Nieuw of tweedehands zadel kopen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Nieuw of tweedehands zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 20:00

Na een jaar niet rijden, kan ik eindelijk van het zomer weer er op!
Meneer viel af na het rijden, doordat hij zelf ondervoedt was (bij mijn ouders, had ik geen invloed op, dus daar over vallen heeft geen zin, meneer is nu prima op gewicht, en onder controle van dierenarts! Service van de zaak, nouja stalling)

Nu hij op gewicht is, en dat gecontroleerd kan worden, en nu al een maand gelongeerd word, min deze week, omdat het vroor, sneeuw lag en dat te link is. Word hij zodra het weer met temperatuur stijgt, in tuig gezet. Zodat hij eerst spieren gaat opmaken.

Maar, van het zomer, rond juni, juli, mag ik ook weer rijden.

Nu had ik mijn veelzeidigheids zadel verkocht, omdat ik het donker in zag.
Hoe het zadel vroeger heeft gelegen, weet ik niet, omdat ik er toen geen verstand van had en dacht, zadels zijn zadels, als het geen drukplekken leverd, dan past het wel.

Nu is mijn vizie volledig veranderd. En zadel moet GOED passen. ongeveer 2 vingers achter het schouderblad liggen, niet knellen, en als de boom te breed is schuift hij naar voren. De singelstoten moeten recht naar beneden hangen, lengte mag niet achter de laatste rib komen en het zadel moet rusten op de ribben en niet op de rug.
Ja, ik ben bijgespijkerd door een zadelmaker op een stageplaats.

Maar nu is de vraag...
Wat ga ik nodig hebben.
Mijn vorig zadel was 16.5, zat voor mij erg lekker, had een hand achter over en voor ook ruimte. Liefste ga ik voor 17.
Mijn pony is een D pony.
Springen doen we niet meer, tenminste, niet in mijn planning, omdat ik wat langer ben, kan ik hem met springen uit evenwicht halen. Dit wil ik niet.

Veelzeidig? Dressuur? Spaans? Western?

Er zijn zovele!

Jury sport ga ik ook niet in, eigenlijk helemaal niets op wedstrijd gebied.
Ik ga wel serieus lessen nemen, prive lessen, want ik wil wel, dat mijn pony goed gereden word door mij.

Maar, dan moet er wel een goed zadel op liggen.

Nu eerst dat punt:
Wat voor zadel? This voor recrea gebruik, lekker in de bak dressuren of buiten rijden en genieten van de dag.

En het tweede punt:
Zadelpasser met referentie vanuit jullie in Drenthe, want daar staat de pony.

derde punt:
Nieuw zadel?
2e hands zadel, zoja, waar let je dan op?
Leder?
Kunststof?

Wat wil ik doen met me pony:
Lekker lessen nemen, en wat serieus trainen voor zijn en mijn lichaam op een correcte manier.
Lekker buiten rijden.
Geen wedstrijden, want een 18+ met een kleine D pony in de wedstrijden? nee.

Geryon

Re: Nieuw of tweedehands zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:06

Hangt eigenlijk helemaal af van jouw voorkeur. Wat vind je het fijnst zitten? En dan kan je gewoon een zadelpasser laten komen met een aantal zadels (tot bepaald budget), nieuw en tweedehands, 16,5 inch en 17 inch, leer en kunststof en dan maar passen passen passen!

Even iets anders:
Heb je al eens naar boomloos gekeken? Ik rijd recreatief, wisselend trainen of een periode enkel recreatief. Hierdoor verandert hij best vaak in zijn bespiering, waardoor het boomzadel wisselend goed past. Boomloos biedt echt een uitkomst!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 20:28

Ik heb naar boomloos gekeken en naar referenties. De een zweert er bij, de ander kan er geen steun in vinden.
En omdat ik een tijd niet in het zadel heb gezeten. 3 weken geleden op een paard van me buurman, heb ik eerst wel die steun nodig ben ik bang voor.

Wat voor voorkeuren hebben boomloos...
Ik bedoel, hoeveel steun heb jij, hoeveel steun heeft je paard. Welk merk raad je aan?
Welke winkel?
Ga zo maar door?

Ikzelf, het maakt mij niet uit.
Mijn budget houd bij 800 echt op.
En het hoeft van mij niet nieuw te zijn. Als het maar GOED is en goed onderhouden is.
Want ik laat m wel elk jaar uitbalanseren zodat het goed blijft liggen.

Dus 2e hands zou ook eventueel wel kunnen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:45

maralyn schreef:
Ik heb naar boomloos gekeken en naar referenties. De een zweert er bij, de ander kan er geen steun in vinden.
En omdat ik een tijd niet in het zadel heb gezeten. 3 weken geleden op een paard van me buurman, heb ik eerst wel die steun nodig ben ik bang voor.

Wat voor voorkeuren hebben boomloos...
Ik bedoel, hoeveel steun heb jij, hoeveel steun heeft je paard. Welk merk raad je aan?
Welke winkel?
Ga zo maar door?

Ikzelf, het maakt mij niet uit.
Mijn budget houd bij 800 echt op.
En het hoeft van mij niet nieuw te zijn. Als het maar GOED is en goed onderhouden is.
Want ik laat m wel elk jaar uitbalanseren zodat het goed blijft liggen.

Dus 2e hands zou ook eventueel wel kunnen?

Ligt er helemaal aan wat voor boomloos zadel je hebt. De een geeft meer steun dan de ander. Ik heb een Barefoot Cheyenne (zonder wrongen) en ik vind het 100 malen fijner zitten dan een boomzadel! Vooral met (lange) buitenritten. Paard loopt er ook veel fijner onder. Ik heb niet minder steun, maar goed ik heb best een onafhankelijke zit.

Je kan een Barefoot zadel testen bij verschillende webwinkels, voor iets van €15 en de verzendkosten voor het terugsturen. Dan kan je in ieder geval zien of het iets is voor jou en je paard.

En met een budget van €800 kom je er bij Barefoot makkelijk. Je kan ook prima een tweedehands barefoot kopen. Die zijn vaak al wat soepeler en heb je vaak ook al een pad bij, ben je véél goedkoper uit. Nieuwe moeten eerst nog inzakken etc.

Boomzadel kan ook prima tweedehands hoor. Veel mensen kiezen bijv. voor een tweedehands stubben (goed merk) in plaats van een nieuwe wintec (minder goed merk) dat even duur kost :P

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 20:48

Ik zal ook vragen aan zadelpassers of ze boomloos ook aanbieden.
En dan kijken of ik er op kan rijden.
Heb wel op een westernzadel gereden, maar dat geeft ook heel veel steun.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:54

Ik denk niet dat normale zadelpassers boomloos aanbieden. Het merk boomloos kan erg veel verschil maken. Meeste goeie verhalen lees ik over Barefoot en Freeform. Bij de rest van de zadels toch ook vaak negatieve verhalen, scheve zadels, drukplekken etc. Dus zou daar wel echt goed naar kijken :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 20:57

Okeey, en welke merken bied jij aan van: Dat zijn goeien?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 10:58

Ik heb mijn jonge paardje ook een hele tijd gereden met een boomloos zadel van BareFoot (Cheyenne).
Wel had ik er een andere seat saver op met verstelbare dijwrongen, geef je net ff wat extra steun.
Het voordeel vind ik toch wel dat het al veel sneller past dan een boomzadel, zeker als ze meer in bespiering aan gaan komen.
En je hebt meer gevoel met je paard dan met een boomzadel.
Pommel is heel eenvoudig aan te passen indien nodig.
Voor meer informatie kun je kijken op bv boomloosrijden.nl

Kunststof of leer is heel persoonlijk vind ik.

Mocht je wel voor een boomzadel willen gaan, dan zou ik in eerste instantie kiezen voor een zadel waarvan het kopijzer te verwisselen is (denk aan Thorrogood, Wintec etc)

Zazoutjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:51

Ik denk dat je een veelzijdigheid nodig hebt als je wilt dressuren en buitenritjes enzo.. Ik Zou geen 2e handszadel aanschaffen, gaat minder lang mee, scheurtjes etc. Je zou een precies opmaatgemaakt zadel kunnen laten maken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 12:21

Ik laat eerst een zadelpasser komen...Of ik laat mijn pony opmeten zodat ik kan zien waar ik naar moet kijken.

Want boomloos, kijk wedstrijden ga ik zowiezo niet meer in. Maar ik ben bang dat ik geen stevigheid vind in dat zadel. Heb vroeger HEEL vaak zonder zadel op hem gereden. En die KLIK die we daar mee hadden. Teugeltjes waren niet meer nodig, want ik had mijn benen daarvoor.

Maarja, boomloos.
Op een kleine D pony, welke maat moet er op.
Mijn kont is maat S, misschien nog wel XS. Ik heb geen kaddetjes dus. Van voor mijn buik tot achter mijn bips is maar 20 cm. Mu moet ik 4 vingers voor en een hand achter erop houden voor met boom zadel, dat is dus 35 cm. Dus een zadel van 16 inch/16,5 inch tot 17 (anders ga ik alle kanten op) Zou voor mij voldoende zijn, maar welke maar is dat met een Barefoot Cheyyene?

Want te groot is zowiezo al niet handig. Ook niet voor mijn pony, die TOT 17.5 KAN hebben ivm met zijn achterste rib.

Please help me out.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:08