Het toevallig mijn zadel, die nog nooit ingevet is, ingevet. Met olie, Lincoln, staat erop. Mijn hoofdstellen doen het super daarmee! Zadel zie ik geen verschil hahaha. Maar ook de zit ermee gedaan en voelt niet stroef. Wel eerst schoonmaken met water, is wel handig anders ga je stof in je zadel wrijven.
Zadel afnemen met een vochtig doekje, daarna invetten met gewoon kleurloos beetje stevig vet. Eens per week. Als je leer niet invet droogt het uit en scheurt het, met alle gevolgen van dien..... Let op zweet, dat is zout en vreet aan je leer. Dus na het rijden liefst alle leer die in direct contact is geweest met je paard afnemen met een vochtig doekje. Dat kleine beetje water kan het leer wel aan hoor! Niet invetten met olie, dat maakt je stiksels zacht en kwetsbaar. En zeker niet op de kussens van je zadel, olie trekt dan in de wol, waardoor de wol snel gaat klonteren.
Valerie_91
Geplaatst: 30-01-13 16:15
Ik poets ook mijn zadel eerst met water. Toen ik een dik jaar geleden mijn Stübben zadel kocht, heb ik de poetsproducten er samen met nog wat informatie bij gekregen. De verkoper raadde ook aan om vooraleer je zadel te poetsen, eerst het vuil en het zweet er af te wassen met water. Ik doe dit met een gewoon sponsje. Als het daarna opgedroogd is gebruik ik ofwel lederzeep van het het merk stübben ofwel de tube hamanol (ook van dat merk). Ledervet of olie gebruik ik niet...
Ik verbaas me er om dat zo weinig mensen weten dat je eerst je zadel met water moet proper maken en daarna pas gaat invetten. Klinkt toch heel logisch? Anders blijf je maar vuil in je zadel boenen en dat is ook niet de bedoeling
vuurneon
Geplaatst: 30-01-13 16:15
Een zo goed als droge spons is hetzelfde als licht vochtig
Cabelz
Geplaatst: 30-01-13 16:22
Wij hebben thuis ledervet en zeep van het merk Rapide. Maar onderhoud mijn zadel overigens echt bijna nooit. Eigenlijk enkel als we naar strand zijn geweest of als ie echt schoon gemaakt moet worden en hij ziet er nog steeds als nieuw uit. Als ik m schoonmaak doe ik dit ook eerst met een vochtig doekje met eventueel zadelzeep en daarna vet ik m in.
TurdusMerula
Geplaatst: 30-01-13 18:02
ClauGeli68 schreef:
Zadel afnemen met een vochtig doekje, daarna invetten met gewoon kleurloos beetje stevig vet. Eens per week. Als je leer niet invet droogt het uit en scheurt het, met alle gevolgen van dien.....