nieuw bit nodig...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

nieuw bit nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 00:38

Is er een verschil van inwerking tussen een ongebroken D-trens, en een ongebroken Kimblewick waarvan je de sleuven niet gebruikt? Dus de teugels gewoon ook in de grote "D" vast maken?

Paard heeft lak aan ongebroken D-trens, maar reageerd goed op een pelham waarvan de teugel enkel op de trens-ring vast hangt. (zoekt beter de hand op, gebruikt de rug beter, is nagefelijk, bij gewone D-trens kan je geen concentratie vast houden en is elke uitvlucht goed genoeg om haar hoofd in de lucht te steken)
Ik twijfel dus of ze beter loopt op die pelham omwille van het ringetje waar het bakstuk aan vast zit, omwille van de kin-ketting die dus amper werkt omdat je de hefboom op de stang niet gebruikt, of omdat ze meer "opgesloten" zit door de stangen. In dat laatste geval is een kneveltrens misschien beter dan een Kimblewick?

Gebroken bitjes zijn geen optie, daar loopt ze constant tegen te vechten. Dus ik zoek ongebroken.

Als er geen verschil zit in inwerking tussen een gewone D-trens en een kimblewick zonder sleuven, moet ik verder gaan zoeken en uitproberen.

Mizora

Re: nieuw bit nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 09:49

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 13:55

Misschien kan ik eens de bakstukken aan de trens-ring van de pelham vast maken en kijken hoe ze daar op reageerd... Ik dacht dat het extra ringetje helpt om druk achter de oren te geven, maar dat is vooral als je op de stang werkt. Dus als je enkel op de trens-teugel werkt, zou er niets van hefboom mogen zijn, want je geeft druk ter hoogte van het bit?
De stangteugel aannemen zorgt dat het bit kantelt, dus druk op kinketting en achter de oren. De trensteugel aannemen zou enkel druk op de lagen mogen geven? ja toch?

Je krijgt echt een volledig ander paard onder je... type adhd'er zonder concentratie op een gewone D-trens, en met een pelham is het een mak lammetje, zonder zelfs de stang-teugel aan te raken. Even de trens-teugels aannemen en het hoofd zakt al om het bit op te zoeken.
Er zit voor haar ergens een wereld van verschil, de vraag is enkel waar?

De D-trens is vorige week gesneuveld, en de pelham hangt aan mijn hoofdstel voor buitenritten... in mijn ogen te zwaar voor piste-werk, toch met mijn paard. Er moet dus een nieuw bit komen, niet overdreven zwaar, om fijn te kunnen werken in de piste.
Kimblewick leek in mijn ogen op een pelham zonder stang, maar misschien is het gevoel van de stang tegen de lippen wat voor haar zo veel steun geeft, en moet ik me dus richten op een kneveltrens?
Soms zou je willen dat je een fiets gekocht had :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:53

Dat zou kunnen. Ik rij zelf ook met kneveltrens, maar dat is voornamelijk omdat hij de neiging heeft zich 180° om te draaien aan de lange lijnen of buiten. En dan schuift ieder bit door ze mond, met de kneveltrens blijf ik dan goed de controle houden.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 18:07

Het omdraaien doet ze niet... echter als ze plots iets ziet aan de linkerkant, en ik blijf stug vasthouden en rechtdoor eisen, wordt het bit wel scheef getrokken (die gewone D-trens), maar gaat niet door de mond heen. met de pelham er in, merkt ze de afleiding niet eens?
Op de D-trens gooit ze ook altijd veel gewicht, bij de pelham is ze zo licht als een muisje.
Ik weet zeker dat de pelham haar geen pijn doet, of dat ze braaf blijft uit angst voor pijn, want bij pijn is ze absoluut niet te genieten. Gebroken trenzen bijvoorbeeld moet je echt niet mee afkomen. Gisteren nog geprobeerd en ze werd ontzettend kwaad. Ik mocht amper de teugels opnemen. Uiteindelijk ging het redelijk in stap, maar je voelde dat ze elk ogenblik kon ontploffen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 00:03

Ik zit nog even verder te kijken en zie dat er ook zoiets bestaat als een hangende trens?
Dan heb je een D-trens, met extra ringetje voor bakstuk, maar zonder kinketting zoals bij een kimblewick?

En de inwerking van een kimblewick is blijkbaar vooral afhankelijk van hoe je je handen houdt? Hoge handhouding is geen hefboomwerking, je handen laag houden geeft wel een hefboom. Toch als je de teugels gewoon in de grote D vast maakt

Met gewone hangende trens, heb je dus sowieso geen hefboom, omdat je geen ketting hebt?

Ik vrees dat ik dit weekend mijn pelhammetje op duizend-en-een manieren mag in mijn hoofdstel knopen om te zien waar ze nu wel en niet goed op reageerd...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 08:45

Er bestaat inderdaad ook een gewone hangende trens. Dat moet je qua inwerking dichter vergelijken met een pessoabit (maar ook weer niet helemaal, want een pessoa heeft dan ook weer een schuivend mondstuk). Maar het werkt ook heel stil in.

Ik wens je veel succes dit weekend. En veel plezier. Kijken wat werkt is altijd een uitdaging (maar ik vind het een leuke).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:53

Ik denk dat het wel verschil maakt ja. Doordat je bakstuk aan het oogje boven de ring zit, en dus druk achter de oren geeft. Oók als je de teugels niet in een gleuf vastmaakt. Ik heb een kimblewick zonder gleuven (dus dan zit de boel zoals beschreven) en een met, en ik merkte geen verschil daartussen. Met allebei ging mijn paard heel hard rennen omdat hij die druk niet achter z'n oren wil, en wat hij met een hackamore ook deed. Helaas kan ik het niet vergelijken met ongebroken trenzen, die heb ik namelijk niet. Op een kneveltrens reageerde hij niet heel anders dan op een bus- of watertrens.

Als jouw paard goed op de pelham reageert zou ik die gewoon blijven gebruiken? Of anders inderdaad een kimblewick, en dan de teugels aan de ring vastmaken ipv in een gleuf.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 17:42

Ik wil een 2e, iets zachter bit voor het werk in de piste :) pelham voelt aan als valsspelen op de een of andere manier. Ze loopt te gemakkelijk, waar het anders regelmatig eens een draak is. Bovendien, als ik de pelham altijd gebruik, ben ik bang dat ze er op buitenrit niet meer van onder de indruk gaat zijn. En als ik daar de controle kwijt ben...

pelham kan ik ook niet mee longeren... nuja, kimblewick op dat vlak eigenlijk ook niet. ik hoop dat een hangende trens daarin een oplossing kan zijn. eerst zien hoe ze er op reageerd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:50

Kan wel hoor, gewoon de kinketting niet vastmaken (of als je nog uitgebreider wil, bakstuk vastmaken aan de grote ring).