Brutaal om een nieuw zadel te vragen bij de eigenaar?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Estherr__1

Brutaal om een nieuw zadel te vragen bij de eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 19:08

Hallo allemaal,

Momenteel lease ik een Friese merrie bij een fokker, betaal daar 100 euro in de maand voor + de hoefsmid.
Nu heeft ze niet echt een lekker zadel, hij piept behoorlijk is namelijk al wat ouder en is ook niet echt mooi meer, helemaal verkleurd etc.
Vinden jullie het brutaal om een andere zadel te vragen? (bijvoorbeeld via Marktplaats of Boktmarkt)

Het is namelijk zo dat de eigenaresse zelf 3 eigen paarden heeft en de eigenaar 1 eigen paard, ik lease het paard van de man en 3 andere meiden de paarden van de vrouw. Ze hebben een relatie en wonen samen maar hebben ze verder alles apart, de vrouw koopt dus van alles voor haar paarden, zoals dekens, hoofdstellen, halsters, goede merkzadels (2e hands) maar de man dus niet... Omdat ik precies het paard lease van haar man heeft ze eigenlijk niet zulke goede spullen en alles wat ze heeft is van de vrouw. De vrouw wil dus ook haar goede spullen bij haar eigen paarden houden waardoor het paard waar ik op rij dus 'de wat minder goede spullen' krijgt.

De vrouw vind zelf ook dat haar vriend krenterig is om ook maar iets te kopen voor zijn paard, waardoor haar spullen gebruikt moeten worden, wat zij niet leuk vind omdat ze ze voor haar eigen paarden koopt..

Nu vind ik het zelf best wel brutaal om voor een ander zadel te vragen omdat ze toch (een niet zo'n goed) zadel heeft.. (die trouwens ook van de vrouw is en niet eens van de man)
Maar aan de andere kant heb ik ook zo iets van, ze willen zelf dat hun paarden gereden worden en ik betaal er 100 euro voor, dan mag ik toch ook wel een beetje verwachten dat ze zorgen voor goede spullen?

Beetje ingewikkeld verhaal :D maar hoor graag jullie mening hierover?

Borisje

Re: Brutaal om een nieuw zadel te vragen bij de eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:09

Zolang het zadel goed past vind ik dat inderdaad brutaal :P Om alleen om een nieuw zadel te vragen omdat het wat ouders is. Als het niet goed past, dan vind ik juist dat je het beste met het paard voor hebt, en daar zal ze waarschijnlijk alleen maar blij mee zijn! :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:10

Het zadel past verder voor het paard?
Zo ja, dan vind ik het brutaal; wil je luxe, spaar dan zelf.

malih

Vind je het zadel niet mooi? En wil je daarom een nieuwe? Ja dan ben je brutaal.

ligt het zadel niet goed? of is het onveilig dan vind ik het wel noodzaak en ben je dus niet brutaal.

vuurneon

Als het zadel het paard goed past, zou ik het brutaal vinden ja :j

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 19:14

Het zadel ligt naar mijn idee niet helemaal goed..
De achterkant ligt volgens mij is te ver naar beneden

Wiek3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:15

Tevens betaalt ze natuurlijk wel €100,- per maand he... Dus t is een beetje dubbel.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:17

Een paard wordt echt niet blijer van mooie nieuwe dekjes etc. dus dat het paard het met oudere spullen moet doen deert echt niet, mist de boel veilig is en goed past natuurlijk!

Wat je zadel betreft, als dat goed ligt en niet kapot is, ja dan is het brutaal! Spons het een paar keer met zadelzeep en leervet/leercrème en dan piept 't echt niet meer en ziet het er een stuk beter uit!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:18

Je zou het kunnen vragen,maar ik zou er geen hoop op hebben als het zadel alleen maar oud is en verder goed is. Een lik vet of olie doet ook wonderen vaak of moet de eigenaar dat ook zelf doen? Als het je niet bevalt zou je zelf een zadel kunnen aanschaffen en mee naar huis kunnen nemen als je klaar bent, maar ik zou als ik eigenaar was van het paard wel even heel goed (laten) kijken naar jou zadel. Want ik zou als eigenaar geen behoefte hebben om mijn paard te laten verzieken door een zadel wat niet past.
Laatst bijgewerkt door pipo op 25-01-13 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:19

Ik vind het heel dubbel. Enerzijds betaal je 100 euro in de maand, wat ik helemaal niet veel vind. Anderzijds als het zadel niet goed past heb je er ook niet zoveel aan. Een goed zadel kost echter nogal wat. Misschien kun je voorzichtig overleggen met de eigenaresse, omdat het ook haar zadel is. Gewoon zeggen dat je je afvraagt of het nog wel goed past en of daar nog andere opties voor zijn.
Kijk zelf eens rond in de zadel pas topics die er zijn op bokt. Daar kun je ook veel van leren, voor wat betreft het passen, de verschillende merken zadels, de ervaringen, en de kosten van een zadel.

Als je wat wil doen, doe het dan wel in overleg met de eigenaren, zoals hierboven al gemeld is, je kunt ook heel veel fout doen met een verkeerd zadel.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:23

Dan zeg je dat eerlijk. Zeg dat je problemen met dat zadel hebt en dat jij er niet fijn op rijd en je paard ook niet. Mischien heeft die vrouw nog wel een zadel liggen. Probeer gewoon eerlijk te zijn.
Ik heb dat ook gehad. Ik moest mijn vp beleren en zag na een tijdje dat een springzadel gewoon niet goed lag. Ik vond het ook sneu omdat ze het net nieuw hadden gekocht speciaal voor mij. Ik ben toen gewoon eerlijk naar de (aardigste) eigenaar gestapt en heb verteld dat het zadel in mijn ogen niet goed lag. Toen zijn ze samen met mij gaan kijken hoe ze er mee liep. Ze zei dat ze geen risico wou nemen en gaan kijken voor een beter zadel. Nu geeft ze een prima (dressuur) zadel. Dat springzadel ligt nu achter voor later voor hun nu 2 jarige pony.
Heel verhaal maar mischien heb je er wat aan!

vuurneon

Estherr__1 schreef:

Je kan wel vragen of de zadelmaker langs kan komen. :)

canela

als het goed past moet je het er mee doen vind ik, maar als het gewoon niet goed licht zou ik het melden en een ander zadel vragen.. heb zelf ook ooit om een ander zadel moeten vragen, niet omdat het niet pasten maar ik moest het delen met een vriendin, en we leasde bijde een pony.. maar heb helaas nooit het lef gehad :p

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:28

vuurneon schreef:
Estherr__1 schreef:

Je kan wel vragen of de zadelmaker langs kan komen. :)

Ken jij 1 zadelmaker die voor het eerst komt en vindt dat een huidig zadel goed ligt..? :') Zo ja, mag ik dan een telefoonnummer?

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 19:29

lienus_dandy schreef:
Dan zeg je dat eerlijk. Zeg dat je problemen met dat zadel hebt en dat jij er niet fijn op rijd en je paard ook niet. Mischien heeft die vrouw nog wel een zadel liggen. Probeer gewoon eerlijk te zijn.
Ik heb dat ook gehad. Ik moest mijn vp beleren en zag na een tijdje dat een springzadel gewoon niet goed lag. Ik vond het ook sneu omdat ze het net nieuw hadden gekocht speciaal voor mij. Ik ben toen gewoon eerlijk naar de (aardigste) eigenaar gestapt en heb verteld dat het zadel in mijn ogen niet goed lag. Toen zijn ze samen met mij gaan kijken hoe ze er mee liep. Ze zei dat ze geen risico wou nemen en gaan kijken voor een beter zadel. Nu geeft ze een prima (dressuur) zadel. Dat springzadel ligt nu achter voor later voor hun nu 2 jarige pony.
Heel verhaal maar mischien heb je er wat aan!

Ik rijd er inderdaad zelf ook niet fijn op en het paard ook niet..
Ze hebben ook nog wel een ander zadel liggen, die is alleen te groot voor mij en ook niet van hemzelf maar van de vrouw..

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 19:33

Zal morgen nog eens aan de eigenaresse hoe ze vind dat hij ligt, als hij toch gewoon goed ligt, probeer ik het verder met de leder creme.
Heb net ook leder olie gekocht, hopelijk werkt dat beter
En anders eventueel zelf sparen voor een zadel

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:06

Estherr__1 schreef:
Zal morgen nog eens aan de eigenaresse hoe ze vind dat hij ligt, als hij toch gewoon goed ligt, probeer ik het verder met de leder creme.
Heb net ook leder olie gekocht, hopelijk werkt dat beter
En anders eventueel zelf sparen voor een zadel

Mischien kan je idd ook beter samen met de eigenaresse naar het zadel gaan kijken. Voor dat het problemen opleverd. De behandelingen kosten dan mischien nog wel meer geld dan een nieuw simpel zadel.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 20:53

Dankje voor je reactie, ga ik morgen inderdaad even doen.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:24

Estherr__1 schreef:
Dankje voor je reactie, ga ik morgen inderdaad even doen.

Al gevraagd? Wat zei die?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:27

ik heb voor mijn verzorgfries toendertijd een eigen zadel gezocht
hele klus maar dan heb je wel iets waar ook jij echt goed in zit

voor hetzelfde geldt kopen ze iets nieuws en zit die voor geen meter, heb je niet veel aan

Hemasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:47

Hij moet blij zijn dat er iemand voor zijn paard zorgt en dan krijgt hij er ook nog eens 100 euro in de maand voor. Dan vind ik het helemaal niet brutaal om het eens onder woorden te brengen. Ik snap dat je twijfelt en ik heb makkelijk praten want ik zit niet in die situatie, maar ik zou zeggen: gewoon een x rustig onder woorden brengen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:19

Is inderdaad een beetje dubbel. Maar nieuw zadel lijkt me wat veel gevraagd wel lijkt me verstandig om het na te kijken en dat de eigenaar die kosten draagt en dan kun je in overleg kijken wat verstandig is, is het heel makkelijk aan te passen betaald de eigenaar dat moet er een andere zadel komen kun je in overleg kijken wat handig is. Want als de eigenaar een andere gaat kopen en die goedkoop wil houden maar het zadel dan weer niet aan jouw eisen voldoet is het misschien toch verstandiger zelf te investeren. Kosten delen zou ik niet doen als je een ander zadel koopt maar even overleggen en je zou dan eventueel als je zelf een zadel aanschaft kunnen voorstellen om een tientje per maand minder te betalen omdat je een eigen zadel hebt bijvoorbeeld.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:43

Als ik het goed begrijp is het zadel verkleurd en piept en kraakt het?
Dit vind ik geen reden voor een ander zadel! :)
Zelfs een nieuw zadel piept en kraakt aan alle kanten!
Dus inderdaad is het brutaal om een nieuw zadel te vragen. Als je dan persee wilt spaar je toch zelf voor eentje?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:56

detos240 schreef:
Als ik het goed begrijp is het zadel verkleurd en piept en kraakt het?
Dit vind ik geen reden voor een ander zadel! :)
Zelfs een nieuw zadel piept en kraakt aan alle kanten!
Dus inderdaad is het brutaal om een nieuw zadel te vragen. Als je dan persee wilt spaar je toch zelf voor eentje?

Als een zadel piept kan dat wel betekenen dat de boom gebroken is..

Ik zou het eens voorleggen TS, nee heb je ja kan je krijgen. :)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:58

Je hoort wel degelijk het verschil tussen krakend hout/metaal en krakend leer.