[WN] Welk bit is het beste?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Welk bit is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 21:04

Hallo,

Ik hoop dat het hier goedstaat, anders mijn excuses.

Ik rij mijn tinker momenteel op een ongebroken shank met lichte tongboog en korte scharen.
Dit is zo begonnen omdat mijn lesgever het me toen indertijd aanraadde omdat ik op 1 hand mocht beginnen rijden.
Ondertussen is mijn lesgever ermee gestopt, ik rijd niet meer intensief en ben meer een boshobbelaar geworden die afentoe wat traint om haar paard soepel te houden. Dus ik heb er een te zwaar bit inzitten voor wat ik eigenlijk doe.
Mijn paard reageert heel goed op stem en beenhulpen en ik kan hem in de bak in principe zelfs zonder iets rijden.
Echter in het bos kan hij zich heel sterk maken in groep en dan ben ik blij dat ik een iets zwaarder bit heb.
Toch merk ik dat hij veel gevoeliger is geworden ( wat alleen maar positief is natuurlijk) en wil ik naar een minder zwaar bit overgaan.
Ik zoek dus een lichter bit maar wel eentje die harder in kan werken als het nodig is.
Mijn paard houd niet van enkelgebroken bitten dus dat is sowieso geen optie.
Dubbelgebroken bitten reageert hij wel goed op maar die zijn meestal te zacht in het bos.

Dus welk bit zouden jullie me aanraden en waarom?

Alvast bedankt

Groetjes
Hanne

troi

Re: Welk bit is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:11

Ik snap eigenlijk nog niet zo goed wat je probleem is. Zoals je het beschrijft, paard is erg gevoelig in de mond en reageert goed, doet mij vermoeden dat jij als ruiter netjes met zo'n bitje omgaat eigenlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:14

If it ain't broke, don't fix it ;)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 21:21

troi schreef:
Ik snap eigenlijk nog niet zo goed wat je probleem is. Zoals je het beschrijft, paard is erg gevoelig in de mond en reageert goed, doet mij vermoeden dat jij als ruiter netjes met zo'n bitje omgaat eigenlijk...

Het klinkt inderdaad stom dat ik hierover klaag :+
Maar tegenover vroeger reageert hij veel gevoeliger op dit bit.
Is natuurlijk goed dat hij nou op lichtere hulpen reageert.
Het probleem is dat hij nu bij het minste beetje wat ik corrigeer, zijn mond opengooit.
Maar vroeger moest ik soms harder corrigeren en dan deed hij dit niet.
Terwijl als ik nu teugels oppak om te corrigeren hij dit al doet.
Zo ga ik dus vermoeden dat dit bit te zwaar is geworden voor hem.

Nu niet gaan denken dat ik heel erg hard corrigeer, het is letterlijk zoals ik het zeg, ik hoef maar mijn teugels op te pakken voor te corrigeren en zijn mond gaat open......

Er is trouwens niks mis met zijn tanden of met zijn mond, hij is gewoon veel gevoeliger geworden.

Ik ben misschien ook een doetje maar het zicht is niet zo fijn als hij dit doet.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:28

een billy allen, of nog beter; een Myler..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:40

Dan vat ik het, ga met sg mee, mylertjes worden vaak goed geaccepteerd.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 09:32

Van Myler bestaat er ook een combination bit, die werkt zowel op de neus als in de mond. Voordeel van dat bit is dat als je de teugels oppakt er een lichte inwerking is, eerst via het bit wat bij wat meer teugelwerking door de lichte hevel en hefboomwerking sterker wordt naarmate je de teugels aanneemt. Als laatste wordt het neusdeel ( soort hackamore) ingeschakeld. Mondstuk heeft een lichte tongboog en de teugels kunnen op diverse plekken worden vastgemaakt wat dus de werking van het bit ook weer beinvloedt. Ik stuur je een pb.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:06

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:08

Als hij het op een ongebroken mondstuk met tongboogje verder wel goed doet en je wil buiten wat meer dan een trens: een kimblewick? Kun je desnoods twee paar teugels aan vast maken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:11

ik rijd met een billy allen type shank . Dat is een gebroken shank met een rolletje in het midden zodat het niet in het gehemelte prikt. Is een vriendelijk bit wat met druk wat strenger kan inwerken :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:15

Gleyla schreef:
het neusdeel werkt niet als een hackamore, het neusdeel werkt als cavasson (mouthshutter, neusriem, whatever.. :p)

Ik vind het combination bit een heel fijn bit, ik heb deze http://www.horsebitbank.com/productimag ... fort_1.jpg

Het werkt inderdaad niet als een "mechanische" hackamore, maar bij sterk aannemen van de teugels komt er wel degelijk extra druk op de neusriem, dus het doet meer dan een gewoon neusriem/ mouthshutter. Maar goed, dat is een detail, het is een heel fijn bit.

Die wij gebruiken heeft iets meer tongboog en meer verstelmogelijkheden voor de teugels.
Deze: http://mylerbitsusa.com/images/combination/number-6.jpg
Laatst bijgewerkt door ElCid op 24-01-13 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:17

Buiten een dubbelgebroken pessoabit? Kan je altijd nog als gewoon bit gebruiken en een gaatje sterker zetten als hij druk of sterk wordt.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 10:19

Koper schreef:
Als hij het op een ongebroken mondstuk met tongboogje verder wel goed doet en je wil buiten wat meer dan een trens: een kimblewick? Kun je desnoods twee paar teugels aan vast maken.

Kimblewick had hij in voordat ik de shank had.
Ik had dan nog eentje met een gleufje in de tongboog waardoor de delen afzonderlijk konden bewegen. Zonder dit gleufje reageert hij helemaal niet goed op dit bit. Helaas vind ik dus deze versie nergens meer -O-
Dit was mijn bit toen:
Afbeelding

Lifaya: Billy allen ben ik ook naar aan het kijken. Op Billy allen bitjes reageert hij ook heel erg fijn moet ik zeggen. Heb een Billy allen gehad maar heb deze moeten verkopen omdat hij niet meer paste. Dus een billy allen houd ik op dit moment zeker in mijn achterhoofd

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 10:20

Heleennn schreef:
Buiten een dubbelgebroken pessoabit? Kan je altijd nog als gewoon bit gebruiken en een gaatje sterker zetten als hij druk of sterk wordt.

het probleem daarbij is dat als hij gaat klieren ik de tijd niet heb om hem even vlug een gaatje om te steken. Toch bedankt voor je reactie.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:20

Ik ben helemaal voor om de schaar te bewaren voor de wedstrijden of het `serieusere`werk. Ze zijn tenslotte voor de finesse. Ik rij alleen nog maar op snaffle, zelfs met 1 hand. Voor een wedstrijd gaat de schaar erin omdat het moet.

Mijn tink loopt het lekkerst op een Myler met rolletje en tongboog. Werkt op zowel lagen als tong in. Maar prikt niet in verhemelte of schaar om onderkaak.