heeft iemand ervaring met dit zadel???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CoRiNa1983

heeft iemand ervaring met dit zadel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 17:17

Mijn paard haar zadel is te lang verder past het prima (boomaat/ligging) maar omdat het te lang is heeft ze een rugblessure gehad en nu mag ik al weer een tijdje rijden maar heb dus geen passend zadel meer en heb dus al een tijdje niet gereden alleen gelongeerd dus ben op zoek naar een zadel wat korter is omdat paard lief en korte rug heeft maar waar wel mijn kont inpast.
Ik heb nu een JC boommaat 31 17,5 inch (tevens te koop)

Advies was om naar een zadel te gaan kijken wat franse kussen heeft. Mijn vriendin heeft ook een paard met een erg korte rug en heeft een zadel van philip du fontain gekocht (dat is het B-merk van stubben)

Nu is mijn vraag kent iemand dit merk en heeft iemand er ervaring mee? Heb je een ander goed idee voor een zadelmerk mag je het natuurlijk ook altijd vermelden, ik ben op zoek naar een zadel met boommaat 31 17,5 tot 18 inch en korte kussen net als de franse kussens en een diepe zit in de prijsklasse rond de €1000,-

Ik heb al meerdere topics doorgelezen maar dit merk was ik nog niet tegen gekomen.

Dit is een foto en link naar de website met meer info over dit zadel.
http://www.hetgareel.nl dan zoeken naar PHILIPPE-FOUNTAINE-DRESSUURZADEL
Het Philip fonataine dressuurzadel is gemaakt van leer en verkrijgbaar in de kleuren zwart en donkerbruin. Het zadel heeft een diepe zit. De kussens zijn gevuld met wol en het zadel is voorzien van een kunststof boom. De hoge kniewrongen van het zadel zorgen voor een optimale beenligging. Het zadel overtuigt naast zijn fijne functionaliteit ook door de uitstekende prijs kwaliteit verhouding.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door CoRiNa1983 op 23-01-13 17:39, in het totaal 6 keer bewerkt

annoouukie

Re: heeft iemand ervaring met dit zadel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:18

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik vind het een mooi zadel ! :j

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 02:47

Lijkt me geen prettig zadel. Op de foto lijkt het de ruiter al naar voren te lanceren. Maar goed ik heb er geen ervaring mee. Ik zal deze zelf nooit aanschaffen om meerdere redenen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 04:10

Lijkt mij fijn zadel, doet me denken aan mn daaleman.

Zoals stubben ctd en daalaman zadels met geen giga dikke brede kussens..

98xsophiex98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 07:23

Lijkt mij een fijn zadel

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 12:33

@Hippologic ik weet al hoe het zadel zit heb het uitgeprobeerd op het paard van een vriendin, en het zat echt heerlijk en je wordt echt niet naar voren gelanceerd.
ben wel erg benieuwd waarom je het geen goed zadel vind?

Ben al een rondje geweest langs mijn paarden vrienden en heb bij hun wat zadels bekeken helaas maar 1tje die een paard heeft met korte rug dus de rest viel af ivm met te lang. Ik wil zoveel mogelijk info opdoen zodat ik weet wat ik kna verwachten en weet dat als dit niet past wat ik dan nog voor goede optie zal hebben om te proberen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 00:14

Ten eerste heb je (ik) geen plek om op te zitten. Ik zie nergens een recht vlak. :+ IK hou van een zitvlak op een zadel, dat leert de ruiter 'op zichzelf' te zitten. Als een ruiter op een plat(ter) zadel met zo min mogelijk kniewrong goed kan zitten, zit hij in balans. Kniewrongen en diepe zadels helpen een ruiter steun te geven zodat ze 'makkelijker' op hun paard blijven zitten, maar helaas niet beter. Met beter bedoel ik 'in balans', op de zitbeenknobbels. De heup niet naar voren of naar achter gekanteld als je in een neutrale zit, zit. Op die manier kun je rijden met zo min mogelijk spierspanning en is de ruiter losser, soepeler en kan hij mee-bewegen MET het paard in plaats van zichzelf met spierkracht in balans te houden wat souplesse verhinderd.

Ik kan me voorstellen dat als je een heeel erg slank achterwerk hebt (15 inch) dat je dan niet zoveel last van het kuipje hebt, maar nogmaals. Ik zie daarom liever een vlak zadel.

Doordat het het zadel zo diep is, kun je maar op 1 manier zitten en dat is volgens mij niet in balans. De beugelophanging zit op een plek die de ruiter verleidt naar een stoelzit. En ja dat is met bijna alle zadels zo. Helaas.

Ik vind de kussen dan weer wel erg mooi, die lopen mooi rond aan de achterzijde. Dat zie je ook niet vaak meer.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 08:39

Nagenoeg hetzelfde als de CTD van Stubben. Fijne zadels om in te zitten hoor. Meer zitvlak (dus minder diep) dan je zou denken aan de hand van de foto's.