Aankoop zadel. Hoe doen jullie dat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Aine

Aankoop zadel. Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 09:37

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

romyloverrr

Re: Aankoop zadel. Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 09:41

heb je al over boomloos gedacht ?
die zijn zéér geschikt voor jonge paarden daar die zich met
het paard meevormen
ik heb een barefoot, die kun je ook testen tegen verzendkosten als ik me
niet vergis ( ze passen op 90 % van de paarden )
ze zijn onder je budget of ruim onder je budget , dat ligt aan het model

ook kun je ervoor kiezen om eerst een paar jaartjes boomloos te doen ( totdat hij
uitgegroeid is ) en daarna op een boomzadel overgaan.

hier de site van barefoot:
www.barefoot-saddle.nl

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:36

Het ligt aan je ambities of boomloos een optie is..

Vaak kunnen zadelmakers wel telefonisch vertellen of de pasvorm van K&M in theorie zou passen op jouw type paard. Maar het is toch handig om een zadelmaker te hebben die de zadels ook nieuw levert ook ivm met de verschillende modellen, toevallig heb ik contact gehad met iemand die ze verkoopt en zeer vakkundig overkwam. Eventueel kan ik de pb's voor je opzoeken, dan moet je mij even een berichtje sturen.

Weet je zelf wel wat je fijn vind? Veel/weinig wrong, wel/geen diepe zit?

Zelf vind ik de Wintec isabell werth een fijn dressuurzadel voor de jonge paarden, neem even aan dat het om een dressuurzadel gaat?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:54

boomloos is denk ik niet het ideale als je hoog in de sport wilt komen ( met sprigen dan )
maar wel toegestaan overgens ,
je kan er een meter mee springen , en dressuur moet eigenlijk geen probleem zijn.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:57

Je kunt kijken op www.zadeldeskundigen.nl dan kan je zien wie er bij jou in de buurt zit. Er zijn een aantal collega's die ook de Kent en Masters zadels in de collectie hebben, dat kan je terugvinden op hun websites.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:58

Door een vriendin van mijn moeder die barefoot dealer is wordt springen met boomloos streng afgeraden ;)
Maar dat is geen discussie voor in dit topic. TS heeft nog niet duidelijk gemaakt wat haar ambities zijn en hoe ze tegen boomloos aankijkt.
Een PRE wordt meestal niet gekocht voor de hoge springsport, dus vandaar dat ik even uitging van een dressuurzadel.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:00

Ik heb zelf de gok genomen. Een zadel wat ik onwijs mooi vond tweedehands gekocht. Kende wel het merk dus wist ongeveer hoe het zadel zou zitten. Thuis niet opgelegd voordat de zadelmaker langs was geweest en thank god paste het.
En anders? Had ik het weer verkocht. Want terugbrengen kon niet. Gelukkig goed gegokt dus..

Als je een zadel ergens nieuw koopt en dan meteen de zadelmaker laat komen, en de zadelmaker zegt dat het zadel totaal niet passend te maken is, dan kun je hem toch nog terugbrengen? Of misschien kun je dat afspreken met de verkoper?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:01

Verwisselbaar kopijzer is geen enkele garantie of een zadel passend te maken is heb ik helaas al meerdere keren ervaren. Daarnaast is ook niet elk zadel geschikt voor elk paard, zeker niet als we het over barokke en bijvoorbeeld Friezen paarden hebben.

Pin je dus niet vast op een merk, maar zoek een zadelmaker die een groot assortiment aan tweedehands zadels heeft. Vaak heb je dan voor 400 a 500 euro een prima zadel die bij inruil ook veel minder waardeverlies heeft als een nieuw zadel.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:03

Princesj schreef:
Verwisselbaar kopijzer is geen enkele garantie of een zadel passend te maken is heb ik helaas al meerdere keren ervaren. Daarnaast is ook niet elk zadel geschikt voor elk paard, zeker niet als we het over barokke en bijvoorbeeld Friezen paarden hebben.

Pin je dus niet vast op een merk, maar zoek een zadelmaker die een groot assortiment aan tweedehands zadels heeft. Vaak heb je dan voor 400 a 500 euro een prima zadel die bij inruil ook veel minder waardeverlies heeft als een nieuw zadel.

Ook een goede inderdaad :j
Heb ik ook gedaan in het begin, mijn paard was er uit gegroeid en zo weer ingeruild op een ander zadel. Zo betaal je niet teveel bij.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:05

Lees alles, Informeer overal, ga op je eigen gezonde boeren verstand af, want iedereen heeft een mening en iedereen (of bijna iedereen) wil je wat verkopen...
Je wilt een zadel voor een jong beest.. Ik zeg ga niet meteen voor nieuw, je weet nog niet wat de specifieke wensen van je paard zijn. Hij moet nog een eind groeien. Boomloos kan, maar geeft dat je paard genoeg steun, hij zal nog slap en elastisch zijn. Hij moet nog leren wat een singel is en met hem doet en een boomloos moet je strak aansingelen. Kies iets wat veiligheid bied, open stijgbeugels of zo zodat je er af kunt vallen zonder je krampachtig aan zijn rug en muiltje vast te houden. Bedenk goed wat je wilt gaan doen met je beest, Dressuur, springen, eventing, buiten rijden, lange ritten, een zadel waar bagage aan vastgemaakt kan worden... Kun jijzelf een zwaarder zadel hanteren. Met jouw budget kun je beter een goed tweedehands zadel kopen dan een nieuw. Bedenk goed dat ALLE zadelpassers je wat willen verkopen en dat ze elkaar ALLEMAAL tegen zullen spreken.

Als je een tweedehands zadel bij een winkel koopt kun je deze vaak meekrijgen om te passen. Past hij niet dan mag ie terug.

Succes

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 11:38

-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:12

In jouw geval, zoals je er op dit moment in staat, zou ik tegen die tijd gewoon de zadelmaker waar je vertrouwen in hebt bij je paard laten komen met een aantal zadels die wel wat zouden kunnen zijn. En je dus inderdaad niet vastpinnen op 1 merk, of een verwisselbaar kopijzer omdat dat inderdaad geen enkele garantie geeft op een goede pasvorm of de mogelijkheid om langer met 1 zadel te doen.

De kans is natuurlijk wel groter dat als een zadel qua boom en kussens goed past, je met een verwisselbaar kopijzer wat veranderingen op kunt vangen.

Ik wil wel graag even reageren op wat hier geplaatste *onzin* over "boomloos" hoor :)

"Boomloos" is net zo veel omvattend als "boom": zegt op zich dus heel weinig over hoe breed een zadel zit want dat is gewoonweg afhankelijk van het model van zadel, paard en ruiter en niet van het wel of niet aanwezig zijn van een boom. Er zijn breed zittende boomzadels, en smal zittende boomloze zadels...en andersom :)

Dat je "boomloos" strak moet aansingelen is (sorry) ook gewoonweg kolder & lariekoek: geen 1 zadel zou je strak moeten aansingelen want dat is gewoonweg niet comfortabel voor een paard. Het is absoluut niet zo dat je "boomloos" altijd maar strak aan moet singelen....in tegendeel zelfs, in veel gevallen kan een soepele boomloze zich zo goed naar het paard vormen dat het er zo mooi omheen zit dat het heel veel grip heeft en mensen regelmatig na een stevige rit thuiskomen en zich rot schrikken dat de singel zo los zit :P

Maar er zijn natuurlijk ook zat ervaringen met schuivende boomloze zadels...net zoals er zat ervaringen zijn met schuivende boomzadels.
Conclusie wederom: boom of boomloos op zich zegt heel weinig over de eigenschappen van een zadel, dat is echt per model en situatie verschillend :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:33

Afhankelijk van welk barok paard je gaat aanschaffen, is het wel van belang te weten dat het merendeel van de zadels uit bv Engeland of Duitsland ontwikkeld zijn voor de warmbloed paarden als KWPN er .
Een barok paard heeft veelal een breed rondgeribt skelet, waardoor het merendeel van de bovenstaande kussens en vorm boom niet geschikt is voor deze paarden.
Zelf ben ik, na wanhoop en veel zadelmakers te hebben geraadpleegd, en verkeerde zadels te hebben gekocht (12 jaar geleden) in paniek opgebeld naar mijn fokker in Spanje
Waar rijden jullie in gdsnm jullie PRE's mee.
Er werd toen Zaldi geroepen (toen nog zelden van gehoord, alleen van de spaanse zadels)
Ik heb via een spaanse website in spanje mijn eerste zaldi new kent gekocht.
Wat een verlossing. Ik had toen 3 pre's, en alle 3 hadden binnen no time de new kent.
Ben zelf een webshop begonnen , daar dit merk nauwelijks te krijgen was binnen nederland, 8 jaar geleden.
Na heel wat bezoeken, rijden en testen (van verschillende zadels op barokke paarden) kom ik toch altijd weer terug op dit merk zadels.
Voordeel van Zaldi nu, is dat de boom verstelbaar is door een apparaat die je bij de zaldiverkopers vaak aantreft.
Een jong barok paard, van rond de 4 1/2 jaar, kan namelijk binnen 1 jaar enorm in de schouders en schoft groeien.
Voordeel is dan, om het zadel te kunnen aanpassen naar het paard en je dit zelf tegenwoordig ook in de gaten kan houden. Garantie van de boom blijft gewoon.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 12:36

-

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:38

Tip: Ik heb 2 Sommer Zadels voor op mijn PRE. Zowel Spring als Dressuur.

Sommer heeft een boom in zadels zitten welke verstelbaar is met een apart apparaat.

Mijn PRE was voor 2 jaar geleden nog een ontzettende speknek en dus moesten we een brede boom hebben. Nu is gisteren de Sommer Zadelmaker geweest, want mijn paard is enorm verandert door de training. Beide zadels een ruime boommaat kleiner gemaakt. En het past weer perfect :)

Daaagggg speknek, hallo sportpaard !! En hallo fijne Sommer zadels welke zich fijn aanpassen...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:38

galaxyfizzy schreef:
@pmarena: Bedankt voor je reactie. Ook via pb al te horen gekregen dat verwisselbaar kopijzer niet zo'n wondermiddel is als dat ik had gehoopt. Een (tweedehands) zadel via een goede zadelmaker en dan inruilen bij verandering wordt daarom telkens aantrekkelijker. Wat betreft boomloos, welke modellen zadels zitten dan minder breed? Het gaat mij echt specifiek om de breedte, aangezien ik echt niet fijn kan zitten op een breed paard met een breed vallend zadel met mijn 1.65 ;)

Op brede paarden boomloos rijden is echt funest voor je zit
voor smaller gebouwde paarden is dit minder ernstig
Een zadel hoort bij de boom een soort U tje te hebben om jou bekken mooi te laten aansluiten op het zadel en je bekken en rug en benen te kunnen ontspannen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:45

Net zoals bij boomzadels: zadels die meer in A-vorm opgebouwd zijn, zitten voor je heupen minder breed.

Daardoor zit je wel verder bij je paard vandaan, wat dan vaak juist weer niet fijn is, dus het is een beetje zoeken naar een gulden middenweg zeg maar.

Verder zit een zadel met korte zweetbladen en weinig kniewrong ook smaller dan een zadel met langere zweetbladen en veel wrong, waarbij er dus meer materiaal tussen je been en je paard zit.

Boomloze zadels die wat meer op boomzadels lijken, hebben vaak een smallere en hogere zitting die meer in een A-vorm loopt. Bijvoorbeeld een Startrekk, Trekker, Freeform. Maar als de zweetbladen of kniewrongen dan weer vrij dik zijn dan kunnen deze juist weer breder aanvoelen dan een meer basic type boomloos.

Bij Barefoots heeft een Lexington de meeste twist (meest taps toelopende zitting, dus hoger en smaller), maar als je daar dan flinke kniewrongen bij gebruikt dan zit je toch nog snel breder dan bij een heel basic modelletje.

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:45

Ik heb toen voor mijn jonge fries (3,5) een goed kieffer zadel laten aanmeten door de zadelmaker. We hebben er een paar jaar plezier van gehad, voordat het niet meer goed lag op zijn rug. We hebben toen hij 6 werd dat zadel ingeruild voor een andere kieffer, waar hij nu ook alweer twee jaar lekker mee loopt.

Iedereen raadde het mij af om een nieuw zadel te kopen, juist omdat hij nog zou groeien en que bespriering zou veranderen. Maar zoals zo vaak was ik eigenwijs, ik wilde meteen een goed passend zadel waar ik ook lekker op zou zitten en ja toen moest ik na 2,5 jaar hem toch omruilen, maar het is het waard geweest...

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 12:47

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:58

Ik heb, lang geleden, mijn eerste paard gekocht. En toen de zadelmaker laten komen. Die had een aanhanger vol zadels meegenomen. We hebben ter plekke alles gepast. Daarna mocht ik ook even op de zadels zitten. Het waren toen ongeveer veertig zadels die hij mee had genomen, zowel nieuw als tweedehands. Stubben, Kieffer en nog wat merken zaten er bij. Helaas voor mijn portemonnee werd het zo ongeveer de duurste die hij mee had genomen, maar wat zat dat lekker.

Ik heb dat zadel nog. Een Barnsby zadel. Een stalgenoot van mij had er indertijd ook een, die was op maat gemaakt door Barnsby. Het model past absoluut niet op een KWPN, dat heb ik ook wel eens bekeken. Maar het past wel op het paard wat ik nu heb. Mijn eerste paard was een kruising haflinger arabier. Mijn tweede paard is een arabier. Je zou het niet zeggen, maar die hebben heel ronde ribben en een korte rug. Lees maar eens de topics op bokt over het vinden van een zadel voor die paarden. Dat is ook vaak een zoektocht.

Ik moet wel zeggen, mijn eerste paard was tien jaar toen ik hem kocht, en dus uitgegroeid. Mijn tweede was acht toen ik hem kocht en ook al uitgegroeid.