Bontjes, wat vind jij ervan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij (of heb je ermee gereden) met een bontje?

Ja.
32 (62%)
Nee.
16 (31%)
Ik wil er nog een.
3 (5%)
Ik heb er wel wat goeds over gehoord maar ik weet het nog niet zeker.
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 51

_Apple_

Bontjes, wat vind jij ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 19:49

Hoi Bokkers,

Ik ben benieuwd naar wat jullie vinden van Bontjes onder zadels. En wat zijn jouw ervaringen met nep Bont?
Ikzelf had een volgens de vorige eigenaren op maat gemaakt zadel, de zadelpasser constateerde dat er nog nooit maar iets aan dit zadel is gedaan en dat ik een nieuw zadel moest. Ook was het zadel dat ik had te klein voor mij, en ook voor mijn pony. Tussen de kussens kon je moeilijk drie vingers krijgen. Mijn pony heeft dus door dat zadel drukplekken gekregen. Ik kon er ook echt geen bontje onder hebben. Maar nu heb ik een nieuw KenTaur zadel, en daar passen makkelijk vier vingers in en hij ligt hem heel netjes. Door de drukplekken wacht ik nog even een paar dagen met rijden, en doe ik er ook het bontje onder. Het zadel ligt mooi stil en past ook zonder dekje of bontje. Prima dus, en ik mag ook gewoon met bontje rijden.

Hebben jullie dit ook gehad? En wat hadjij in mijn situatie gedaan?

Ik ben best wel benieuwd naar de meningen over bontjes in het algemeen, waar passen jullie goed mee op?
Ik kreeg ook de tip dat wanneer mijn bontje ging 'klitten' (helemaal in mekaar zitten) hem goed te ontwarren met een sterke kam. Zo blijft hij mooier.

TurdusMerula

Re: Bontjes, wat vind jij ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:51

Een dekje bij een engels zadel heeft volgens mij alleen een functie om zweet op te vangen en het zadel te beschermen. De kussens zijn al schokdempers.
Ik snap dan ook niet dat je een dikker bontje tussen paard en zadel legt, want dan beïnvloed je de pasvorm...

Het lijkt mij een modetrend die verder niet zo zinvol is, integendeel. :)

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 19:52

Ik heb trouwens een springzadel.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 19:55

Ik zie het zelf eigenlijk bijna altijd bij springzadels, bij de rest niet zoveel.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:57

apple ik heb precies hetzelfde als jou ,
ook een springzadel die met en zonder bontje goed ligt
nu in de winter rijd ik met een bontje omdat de kussens anders te hard zijn (kunstof wintec met cair)
in de zomer is het zadel veel soepeler

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:58

Ik gebruik geen bontje omdat het zadel dan niet meer zo goed past.
Het zadel (dressuur) past perfect zonder bontje dus dan zou ik alleen maar dom bezig zijn om er dan een bontje onder te leggen.

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:00

ik gebruik een bontje met springen omdat het de schok voor mij en/of mijn pony af en toe kan verminderen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:01

Het lijkt me best lekker voor het paard, warm en zacht. Maar je moet het niet gebruiken om je zadel beter passend te maken natuurlijk. En je moet dus ook uitkijken dat je zadel niet te krap wordt door het gebruik van een bontje.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:03

een bontje onder het zadel wordt eigenlijk alleen gebruikt als een zadel niet goed past. als je het gewoon onder je goed passende zadel legt, kan het zadel niet meer goed passen. dus ik raad zo´n bontje altijd af. koop een goed passend zadel.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 20:04

Dat zal vast bij iedereen verschillend zijn. Toen ik vanmiddag dus zadel moest passen dacht ik echt 'Wow, zit ik op een ander paard?' het verschil met mijn oude en nieuwe was echt heel groot, mijn oude was dus echt te klein en daar kon ik niet op doorzitten. Mijn nieuwe springzadel, daar kan ik wèl op doorzitten. Ook merk ik het verschil van de boom goed, nu zit ik echt ín mijn zadel, de vorige, daar kon ik gewoon niet goed op zitten en hij was ook nog eens heel hard.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:04

zelf vind ik het wel fijn, het lijkt mij zachter voor het paard, ook heb ik ergens gehoord dat het schokken opvangt, dat als je in het zadel ploft ( het hoeft niet dat iedereen neerploft ofso maar gewoon stel dat het gebeurt) het zachter aankomt voor het paard maar of dat waar is weet ik niet.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 20:07

Dat hoor ik dus ook, volgens mijn zadelpasser verandert een goed zadel niet door bontjes etc.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:10

_Apple_ schreef:
Dat hoor ik dus ook, volgens mijn zadelpasser verandert een goed zadel niet door bontjes etc.

nee dat is volgensmij gewoon onzin, want het is eigenlijk hetzelfde als een dekje alleen dan een heel stuk dikker.. en het is neem ik aan ook gelijkmatig dik niet dat de voorkant een cm dikker is dan de achterkant.. dus zou het in het prinsipe gewoon moeten passen nogsteeds

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 20:19

Een goede is inderdaad gewoon gelijk, je zadel kan wel opgevuld zijn bijv. aan de voorkant. Maar als het een goed zadel is dan kan je er bontjes onder hebben. Maar als hij echt begint te klitten dan kan het welongelijk worden. Daarom moest je dat ook bijhouden.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:54

Als de ruggegraad maar vrij is bij je bontje, dan zeg ik MET!!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 09:27

TurdusMerula schreef:
Een dekje bij een engels zadel heeft volgens mij alleen een functie om zweet op te vangen en het zadel te beschermen. De kussens zijn al schokdempers.
Ik snap dan ook niet dat je een dikker bontje tussen paard en zadel legt, want dan beïnvloed je de pasvorm...

Het lijkt mij een modetrend die verder niet zo zinvol is, integendeel. :)

Helemaal mee eens. Als je bij een goed passend zadel een bontje gaat gebruiken dan lijkt het me vanzelfsprekend dat het minder goed past, je propt immers een laag bont van een centimeter of 3 tussen je zadel en het paard.

chloeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:31

Ik ben er geen voorstander van, het liefst zo min mogelijk op een paard, maar de eigenaar van mijn lease paard wil het wel. dus doe ik dit natuurlijk. maar ik zou zeggen als het niet hoeft niet doen!

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:40

ik gebruik alleen mijn bontje bij mij springzadel, bij mijn dressuurzadel rij ik zonder bontje
Heb een witte en zwarte, maar de witte word alleen gebruikt aangezien deze de ruggegraad vrij heeft

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:45

Ik heb een tijdje wel een bontje gebruikt, het zadel was te breed en hierdoor lag het beter. Het huidige zadel is ook iets te breed maar daar heb ik een grandeurpad onder, ook dus een verdikking. Het resultaat is dat het zadel nu iets smaller is en daardoor niet langer op de schoft ligt. Ik verwacht dat als het paard weer vol in training gaat, het paard ook weer breder wordt (was vroeger een paard met gewoon een medium boom, heeft nu echt een small boom nodig. Van stubben ligt er nu een 30.5 op, maar kan denk ik wel een 29.5 hebben). Ook op de manege waar ik vroeger reed maakte we zadels passender met bontjes. Het was een goedkope oplossing voor een vervelend probleem. Hielp uiteraard niet alles, maar in ieder geval al een stuk.

Burtzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:16

Ik heb een sjabrak met bont eraan, echt bont, maar werkt dus niet als een bontje:D

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 18:39

Die zijn ook mooi. Je hebt ook dekjes met volledig bont eronder.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:45

Ik gebruik er nu een omdat ik een oud zadel heb met harde kussens, ze zijn nooit opnieuw gevuld en ze loopt met beter dan zonder. Maar het heeft wel degelijk invloed op de ligging van het zadel. Ik ben ook hard aan het sparen voor een ander zadel en daar komt geen bontje onder als het niet hoeft.