beginnen met bitloos rijden, wat is handig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie_Elsje

beginnen met bitloos rijden, wat is handig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 15:01

Hallo allemaal,

ik wil met mijn verzorg tinker bitloos gaan rijden omdat hij heel gevoelig is op het bit.
de eigenaar heeft hem laten beleren bij een handelaar, wat natuurlijk niet op de meest vriendelijke manier is gebeurd.
Hierdoor reageerd hij nogal heftig op het bit.
Hij is nu pas vier jaar en kan erg snel dingen leren.

wat raden jullie voor bitloze hoofstellen aan en wat zijn jullie ervaringen daarmee?

James2000

Re: beginnen met bitloos rijden, wat is handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:26

Hoi hier ook een bitlozetinker.
Maar let wel deze is heel simpel en cool in zijn koppie.
Ik ree altijd met bit gebroken daarna een dubbel gebroken. Ik heb toen een hoodstelhalster gekocht. Hier kan je het bit vanaf klikken en rijden op halster. Ik heb toen de teugels niet aan het bit gedaan maar aan het halster, dus heeft ie wel een bit in zijn mond maar stuur je op het halster. Je kan ook met dubbele teugel gaan rijden zodat je altijd het bit kan pakken zeg maar. Hij deed het er goed op het sturen ging nog niet helemaal zo als het hoorde maar luisteren deed ie wel. Ben daarna in de avonduren het dorp ingegaan om te rijden maar met halster zonder bit. Ook dat deed ie super.
Toen heb ik ook met de buiten ritten het bit thuis op stal gelaten en ik rij nu ongeveer 5 jaar zonder bit. Alleen op halster of kaak gekruisd een van de twee beetje afwisselen dus
En ik vindt het heerlijk en mijn tink denk ik ook, zeker omdat hij onder weg lekker kan eten hahhaha
dit is mijn ervaring suc6 ermee

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:50

Sophie_Elsje schreef:
Hallo allemaal,

de eigenaar heeft hem laten beleren bij een handelaar, wat natuurlijk niet op de meest vriendelijke manier is gebeurd.
Hierdoor reageerd hij nogal heftig op het bit.

wat is dit nu weer voor een onzin ?
dat heeft natuurlijk echt met het bit te maken :')

nu even wat vriendelijker ;)
is er een tandarts bij geweest al een keer?
wat doet ze als je contact neemt,
is het bit niet te dik dun te groot of te klein ?

en wat voor een bit zit er nu in ?

Kellyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:59

Als ik het zo lees zou ik inderdaad eerder denken dat het aan het bit ligt.. Heb je al verschillende soorten bitten geprobeerd, en is het huidige bit die het paard in heeft niet te groot/klein? Mocht het probleem aanhouden zal ik het paard toch echt laten controleren door een tandarts.

Verder reed ik ook regelmatig met mijn tinker bitloos, dit ging harstikke goed is gewoon een kwestie van proberen. Mijn paard pakte het meteen vanaf de eerste keer al goed op namelijk en het reed ook heerlijk ontspannen.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:32

Bitloos is echt niet per definitie vriendelijker dan met bit. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe de inwerking is met de handen, de kracht die men gebruikt. Een 4 jarige kan ook problemen geven ivm het wisselen van het gebit.
Persoonlijk vind ik een dubbel gebroken bit prettig, niet al te dik, maar het paard heeft hierover, bij mij, de laatste mening, dus dat kan wisselend zijn!
Dat je paard bij een handelaar is beleerd zegt natuurlijk niet alles, de 1 is de andere niet.
Meestal is een paard van die leeftijd gevoeliger ivm het wisselen, maar soms is het blijvend. Zelf rijd ik bitloos omdat mijn Andalusier weinig ruimte heeft in de mond. Hij was altijd erg onrustig in de mond, maar nooit vervelend. Dus na gedegen onderzoek van verschillende tandartsen ben ik bitloos gaan rijden. Direct, vanaf de eerste minuut, beviel dit erg goed.
Ik rijd veel jonge paarden, het liefst met een dubbelgebroken bit, sommigen in het begin met een ongebroken bit. Maar daar heb ik in 30 jaar veel ervaring in gekregen, dus dat is bij mij een gevoelskwestie.Tenslotte geeft het paard aan wat hij in de mond wil hebben.
Ik ben dus niet per definitie tegen of voor een bit.

Succes.

Sophie_Elsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 19:57

little_birdy schreef:
wat is dit nu weer voor een onzin ?
dat heeft natuurlijk echt met het bit te maken :')

nu even wat vriendelijker ;)
is er een tandarts bij geweest al een keer?
wat doet ze als je contact neemt,
is het bit niet te dik dun te groot of te klein ?

en wat voor een bit zit er nu in ?

sorry, ik heb het fout gezegd, het is natuurlijk niet dat alle handelaren grof zijn, maar ik weet toevallig dat deze waar hij heen is geweest de dingen bereiken met geweld, we hebben al meerdere bitten geprobeerd maar werkt ook allemaal niet..

Sophie_Elsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 19:58

Kellyy_ schreef:
Als ik het zo lees zou ik inderdaad eerder denken dat het aan het bit ligt.. Heb je al verschillende soorten bitten geprobeerd, en is het huidige bit die het paard in heeft niet te groot/klein? Mocht het probleem aanhouden zal ik het paard toch echt laten controleren door een tandarts.

Verder reed ik ook regelmatig met mijn tinker bitloos, dit ging harstikke goed is gewoon een kwestie van proberen. Mijn paard pakte het meteen vanaf de eerste keer al goed op namelijk en het reed ook heerlijk ontspannen.

we hebben al meerdere bitten geprobeerd en de tandarts is ook al een keer geweest maar daar ligt het niet aan...

Sophie_Elsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 20:05

James2000 schreef:
Hoi hier ook een bitlozetinker.
Maar let wel deze is heel simpel en cool in zijn koppie.
Ik ree altijd met bit gebroken daarna een dubbel gebroken. Ik heb toen een hoodstelhalster gekocht. Hier kan je het bit vanaf klikken en rijden op halster. Ik heb toen de teugels niet aan het bit gedaan maar aan het halster, dus heeft ie wel een bit in zijn mond maar stuur je op het halster. Je kan ook met dubbele teugel gaan rijden zodat je altijd het bit kan pakken zeg maar. Hij deed het er goed op het sturen ging nog niet helemaal zo als het hoorde

dat is ook nog een goed idee! met het bit oppakken :)
dankjewel en jij ook nog veel succes!

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:11

Sophie_Elsje schreef:
wat raden jullie voor bitloze hoofstellen aan en wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Als je bitloos wilt proberen, kun je het beste eens kijken of je haar redelijk kan rondsturen met een stalhalster. Als dat zonder problemen gaat, zou ik voor een sidepull gaan en als je dan de zachtste variant wil hebben, ga dan voor een sidepull met een bredere leren neusriem.

Een sidepull is ook geschikt om dressuurmatig met je paard te rijden.
Voorbeeld van een sidepull

EDIT: Zorg wel dat je je sidepull echt goed passend maakt (maar ook weer niet te strak), anders trek je hem rond en kunnen de bakstukken in de ogen komen.

romyloverrr

Re: beginnen met bitloos rijden, wat is handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:15

ik heb gewoon een halster omgedaan en ben ermee gaan rijden , de eerste keer buiten even
halster en hoofdstel om , maar nu gewoon zonder ,
bij mijn is het helemaal zonder problemen gegaan , en omdat je zo goed reageerde
op een gewoon halster heb ik een héél goed leren halster aangeschaft
( wel duuder dan een ''gewoon'' bitloos hoofdstel maar de reageerde er goed op )
en ik rij nu nog steeds daaglijks met het halster.

let wel even om met dan je echt véél minder contact hoeft te hebben in de meeste gevallen.

Sophie_Elsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 20:22

Molfre schreef:
Sophie_Elsje schreef:

Als je bitloos wilt proberen, kun je het beste eens kijken of je haar redelijk kan rondsturen met een stalhalster. Als dat zonder problemen gaat, zou ik voor een sidepull gaan en als je dan de zachtste variant wil hebben, ga dan voor een sidepull met een bredere leren neusriem.

Een sidepull is ook geschikt om dressuurmatig met je paard te rijden.
Voorbeeld van een sidepull

EDIT: Zorg wel dat je je sidepull echt goed passend maakt (maar ook weer niet te strak), anders trek je hem rond en kunnen de bakstukken in de ogen komen.

het rijden met een halster is wel even wennen maar nu na een paar keer loopt hij al meer ontspannen en nageefelijk!

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:23

laat voor de zekerheid nog een keer de tandarts kijken, hoe lang is de laatste keer geleden?
mijn paard word ieder jaar door de tandarts nagekeken..
ik heb zelf ook al een paar keer bitloos gereden. per paard verschilt het wat het prettigst is. een kwestie van proberen.
bij mijn fjord werkte een sidepull en een crosslink niet en haar heb ik een aantal keer met een hackamore gereden.
mijn kwpn-er heb ik met crosslink gereden. daar had ik nog iets meer rem bij nodig en dat gaf de sidepull net niet.
succes iig!

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:24

Da's mooi! Misschien is er een bokker of een instructeur/winkel ofzo in de buurt waar je een keer een bitloos hoofdstel mag proberen en dan zien wat bevalt.

Sophie_Elsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 20:26

Molfre schreef:
Da's mooi! Misschien is er een bokker of een instructeur/winkel ofzo in de buurt waar je een keer een bitloos hoofdstel mag proberen en dan zien wat bevalt.

ja dat is een goed idee!
bij deze, zijn er bokkers in de omgeving van Nieuwegein die één/ meerdere bitloze hoofdstellen heeft? :)

SoSoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:54

ik raad het FRA hoofdstel Pardoes echt heel erg aan daar ben ik zelf persoonlijk heel erg blij mee !!

Sophie_Elsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 20:48

SoSoof schreef:
ik raad het FRA hoofdstel Pardoes echt heel erg aan daar ben ik zelf persoonlijk heel erg blij mee !!

ik zal eens gaan kijken, ik heb nu opzich ook wel een goede gevonden op divoza.com
je kan hem kaakgekruist en sidepull gebruiken, iemand hier ervaring mee?