard.
Misschien kun je een keer een uurtje en bit van iemand lenen om uit te proberen?
Ongebroken trens kan inderdaad ook een oplossing zijn, maar een enkelgebroken ook. Uitproberen is het beste om uit te vinden wat voor jullie werkt.

Verder rij ik met een lage neusriem, omdat ik twee neusriemen (gecombineerde) onzin vindt en het me onnodig irritant voor mn paard lijkt. Helemaal geen neusriem (en dan een kinriempaje zoals bij Western) heb ik ook overwogen, maar daarvoor vindt ik mijn bijrijdsters geen stil-genoege hand hebben. Maar omdat jij wedstrijden wilt rijden, is zonder neusriem sowieso geen optie.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 11:23

Je kan een lageneusriem proberen, mijn paarden doen het er erg goed op!

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 11:27

Ik vraag me af wat dan precies het verschil is tussen een lage neusriem en een gecombineerde in relatie met het bit? Ligt het daardoor stiller?

Jowien, het zal inderdaad een kwestie van uitproberen worden denk ik. Ik zal eens kijken waarmee mijn stalgenootjes rijden!

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 11:40

een lage neusriem zorgt ervoor dat het bit rustiger blijft liggen, daarom zie je die vaker op maneges.
bij een lage neusriem ben je beperkter in de keuze van het bit, alleen een bus- of watertrens kun je daarmee combineren. Rijd je met een pessoa, kneveltrens, stang en trens oid dan moet je al gebruik gaan maken van een hoge of gecombineerde neusriem.

Ongebroken is vriendelijk, omdat je minder duidelijke teugelhulpen kan doorgeven. Heb je een onrustige hand en een dubbelgebroken bit, dan wordt dit namelijk enorm onrustig in de mond van je paard. Enkelgebroken kan bij een flinke ophouding ervoor zorgen dat het schaart in de mond en gaan prikken in het gehemelte, een dubbelgebroken kan dit niet.

Veel ruiters ervaren Sprenger bitten als fijn, vanwege de anatomische vorm, maar dit hoeft niet elk paard te passen.
Ook wij mensen vinden niet elke schoen lekker zitten ;)
Kwestie van proberen, maar ik denk dat je al een prima combi hebt

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 12:08

Bedankt voor je heldere uitleg Odetje!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:07

Femke_K schreef:
Ik was eigenlijk wel verrast dat een ongebroken trens zachter in de mond is dan een dubbelgebroken trens. Hoe zit het dan met een enkel gebroken trens? Ik dacht altijd dat de dubbelgebroken het meest zachte bit was!

Dat is helemaal afhankelijk van het paard. Een dubbelgebroken bit geeft meer druk op de tong (en een enkelgebroken bit meer op de lagen) en doordat er 2 schakeltjes in zitten is het beweeglijker. Er zijn paarden die het gewiebel van zo'n bit helemaal niet prettig vinden. Ik hoef bij mijn ruin ook niet aan te komen met een dubbelgebroken bit zoals jij in de OP laat zien, en al helemaal geen watertrens. Heb nu een bustrens voor 'm, wel dubbelgebroken maar niet met schakeltjes. In het midden zit een rolletje (het is een bit van myler) en daardoor heb ik de voordelen van een dubbelgebroken bit (ik kan links en rechts onafhankelijk inwerken) maar het ligt wel veel stiller.

Enkelgebroken was het voor ons niet, heeft 'ie geen plek voor in z'n mond. Heb wel een tijdje een paard gereden dat juist liever een enkelgebroken bitje had. Ongebroken werkt tot op zekere hoogte, mijn ruin kan alleen niet goed slikken met een ongebroken mondstuk.

Welk bit het prettigst ligt, en dus het vriendelijkst is, is afhankelijk van het individuele paard. En wat jouw paard het beste kan waarderen kun je uitzoeken door een aantal bitten met verschillende mondstukken te lenen en een tijdje mee te rijden. Ik had meteen een heel ander paard met die myler. Speelt ook mee dat het een licht bitje is (licht van gewicht) Hij moet niet te veel gewicht in z'n mond hebben.

Qua neusriem: bedenk dat een hoge en een gecombineerde neusriem de wangen van je paard tegen de tanden aan duwen. Veel paarden vinden dat niet prettig en worden wat zwaar met zo'n neusriem. Met een lage neusriem heb je dat probleem niet. Ook wat neusriem zou ik zeggen: leen eens een ander model en kijk wat je paard ermee doet.

Succes!

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:37

Probeer eens een Myler bitje. Daar heb ik goede ervaringen mee! Ze zijn echt meer gevormd naar de mond en een stuk dunner.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:41

Dubbelgebroken robart bit! Is wel érg beweeglijk. Mijn pony (die zelf ook erg beweeglijk en erg gevoelig is in de mond) doet het er super op. En andere paarden die ik reed, zoals manegepaarden die echt een houten mond hadden door al het getrek, deden het er ook super op. Konden mijn hand veel sneller vertrouwen, bit veel meer aannemen enz.

Echt mijn heilige bit is het! Ik heb trouwens de watertrens met plat middenstukje (die beweegt).