Zadeladvies gevraagd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Zadeladvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 22:11

Beste bokkers,

Eindelijk een goed passend dressuur zadel voor mijn paard ... maar ik zit er niet fijn op en zit toch te dubben om voor een ander zadel te gaan.
Voorheen had ik een KN Allegro en ik vond dit een erg fijn zadel, helaas bleek deze niet goed te liggen op mijn paard.
Ik ben toen voor maatwerk gegaan, nml. Frank Baines Reflex. Ligt echt super op m'n paard, maar ik heb moeite rechtop te zitten en heb last van doorrijden.

Mijn paard heeft een redelijk hoge langdoorlopende schoft, een wat korte rug en is erg opwaarts gebouwd. Een zadel moet dus en voldoende ruimte hebben bij de schoft en de achterkussens moeten behoorlijk fors zijn, omdat hij opwaarts gebouwd is.
Ik houd absoluut niet van zadels met veel kniewrong en ik denk dat ik ook voorkeur heb voor een halfdiep zadel.
Zelf heb ik een 17,5" nodig en mijn paard heeft medium-wide nodig. Ik vind een breed kussenkanaal belangrijk, evenals zachte kussens. Omdat ik de laatste jaren al behoorlijk wat gespendeerd heb aan zadels, ga ik liever niet boven de € 1500,00.

Iemand tips/ ideëen? Ik wil geen boomloos.

pmarena

Re: Zadeladvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 09:44

Ik heb geen tips voor een zadel, maar voor jou zelf klinkt het alsof je zadel een te diepe zit heeft, veels te rond waardoor je precies die problemen van doorrijden en niet goed kunnen zitten krijgt. Of hij is gewoon te klein voor je :)

Ik zou dan ook zeker kijken voor een zadel dat een wat rechtere, minder diepe zit heeft.
In combinatie met een paard zoals je de jouwe omschrijft kan dat wel wat lastig worden.

Maar kun je niet terug naar degene die je dit zadel verkocht heeft dan?

Het moet voor jou natuurlijk ook passen en dat doet het nu niet.... kun je samen geen oplossing vinden?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:25

De diepe zit hoeft niet het probleem te zijn, behalve als jij in die diepe zit niet het middelpunt kunt vinden, waardoor je gaat compenseren in je rug.

Ik zou inderdaad eerst kijken met je huidige zadelmaker wat er eventueel nog te "redden" is, wellicht ligt het wat achterover?

Tips voor eventueel ander zadel: Fryso, denk dan richting model classic, net iets boven jouw budget.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:25

Tweedehands WoW zou ik zeggen :)

Tweedehands zijn ze echt wel voor die prijs te kijgen, en je kan ze door een fitter op maat laten maken :)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:26

MSFC zijn ook fijne zadels niet te diep en niet te veel wrong.
Misschien wel iets boven budget?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 10:08

Bedankt voor jullie reacties. Ben niet echt bekend met de merken die jullie noemen, maar zal ze eens in de gaten houden.

Mijn zadel gaf overigens pas echt problemen toen ik zelf afgevallen was. Ik heb maat 38 en zadel is 17,5", maar heb niet het idee dat het nu echt te groot is.
Middelpunt van het zadel zou goed moeten zijn, want is pas nog gecontroleerd en bijgevuld.

Ik kan me niet heugen dat ik vroeger met die oude Stübbens en Kieffers echt problemen ondervond terwijl ik vele uren meer dan tegenwoordig in het zadel doorbracht.
Mijn houding op dit zadel is echt niet goed, terwijl ik op de KN wel een nette houding had. Erg balen dus. Zal eens wat gaan lezen over de zadelmerken die jullie voorstellen.