Onderzoek naar peesbescherming en de gevolgen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Peesbesch

Onderzoek naar peesbescherming en de gevolgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 21:01

Hallo!

Op dit moment ben ik bezig met mijn profielwerkstuk, en dan vooral de opzet. Ik beoefen de paardensport zelf ook en verbaas me er regelmatig over dat veel mensen peesbeschermers gebruiken bij hun paarden. Ik denk dat dat te warm wordt en daardoor een negatief effect op de pezen heeft. Nu weet ik dat hier een aantal jaren geleden een heel kort onderzoek over is gedaan door Bit (zie hier: http://horses.nl/artikelen/bit-onderzoe ... mperatuur/ )
Dat is ongeveer hetzelfde als wat ik wil gaan doen, maar dan wil ik het doen met meer paarden, verschillende soorten peesbeschermers, bodems, etc.
Ik probeer nu heel breed te beginnen met brainstormen over welke factoren er mee zouden kunnen spelen bij de warmte van een pees onder een peesbeschermer, namelijk:

- het materiaal waarvan de peesbeschermer is gemaakt
- de temperatuur waarin het paard getraind wordt
- de bodemgesteldheid
- het trainingsniveau van het paard (ik wil per paard met de trainer bepalen welke dingen zwaar of licht geacht worden voor dat paard, dat uiteraard noteren en zo is er voor ieder paard een verschillende lichte/zware training. Dit is uiteraard wel subjectief door verschillende personen bepaald dus dit moet ik nog goed overleggen met mijn begeleidende docente)
- de manier van opfokken van het paard
- de manier waarop het paard nu wordt gehouden

Uiteraard zijn er vast nog meer factoren die hier invloed op kunnen hebben, dus ik vroeg me af of jullie misschien nog iets weten. Daarnaast is het de bedoeling de temperatuur aan de voorbenen (of een van de voorbenen) te meten en heb ik besloten mezelf toe te leggen op de dressuur, omdat ik hiervoor zelf het meeste kennissen heb waarbij ik paarden zou kunnen testen.
Ik snap uiteraard dat ik véél te veel metingen moet doen als ik ieder paard wil testen met verschillende soorten bodems, daarbij verschillende soorten beenbeschermers én een verschillende intensiteit van de training. Dus mijn idee is om mezelf toe te leggen op 2 á 3 soorten peesbeschermers, want het paard moet bij voorkeur ook nog gemeten worden bij lichte en zware inspanning zonder peesbeschermer. Daarnaast is het het beste om de metingen ook nog in duplo uit te voeren om alles zo betrouwbaar mogelijk te krijgen.

De vraag dus in het kort:

- Weet iemand nog meer factoren die invloed zouden kunnen hebben op de temperatuur van de pezen tijdens inspanning?
- Weet iemand nog meer verschillende soorten materiaal waarvan peesbeschermers gemaakt zijn? (Dus ik bedoel: aan de binnenkant bv neopreen en aan de buitenkant leer)

Alvast heel erg bedankt voor het lezen en eventueel antwoorden! Antwoorden kan in dit topic maar uiteraard ook per PB of e-mail (die kun je opvragen via PB)

-----------------------

* Daarnaast wil ik nog even zeggen dat mijn doel met dit profielwerkstuk niet is om mensen te overtuigen dat rijden zonder peesbeschermers beter is (dan zou ik immers ook moeten onderzoeken hoe groot de kans is dat een paard een peesblessure oploopt zonder peesbeschermers en hoe groot met, en dat is heel ingewikkeld!), maar ik wil alleen onderzoeken hoe veel warmer de pezen worden met verschillende soorten peesbeschermers. De andere factoren die er staan zijn eigenlijk 'extra', die ik wél wil noteren, en daar misschien later verbanden in kan zoeken als ik tijd over heb.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:38

Heel interessant!
Ik zou erg benieuwd zijn of de verschillende materialen veel verschil maken, en vooral of alle innovatieve dingen zoals peesbeschermers met 'luchtgaatjes' of roostertjes ook echt helpen de pees koel te houden. En het effect van (echte) wolvoering.

Ik ben overigens erg benieuwd hoe je dit wilt gaan meten. Ik neem aan dat je alleen de temperatuur tussen been en beschermer meet? Het mooiste zou natuurlijk zijn als je ook echt de temperatuur van de pezen zelf zou kunnen meten maar dat wordt wel erg ingewikkeld. Misschien is het een idee om een thermografie/foto te maken direct nadat de beschermer af is gedaan? Deze zou je dan ook direct kunnen verwerken in je verslag.

Ik weet niet waar je woont, maar je bent van harte welkom om ook mijn paard te gebruiken voor je onderzoek, die wordt vrijwel nooit met beschermers gereden. Ik heb hier bandages (fleece+elastische), peesbeschermers (PVC met neopreen), 3 in 1 dingen en pijpkousen liggen. Hij heeft geschoren benen dus makkelijk temperatuur meten.

Ik ben erg benieuwd hoe je dit aan gaat pakken en wat de resultaten worden. Laat je het weten? :)

Peesbesch

Re: Onderzoek naar peesbescherming en de gevolgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 21:54

Ik laat de resultaten uiteraard weten als ik dit ook als pws ga kiezen! In je eerste punt ben ik inderdaad ook erg geïnteresseerd en dit is ook één van de redenen waarom ik dit misschien wil doen :)

Ik heb contact gehad met de redactie van Bit over hoe zij de meting hadden uitgevoerd. Ik ben van plan het ook ongeveer zo te gaan doen, door middel van een infraroodthermometer, als ik me niet vergis.
Ingewikkelder maakt mij opzich niet zo veel uit, maar ik kan geen honderden euro's aan mijn pws besteden, dus thermografie is waarschijnlijk helaas geen optie. Ik ga dit nog goed met mijn begeleidende docent bespreken omdat zij daar misschien ook nog ideeën of aanvullingen voor heeft. Bovendien heb ik contact met verschillende universiteiten waar ik binnenkort ook antwoord van verwacht.

Hoe de redactie van Bit het had gemeten kun je namelijk - waarschijnlijk - de pees niet meten zonder peesbeschermer. Dan vind ik mijn onderzoek vrij nutteloos, omdat ik wil zien hoeveel warmer het wordt met peesbeschermer t.o.v. zonder, dus dan moet ik het helaas wel afkappen. Maar tot zover ben ik nog mogelijkheden aan het zoeken!

Mocht alles doorgaan dan bericht ik je tegen die tijd nog wel als ik paarden nodig heb. Hartelijk bedankt voor je reactie!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:01

Pasvorm van de beschermers.
(hoger, korter, rondom been, deel van been en ook met gaatjes voor ventilatie en zonder)

Zelfde paarden met allemaal verschillende beschermers? (Zeg 3, bloot, standaard, bandages, cross oid?
of ga je voor materiaal, neopreen, schapevacht, anders? )

Enigste waar je wat over kan zeggen denk ik na testen is hoe warm het wordt onder peesbeschermer
en eventueel met warmte camera foto van benen als beschermers er af zijn?

Zou binnen gaan testen bij constante temperatuur en geen wind, anders heb je nog meer variabelen.
Bak elke keer gesleept als je het hebt over zelfde bodemgesteldheid? (en evenveel gesproeid?)

Is het anders een optie om dit onderzoek op een tredmolen te doen? Dan heb je zelfde oppervlak,
gecontroleerde temperatuur etc en je kan ze harder laten werken door hellingshoek aan te passen.
Hoewel dat misschien weer niet representatief is voor de belasting bij dressuurwerk.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:07

Allereerst mijn complimenten over hoe goed je overal al over hebt nagedacht! Ik zie hier regelmatig onderzoeken/vragen/enquetes langskomen en dit is BY FAR!! de beste opzet die ik heb gezien.

Even een tip om te voorkomen dat het bepalen wat lichte en wat zware arbeid is subjectief zal zijn: Hang er een hartslagmeter aan. Het is namelijk al in diverse onderzoeken gebleken dat werk waarvan men denkt dat het zwaar is voor een paard, dat lang niet altijd is. Met een hartslagmeter kan specifiek naar een bepaalde hartslag toe trainen voor een bepaalde tijd (of bij de lichte training moeten ze daar dan juist onder blijven) waardoor je resultaten veel beter vergelijkbaar zijn.

Heel veel succes en plezier met je onderzoek!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:18

Lijkt mij een heel nuttig onderzoek, succes!

Peesbesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 22:20

Erg bedankt voor het meedenken Sjolvir en Esther! Bedankt voor je reactie paardjes123!

Ik denk dat het het handigste is om zelf 3 soorten (of meer/minder, maar dat hangt er ook vanaf hoe goed de proefpaarden + personen meewerken, want ik zou er zelf wel 3x over moeten nadenken als iemand mijn training 15 x bij wil wonen natuurlijk) te kopen, en die bij elk paard te doen. Dus bijvoorbeeld één normale van neopreen + leer, 1tje met luchtgaatjes, en dan nog een keer helemaal bloot. De pasvorm verschilt dan natuurlijk wel weer omdat het niet op elk paard perfect zal passen, maar ik ben sowieso van plan om overal foto's van te maken en dan heb ik ook een indicatie van de pasvorm wellicht. Goed punt om over na te denken in ieder geval!

Die foto van de benen nadat de beschermers eraf zijn is inderdaad ook een heel goed idee! Volgensmij heeft mijn camera die functie zelfs (moet ik nog even uitzoeken), en anders kan ik dat misschien wel van iemand lenen. Ik heb hier nog niet over nagedacht, maar bedoel je dat dit handig is zodat je kan zien waar het precies warm is?

Als ik op de universiteit zou zitten zou het onderzoek op een tredmolen, of in een binnenbak doen natuurlijk wel een vereiste zijn. Dat zijn wel weer een paar dingen waar ik ook rekening mee moet houden natuurlijk. Het probleem is is dat ik een zo groot mogelijk aantal paarden wil testen om er dan zo zeker mogelijk van te zijn. Iemand 1 á 2 keer naar een binnenbak krijgen gaat wel, maar dan ook nog gesleept, met de juiste temperatuur, dezelfde bodem, is natuurlijk weer extra veel, zeker als je bekijkt hoe vaak ik een paard wil meten. Waarschijnlijk worden wel alle paarden alle keren gemeten in dezelfde bak. Dan verschilt de kwaliteit van de bodem in ieder geval niet onwijs erg, en een paar verschillen blijf je helaas altijd houden. En om alles écht tot het naadje uit te zoeken heb ik helaas de kennis en middelen nog niet als 5-gymnasiast!

Bedankt voor de opmerking over de hartslagmeter! Daar had ik niet aan gedacht en ik denk dat ik die zeker zal gaan gebruiken! Toevallig wilde ik er al heel graag zelf een aanschaffen omdat ik dat ook erg interessant vind, dus dit geeft wel weer een extra zetje om het te doen!

Ik wil even zeggen dat ik het heel erg waardeer dat jullie zo meedenken!

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:14

Je hebt van die eenvoudige koortsthermometers voor kinderen, dat zijn platte strips die je op het voorhoofd kan houden. Die zijn voor weinig bij de drogist te koop, en je kunt ze makkelijk tussen de beschermers en het been doen. Ze verkleuren ook een beetje. Ik heb ze vroeger wel eens gehad. Heel makkelijk in het gebruik.
Misschien kun je ook de mate van zweten op het been bijhouden. En of het been vocht vasthoudt of niet, dus een beetje oploopt als het ware.
Ook kun je aan het been voelen, of het anders voelt voor en na de training, en dan weer met of zonder beschermers.

Peesbesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 09:17

Bedankt voor je reactie zoutenootjes!

Ik heb net even gegoogled naar die platte strips die je bedoelt en lees dat ze erg onnauwkeurig zijn, dus dat is al een nadeel natuurlijk.. Maar ik neem het wel in overweging en ga zoveel mogelijk voor/nadelen bedenken van een infraroodthermometer en die stripjes, bedankt!
De mate van zweten is helaas wel erg subjectief. Misschien is het wel een idee om het been te meten voordat er inspanning wordt gedaan en nadat (of tijdens) de inspanning en zo misschien redeneren of er vocht vast wordt gehouden, dan is het in ieder geval al een minder subjectieve methode!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:42

Ik zou sowieso wat je zegt, het been vóór en na de training meten qua temperatuur. Dan krijg je goed het verschil in beeld. Dat zal ook nog wel per paard verschillen.

De kleine verschillen qua bodem zou ik me niet druk om maken ;)

Weet niet waar je woont, en waar je het onderzoek uit wil gaan voeren, en of je al genoeg paarden hebt?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:48

ik zou een infrarood koortstermo meter nemen. deze kun je ervan af houden en dan meet hij de warmte.

je bent hier trouwens welkom hoor, heb een paardje met een peesblesure gehad . dus als je daar ook naar wil kijken ben je welkom.

Peesbesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 12:34

De bedoeling is het been verschillende keren per training te meten. Eerst een opstarttemperatuur, dan aan het einde van het instappen, aan het einde van het losdraven en dan aan het einde van het losgaloperen. Als het een lichte training is stopt het daar en wil ik nog bekijken hoelang het duurt voordat de pees weer op zijn starttemperatuur was (misschien kan ik dan ook nog onderscheid maken of hij gekoeld wordt of niet, maar dan wijk ik te veel af van mijn eigenlijke onderwerp).
Ik ben inderdaad van plan een infraroodthermometer te nemen tot nu toe! Ik heb dinsdag een gesprek met mijn docente en dan zal ik zien of het haalbaar is.

Ik wil het onderzoek uit gaan voeren omgeving Breda. Mocht ik tegen die tijd te weinig paarden hebben dan stuur ik jullie wel iets!

Peesbesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 21:34

Ik heb vandaag een eerste gesprek gehad met de docent die mij gaat begeleiden en het is nu definitief dat ik dit ga doen!

Nu de komende weken alvast het theorie-gedeelte schrijven, en uitzoeken met andere onderzoeken erbij, en dan hopelijk rond de zomer ga ik de onderzoeken doen! Ik moet nog wel afwegen of ik 4 paarden heel goed ga doen (Want ik vind 4 eigenlijk te weinig), of bv 20 onnauwkeurig, omdat ik er anders veel te veel tijd aan kwijt ben. Moeilijk! Ik zit nu te twijfelen over een combinatie van een x aantal paarden goed (met veel verschillende soorten peesbeschermers, verschillende omgevingstemperaturen en die hele andere lijst die hierboven ergens wel staat), en dan nog een vrij groot aantal paarden redelijk goed (dus met maar een soort peesbeschermer en zonder)

Iedereen die eventueel interesse heeft om mij te laten komen meten kan een PB sturen, omgeving Breda!

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 09:09

Ik ben heel erg benieuwd wat hier uit gaat komen! Helaas past mijn tinker geen peesbeschermers
anders had je mogen komen meten! Ik ga dit zeker volgen!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 09:11

Ik woon helaas niet in de buurt, jammer!

Vind het wel leuk om een beetje op de hoogte te blijven van het onderzoek en je bevindingen en vorderingen! :)

MHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:28

interessant onderzoek idd!
je zou ook nog wat leveranciers kunnen benaderen van diverse "high tech" peesbeschermers.
vaak hebben die ook al onderzoeksresultaten liggen van hun producten en kan /mag je daar ook nog wat mee doen

Peesbesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 20:15

Goed idee MHS! Ga ik zeker doen!

Ik zal jullie op de hoogte houden via dit topic :)