wondje door kaptoom; hoe voorkomen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

wondje door kaptoom; hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 21:16

Hoi bokkers,

Sinds een tijdje rijd ik mijn merrie met academische kaptoom.
Ze reageert hier super op en laat zich heel fijn rechtrichten. ze geeft na zonder dat ik dat vraag en neemt super stelling aan. maar... haar neus gaat er kapot van. ze heeft een kale plek en verdikking op haar neus die na een paar dagen verdwijnt. ik heb er een bontje onder gedaan, maar die blijft slecht zitten. ook schuift de neusriem dan erg.
heeft iemand een goede tip?
Ik rijd erg op mijn zit en benen en rijd absoluut niet met neusdruk wat ook niet nodig is.
wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik rijd niet elke dag overigens, wissel het af met bit en kingekruist bitloos.

Groetjes

Anoniem

Re: wondje door kaptoom; hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:43

Ik zou zelf het kaptoom aflaten, ik vind ze echt heel scherp.

Geeft je merrie na of probeert zij het kaptoom te ontwijken (weet ik niet hoor, maar denk er eens over na)

met sidepull kun je ook bitloos rijden, en haast op dezelfde manier als een kaptoom, maar je inwerking lijkt mij vriendelijker.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 22:51

Ik heb veel over rechtrichten op de klassieke manier gelezen, daarbij worden veel kaptooms gebruikt.
Ze geeft wel echt vanuit de achterhand na. ze gooit best wel eens haar kop omhoog, t is niet dat ze geen kant op kan.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 08:23

Als je vooral hebt gelezen over de academische manier van rijden, betekent dat dat je er geen les in hebt gehad? Daar zou ik mee beginnen. Waarschijnlijk zit je kaptoom gewoon niet goed (te hoog, te laag, keelriem te los, neusriem te strak?) of gebruik je hem niet goed (rijd je met een constante druk of aanleuning op de kaptoom?). De neusriem moet los zitten en kunnen verschuiven, als hij dat niet doet zit hij veel te strak. De kaptoom wordt een beetje op zijn plek gehouden door de keelriem en verder moet je er zo veel mogelijk vanaf blijven zodat hij niet kan verschuiven.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 10:33

Kun je eens een foto plaatsen? En welke heb je? Ik heb er 1 met meer vulling om de ketting en mijn paarden hebben nooit ergens last van

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 10:36

@Mrijn: De neusriem zit niet te laag en niet te hoog. De keelriem zit onder de wangen en niet te strak. Wellicht heb ik de neusriem te strak gedaan. Ik heb wel een onderlegger onder de neusriem ter hoogte van de onderkaak gedaan zeg maar. Mijn hoofdstel is daar zacht onderlegd en deze kaptoom niet.
Met longeren moet de neusriem neem ik aan wel strakker? Ik longeer regelmatig in een bak dus moet dan wel af en toe druk zetten op het middelste ringetje om stelling te vragen als dat nodig is.
Zijn er geen speciale onderleggers voor deze kaptomen?
Ik heb geen behoefte aan rijtechnisch advies, ik heb een goede en geschikte instructeur. Wel heb ik wat aan tips voor het afstellen van de kaptoom / onderleggers.
Ik moet ook zeggen dat de kaptoom net nieuw en nog stug is, zou dat ook mee kunnen werken?

Edit: ik heb de kaptoom besteld bij westeind ruitersport. Het is niet de klassieke (dunne) neusriem maar de dikkere academische.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 10:38

ah ok, mijne komt daar ook vandaan en die zijn idd al zachter onderlegd dan de meeste.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 10:49

Heb je deze of deze?

De tweede kan ik je geen advies over geven uit ervaring. Ik heb de eerste, maar dan de versie die door Bent Branderup ontwikkeld is. Het verschil tussen degene op de website en die van BB is (lijkt heel minimaal) een klein stukje ijzer. Zie dit plaatje wat ervoor zorgt dat de neusriem netjes op zijn plek blijft liggen. Het leer is zo soepel en het kaptoom ligt zo stabiel dat ik er nog nooit problemen mee heb gehad. En heb hem om heel veel verschillende hoofden gehad. Van fjord tot KWPN, tot tinker tot draver. Zowel om te rijden als te longeren.

De neusriem moet juist wel aangesloten liggen. Niet té strak natuurlijk, maar er moet geen ruimte zijn om echt te bewegen. Dat zorgt juist voor wondjes. Neem het gaatje waarbij hij op zijn strakst zit, zonder dat je het idee hebt dat je echt aan het snoeren bent. De neusriem leg je op de plek waar het neusbot een 'hobbeltje' maakt, het hoogste punt dus zegmaar. En de keelriem hoeft niet zo los te hangen als bij een hoofdstel.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 13:09

Ah, hier heb ik wat aan. Ik heb de eerste ja, ik heb me erin verdiept en die voorbeelden die jij geeft hebben een heel verschillende inwerking begreep ik.
De neusriem an sich kan niet draaien, denk dat het systeem te vergelijken is met wat jij plaatst.
Wat je zegt over de neusriem lijkt mij ook. Ik heb ooit een dually halster gehad, puur voor longeren. Door het schuiven van die neusriem kreeg mijn paard toen ook een kapotte neus, daarom heb ik hem toen verkocht.
Mijn neusriem is doordat het leer nog heel nieuw is niet echt soepel en buigzaam. Zou een nachtje in de olie leggen helpen?

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:19

Denk het wel :j
Het is juist een fijne ketting die vormt naar je paard en daardoor vrijwel altijd goed ligt. Maar dan moet het leer wel soepel zijn idd. Nachtje in de olijfolie, even goed schoonmaken en vetten. Doet de truc wel denk ik.

Mocht je dan nog problemen houden, dan zou je eventueel kunnen kijken naar bontjes met klittenband zoals voor om het halster. Geen idee of dat blijft zitten. Maar als je die voor een paar euro kunt kopen kun je er een gat in knippen voor de ringetjes. Als dat geen optie is denk ik dat je paard een te gevoelig neusje heeft :=

In dat geval zou je eventueel kunnen kijken naar een kingekruisd bitloos hoofdstel. Is eigenlijk niet naar waar je op zoek bent, maar ik heb me verbaasd over hoe fijn ik het vind rijden. En door de brede neusriem betere drukverdeling en misschien minder kans op wondjes..

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 15:42

Dank voor je tips! Ik heb een bitloos kingekruist hoofdstel ja, alleen merk ik dat mijn paard de directe teugelvoering beter snapt dan de indirecte. Ze loopt fijner op het eerste.