[WN] Waar uitrusting kopen? Ruitershop? HE? Equitana

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Waar uitrusting kopen? Ruitershop? HE? Equitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 22:32

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje, ben helemaal nieuw in de westernwereld en heb een praktische vraag. In mijn buurt zijn er bijna tot geen westernwinkels aanwezig. Echter is er wel een ruitershop waar ik dingen vanuit de catalogus van HKM kan bestellen. Maar ik weet niet hoe goed de kwaliteit van deze producten zijn voor de western ruiter? Aangezien ik het niet in mijn handen kan nemen en even voelen en bekijken.

Ik ga dit jaar ook naar flanders horse expo en equitana. Zouden er hier meer "bekendere" western merken aanwezig zijn? Of is de kwaliteit gelijklopend als met degene die de ruitershop zou kunnen aanbieden?

Het gaat bijvoorbeeld niet om een zadel maar eerder om een pad, hoofdstel, teugels, chaps, ....

Ik heb momenteel alles wat ik nodig heb via stalgenoten (mensen die vroeger western gereden hadden) kunnen kopen aan een goeie prijs maar ben toch iemand die graag een 2de pad heeft of een hoofdstel in reserve heeft, aangezien ik vaak op wandeling zal gaan en er toch wel eens een ongelukje kan gebeuren.

Wat zijn jullie ervaringen,meningen hierover?? Let me know !

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 23:16

gewoon hier op de boktmarkt, en /of op MP.
ik heb ook v.t.t.t. goede kwaliteits spullen te koop (al is het niet op dit moment :P )
je kan ntl. ook zelf een adv. zetten!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 23:52

genoeg te vinden op bokt markt op marktplaats inderdaad daarnaast vind ik de hkm kwaliteit niet goed voor die prijs kan je ook wel bij oa westernspul en just western bestellen
Laatst bijgewerkt door hutch84 op 02-02-13 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 23:59

hoofdpunt is spullen te kopen van goede kwaliteit.van de betere merken..

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 08:27

Van waar ben je?
Op flanders staat een kraampje van The Western barn, zeker een aanrader.
Verder zijn er wel winkels maar dan moet ik dus even weten uit welke regio je komt.

Kaunos

Re: Waar uitrusting kopen? Ruitershop? HE? Equitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 09:15

Op de equitana is een hele westernhal, dus daar kun je ook zeker je slag gaan. Er zijn ook genoeg 'bekendere' merken te koop daar. Maar er is ook genoeg mindere kwaliteit te koop, dus je zult wel op moeten letten.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:18

Equitana is inderdaad genoeg te vinden.
Kwaliteit leer is altijd het belangrijkste, los van smaak, kleur e.d.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 10:22

Dana82 schreef:
Van waar ben je?
Op flanders staat een kraampje van The Western barn, zeker een aanrader.
Verder zijn er wel winkels maar dan moet ik dus even weten uit welke regio je komt.

Van aan de kust in belgië , de western barn is niet meer open als winkel en verder weet ik geen ruitershops in de buurt die westernspullen verkopen...hier zijn ze moeilijk te vinden ! Maar als ik al mijn slag kan slaan in HE of equitana, zal ik al blij zijn ik ga ook niet voor een fortuin kopen :p

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 10:22

Zijn er bepaalde zaken dat ik moet opletten of het goede kwaliteit is of niet ? Kan een de prijs ook een indicatie geven? Ik ben een beetje op zoek naar de do's en dont's :D

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:30

Als je gewoon fijne gebruiks spullen wilt is geverfd leer een don't. Harness leer, bijvoorbeeld van het merk weaver, gaat erg lang mee. Voor een eenvoudig hoofdstel zonder zilver e.d. ben je dan rond de 50 euro kwijt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:30

Ik koop zelf geregeld bij Profitack http://www.profi-tack.de/ Zit in Duitsland en heeft leuk spul. Ebay.de (Duitsland) en Ebay.com (USA). Als ik je verhaal zo begreep is het meer voor dagelijks spul dan show tack. Dan is Ebay USA een beetje overtrokken. Daar haal ik veelal het showspul weg.
Maar goede pads ed kan je op Boktmarkt/Ebay Duitsland echt goed en genoeg vinden.

Op de Equitana staan ook westernstands genoeg om dingen te kopen. Loesdau staat er ook, en HKM vast ook wel. Kan je die hoofdstelletjes irl bekijken en bepotelen. Pads ed van die 2 ben ik geen voorstander van, daarvan vind ik persoonlijk de kwaliteit niet goed genoeg. Maar voor het dagelijkse werk (buitenrijden ed) zijn de hoofdstellen van hun helemaal niet slecht. Waar je op letten moet is imo dat je harness leer moet nemen voor je hoofdstel. Dat is het betere leer, en laat het geverfde aub hangen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:36

Edit: wat Gaucho al zegt dus. Neem Harness leer en laat het geverfde hangen. Ook voor de teugels. Wat de rest van de teugels aangaat, ook hier harness leer, en hou ze in je hand en voel of je ze lekker vind liggen. Teugels kwa dikte en lengte is heel persoonlijk. De ene wil rond de ander breed, nr 3 weer smal en ga nog maar even door :D
Voor pads geen goedkoop spul nemen. Een goed pad kost tenminste 100 euro (pak em beet hoor ;) ) maar die dingen van een 30 tot 50 euro is kwalitatief minder. De vulling is vaak niet zo goed.
Ik ben zelf altijd nog weg van Professionals Choice pads (die hebben bubbeltjes plastic erin :D ) maar ik persoonlijk vind dat goede dempende pads. Met vilten vulling zijn ook vaak goed, maar als de vulling schuim is moei op gaan passen.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 10:39

ok bedankt ik zal alles op een blaadje zetten van tips en merken zodat als ik er sta niet alles vergeet, bedankt voor jullie tips ! ik koop liever 1 keer een goede kwaliteit en betaal daar graag wat meer voor als het dan ook daadwerkelijk lang mee gaat :)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 11:17

Van pads moet vooral de demping goed zijn, kun je voelen als je ze in handen hebt. Je moet ze niet heel makkelijk in kunnen drukken. Ik heb een paard met veel schoft en zweer daarom bij de contoured pads.

Quetzal_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:32

The Westernbarn heeft nog een webshop en een mobiele shop (staat ook op FHE), en je kan in principe van alles bestellen, als je in de webshop niks naar je gading vind, gewoon ff mailen met wat je precies (of ongeveer :P ) zoekt.
Ik ben overigens zelf van plan om voor het eerst nr Equitana te gaan omdat (ik hoop) je daar heel veel spullen kan bekijken en vergelijken.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 16:54

Quetzal_Q schreef:
The Westernbarn heeft nog een webshop en een mobiele shop (staat ook op FHE), en je kan in principe van alles bestellen, als je in de webshop niks naar je gading vind, gewoon ff mailen met wat je precies (of ongeveer :P ) zoekt.
Ik ben overigens zelf van plan om voor het eerst nr Equitana te gaan omdat (ik hoop) je daar heel veel spullen kan bekijken en vergelijken.

Ok, dat wist ik dus niet :D maar heb liever dat ik toch even het materiaal kan vastpakken zeker omdat ik nog niet alles weet, welke merken en wat een goede kwaliteit is van leer enz :D maar bedankt voor de tip misschien zie ik iets bij hun mobiele shop dat ik wil maar nu nog niet nodig heb dan schrijf ik het gewoon op :D bedankt

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:33

Als je het aandurft om bij mij via internet te bestellen, neem dan gerust een kijkje op mijn site ( dat mag altijd, ook al zou je niet willen bestellen)
Ik geef graag advies en verzend eventueel ook naar België :)