Misschien kan ik eens de bakstukken aan de trens-ring van de pelham vast maken en kijken hoe ze daar op reageerd... Ik dacht dat het extra ringetje helpt om druk achter de oren te geven, maar dat is vooral als je op de stang werkt. Dus als je enkel op de trens-teugel werkt, zou er niets van hefboom mogen zijn, want je geeft druk ter hoogte van het bit?
De stangteugel aannemen zorgt dat het bit kantelt, dus druk op kinketting en achter de oren. De trensteugel aannemen zou enkel druk op de lagen mogen geven? ja toch?
Je krijgt echt een volledig ander paard onder je... type adhd'er zonder concentratie op een gewone D-trens, en met een pelham is het een mak lammetje, zonder zelfs de stang-teugel aan te raken. Even de trens-teugels aannemen en het hoofd zakt al om het bit op te zoeken.
Er zit voor haar ergens een wereld van verschil, de vraag is enkel waar?
De D-trens is vorige week gesneuveld, en de pelham hangt aan mijn hoofdstel voor buitenritten... in mijn ogen te zwaar voor piste-werk, toch met mijn paard. Er moet dus een nieuw bit komen, niet overdreven zwaar, om fijn te kunnen werken in de piste.
Kimblewick leek in mijn ogen op een pelham zonder stang, maar misschien is het gevoel van de stang tegen de lippen wat voor haar zo veel steun geeft, en moet ik me dus richten op een kneveltrens?
Soms zou je willen dat je een fiets gekocht had