overgang naar bitloos?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ladyrosa

overgang naar bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 18:32

Hoi!! :wave:

Mn verzorgpaardje (is van mn tante, ik mag er alles mee doen) loopt op een normaal dubbelgebroken bitje goed en is heel licht in de hand. Ik wil heel graag overstappen naar bitloos (niet een apart hoofdstel, maar gewoon de teugels aan de neusriem). Ik kan om bepaalde redenen (voor interesse, pb maar) alleen maar stappen en kleine stukjes draf.

Zou ik gewoon kunnen overstappen naar bitloos?

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:42

Teugels aan de neusriem hebben een andere inwerking dan een speciaal bitloos hoofdstel. Bij sommige paarden kan dit wel, bij anderen weer niet.
Er zijn verschillende bitloze hoofdstellen. Elk met hun eigen inwerking. Bijvoorbeeld kaakgekruist, kingekruist, hackamore met korte en lange scharen, side pull, bosal, e.d.
Het is net welke manier je voor je paard prettig vindt.
Ik merk wel dat elk paard een bitloze optoming accepteerd, maar soms is het even zoeken naar de juiste inwerking, voor paard en ruiter.

Succes.

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:32

.
Laatst bijgewerkt door AnoukWelsh op 29-07-24 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:33

.
Laatst bijgewerkt door AnoukWelsh op 29-07-24 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 09:52

Marjolijnvdh schreef:
Teugels aan de neusriem hebben een andere inwerking dan een speciaal bitloos hoofdstel. Bij sommige paarden kan dit wel, bij anderen weer niet.
Er zijn verschillende bitloze hoofdstellen. Elk met hun eigen inwerking. Bijvoorbeeld kaakgekruist, kingekruist, hackamore met korte en lange scharen, side pull, bosal, e.d.
Het is net welke manier je voor je paard prettig vindt.
Ik merk wel dat elk paard een bitloze optoming accepteerd, maar soms is het even zoeken naar de juiste inwerking, voor paard en ruiter.

Succes.

bedankt! wat voor inwerking bedoel je hier precies? ik heb haar ook wel eens met halster gereden en daar reageerde ze heel goed op. op 1 of andere manier is ze ' op haar neus' best makkelijk te rijden

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 10:49

Teugels aan de neusriem zorgen voor alleen druk op de neus. De hoeveelheid druk is natuurlijk afhankelijk van de kracht die je met de handen produceert, maar dat is met ALLE optomingen het geval!
De kaakgekruiste geeft druk op de kaken(wangen) en achter de oren. De kingekruiste geeft druk op de kin en achter de oren.
Hackamore heeft weer de druk op de neus, kin(kinketting) en achter de oren. Zo hebben ze allemaal hun eigen drukpunten.
Ook met bitloos kun je heel goed je paard dressuurmatig gymnastiseren. Je rijdt dan vanzelf meer met de zit. Ook al ga je alleen stappen en een beetje draven.
Er is niet 1 optoming de juiste! Ze zijn allemaal goed, ieder paard en elke ruiter is verschillend. Het moet bij die bepaalde combinatie passen.

Succes.

ladyrosa

Re: overgang naar bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 11:23

Okee, heel erg bedankt!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:29

Laat je niet gek maken, gewoon een keer de teugels aan de neusriem maken en in de bak ermee gaan rijden. Je merkt vanzelf of het werkt voor jullie of niet. Als het een brave pony is, verwacht ik niet dat je tegen rare problemen aan zult lopen. Maar als je er niet zeker van bent, zorg dan dat er iemand bij is die vanaf de grond kan helpen.

Teugels aan de neusriem werkt heel vergelijkbaar met een sidepull, wat ook een "officieel" bitloos hoofdstel is.

slupos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:37

ik rijd al een tijdje met een bitloos hoofdstel en het bevalt me echt super goed! ik rij nu met een hackemore. maar heb daarvoor ook een tijdje gereden gewoon met teugels aan een halstertje of hoofdstel, werkte prima voor mij. ik zou het gewoon even uittesten in een bak? weet je gelijk wat werkt voor jou en je paard! leuk dat je bitloos gaat rijden!

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 13:29

Waratje schreef:
Laat je niet gek maken, gewoon een keer de teugels aan de neusriem maken en in de bak ermee gaan rijden. Je merkt vanzelf of het werkt voor jullie of niet. Als het een brave pony is, verwacht ik niet dat je tegen rare problemen aan zult lopen. Maar als je er niet zeker van bent, zorg dan dat er iemand bij is die vanaf de grond kan helpen.

Teugels aan de neusriem werkt heel vergelijkbaar met een sidepull, wat ook een "officieel" bitloos hoofdstel is.

okee bedankt!

slupos schreef:
ik rijd al een tijdje met een bitloos hoofdstel en het bevalt me echt super goed! ik rij nu met een hackemore. maar heb daarvoor ook een tijdje gereden gewoon met teugels aan een halstertje of hoofdstel, werkte prima voor mij. ik zou het gewoon even uittesten in een bak? weet je gelijk wat werkt voor jou en je paard! leuk dat je bitloos gaat rijden!

ja haha, ze is zo braaf <3

julotprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:33

met sommige paarden kun je het gelijk de andere moeten het nog gewoon een beetje oefenen
ik rij altijd bitloos met mijn shet doet het
prima

slupos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:22

@ladyrosa aw leuk! heel veeeel succes en plezier!

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 18:44

Wie kan mij helpen? ik heb mn teugels nu zo aan mn neusriem gemaakt, maar het werkt niet zo goed als ik wil.

Hoe kan ik het beste de teugels bevestigen en waaraan?

zoals ik het geprobeerd heb:

Afbeelding

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:16

Het werkt makkelijker als je een lage neusriem gebruikt, die heeft namelijk ringetjes waar je de teugels aan kunt bevestigen.

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 19:45

Die heb ik helaas niet.... en ik vind het zonde om een nieuwe neusriem/ nieuw hoofdstel te kopen, deze heb ik nog maar een maand namelijk...

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:07

Een lage neusriem werkt beter. Niet omdat er ringetjes aan zitten waar je de teugels aan vast kunt maken, is wel makkelijk, maar omdat het neusbeen ongevoeliger is naarmate de neusriem hoger zit. Op het onderste gedeelte van het neusbeen is er meer gevoel.
Dus deze neusriem die je nu gebruikt kun je lager op de neus plaatsen. Bekijk dan even welk effect het heeft.
Op google kun je bekijken welke vorm een neusbeen heeft.

Succes.

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 16:56

het is nu denk ik (ongeveer) gelukt, ik heb de neusriem een stukje lager gedaan en de teugels anders bevestigd. Ik plaats morgen wel even een foto,

Bedankt voor jullie hulp!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:02

Ben wel benieuwd hoe je ze nu vast gemaakt hebt, ik wil dit namelijk ook wel eens proberen voor ik een bitloos hoofdstel aanschaf :j

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 14:45

Ik heb trekbandjes aan de neusriem gemaakt en die aan de teugels vast, ik maak morgen wel even een foto voor je

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:19

Oke dankjewel! Ben benieuwd :)