Barefoot met of zonder VPS? Help!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chrstine_vdH

Barefoot met of zonder VPS? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 10:05

Hallo allemaal,

Graag hoorde ik hier wat meningen of je nou wel of geen VPS 'moet' hebben in je Barefoot. VPS is beter, maar hoe slecht is het om een tweedehands zadel zonder VPS te kopen? Zadels zonder VPS staan er genoeg te koop, voor niet teveel geld. Het is niet dat ik nou een zo goedkoop mogelijk zadel wil hebben, maar als zonder VPS ook kan, waarom niet.
Er staan veel berichten over boomloos op het forum, maar ik kan er toch niet alles uithalen wat ik wil weten. (dat ene topic telt 350 pagina's, dat vind ik nou net een beetje te gortig om 'even' door te lezen, sorry! :D )
Waar moet ik in ieder geval op letten als ik voor een zadel zonder VPS ga kijken?
Welke inlages heb je nodig voor een zadel zonder VPS?
Hoe intensief kun je rijden met een zadel zonder VPS? Maakt dat iets uit?

Alvast hartelijk bedankt!
Groetjes, Christine

luzerne

Re: Barefoot met of zonder VPS? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:08

Met VPS zou ik zeker aanraden als je een zwaardere ruiter bent, als je besluit zonder vps te nemen kan je zorgen voor een goede (bijbehorende) pad ondere het zadel met vb nieuwe inlage... zodat het gewicht goed verdeeld kan worden..

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:09

Zadels zonder VPS zijn niet slecht hoor, heb er zelf eentje gehad, en mijn moeder heeft er ook nog 1 ;)
Nu wel eentje met VPS, maar niet specifiek voor gekozen, meer omdat ze nieuw alleen maar met VPS te krijgen zijn :)

Volgensmij (de informatie die ik allemaal had is de afgelopen tijd een beetje verwaterd :')) kun je het prima opvangen met (evt. andere) inlages :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:54

Ik heb net een Barefoot zadel zonder VPS overgekocht van een Bokker. Ik heb eerst met pmarena op bokt overlegd, en zij zei inderdaad dat met vps beter is, maar dat zonder vps ook nog gewoon goed is. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:32

Veel van je vragen worden beantwoord op, heel simpel, de Barefoot website, de veelgestelde vragen ofwel de FAQ :)*

Zie bvb. deze: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Twijf ... nds-kopen/

Je ziet in het overzicht van veelgestelde vragen ook een vraag over de inlages:

Al met al waren de zadels zonder VPS gewoon prima, maar is het nu met VPS wat meer "zadel" geworden.

Chrstine_vdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 11:59

Hé bedankt iedereen voor de reacties! En pmarena, erg bedankt voor die link.
Want wat betreft de intensiteit van het rijden, maakt het (dus) ook niet veel uit? Ik wil dit jaar een 'testjaar' endurance gaan rijden, maar lange ritten zullen dat eerste jaar toch nog niet zijn. (mocht ik er mee doorgaan is dat toch weer met een ander paard)
Nou, ik ben weer blij, dan ga ik ook gewoon kijken voor een zadel zonder VPS. Er heeft laatst iemand een Barefoot aangemeten bij m'n paard, en die adviseerde een zadel met VPS. En iemand van wie ik een zadel kan testen zei dat ook, maar blijkbaar maakt het met de juiste onderleggers niet heel veel uit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:06

Nouja, natuurlijk zit er een verschil in, het VPS is er niet voor niets gekomen :P

Voor intensief gebruik zou ik zelf eerder voor een zadel met dan zonder VPS gaan, omdat het toch vooral voor het meer intensieve gebruik bedacht is. De pommels zijn ook iets flexibel geworden, de ritsen zijn weer wat sterker, het leer weer wat dikker, de singelophanging bij sommige modellen weer wat beter, de beugelophanging kun je verstellen op de nieuwere modellen, waardoor je zelf misschien fijner zit dan op een ouder model....

Al met al is in principe een zadel met VPS de betere keus, tenzij je het VPS gewoonweg niet zo fijn vindt omdat je meer richting het gevoel van een BBP met beugels wilt, dan het gevoel van wat meer zadel.

Een Barefoot zonder VPS die je gebruikt met een pad met Heavy Duty inlages komt wel een beetje in de buurt maar blijft op meerdere punten natuurlijk wat "verouderd", daarom verkopen veel mensen ze ook om een nieuwe met VPS er voor terug te kopen :)

Chrstine_vdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 20:45

Bedankt voor de info pmarena. +:)+
Ik ga het nog eens even op een rijtje zetten. Maar zonder VPS is in ieder geval 'minder slecht' (om het zo maar even te noemen) dan ik dacht. Ik vind het toch het overwegen waard.
Ik kan in ieder geval binnenkort een zadel met VPS uitproberen en ben benieuwd wat ik daar van vind! Wellicht val ik er gelijk voor :)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:50

ik heb altijd gereden met barefoot zonder VPS. Voordeel dat hij toch wat soepeler aanvoelt voor mijn gevoel. Ik had er wel Heavy Duty inlages onder, ben zelf niet zwaar en maak geen lange ritten maar meer voor mijn eigen gevoel en gevoelige rug van mijn pony.
Zonder VPS is helemaal niet slecht, let alleen goed op je inlages.

Chrstine_vdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 21:11

anne_bento schreef:

Wanneer of hoe vaak moet je die dan vervangen? Of, hoe zie je wanneer ze aan vervanging toe zijn?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:13

Als ik kon kiezen tussen met en zonder VPS dan zou ik kiezen voor een zadel zonder VPS!

Heb er eerst een zonder gehad, maar mijn paard had VPS nodig omdat hij heel erg onbespierd is en de ruggegraatvrijheid anders mist. Nu heb ik dus een VPS, maar dat zit veel minder lekker.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 07:43

Chrstine_vdH schreef:
anne_bento schreef:

Wanneer of hoe vaak moet je die dan vervangen? Of, hoe zie je wanneer ze aan vervanging toe zijn?

Ik denk dat je zelf aanvoelt of ze slapjes worden? Ik heb geen idee. Ik heb mijn heavy duty inlages al denk ik nu een half jaar waarvan amper gebruikt wegens ziekte van pony en het weer. Mijne zijn dus nog als nieuw.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 08:55

Jaren geleden waren de inlages nog van een schuim dat na een jaar intensief rijden wel wat dunner aan de randjes kon gaan worden. Zeg maar hetzelfde effect als met normale zadelkussens: dat de vulling steeds dunner wordt omdat het door het rijden in elkaar gedrukt wordt.

De inlages die we nu al heel wat jaartjes hebben daarvan heb ik nog nooit een vervormde gezien eigenlijk, en ook nooit een klant er over gehoord dat ze op 1 of andere manier versleten waren en vervangen moesten worden.

Dat zegt natuurlijk niet dat het niet voor komt, maar ik heb het nog niet meegemaakt dus dit lijkt echt fijn blijvend veerkrachtig spul te zijn.

Maar je "moet" dus gewoon even checken of ze overal even dik blijven.

Bij de Barefoot dekjes (dus niet van Grandeur!) zit er een zacht schuim in voor gebruik met VPS zadels.
Deze kun je er niet uithalen want dan scheuren ze al snel door hun open structuur.

Maar ze hoeven er ook niet uit want je kunt ze gewoon mee wassen op 30 graden.

Chrstine_vdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 21:02

pmarena schreef:
Jaren geleden waren de inlages nog van een schuim dat na een jaar intensief rijden wel wat dunner aan de randjes kon gaan worden. Zeg maar hetzelfde effect als met normale zadelkussens: dat de vulling steeds dunner wordt omdat het door het rijden in elkaar gedrukt wordt.

De inlages die we nu al heel wat jaartjes hebben daarvan heb ik nog nooit een vervormde gezien eigenlijk, en ook nooit een klant er over gehoord dat ze op 1 of andere manier versleten waren en vervangen moesten worden.

Dat zegt natuurlijk niet dat het niet voor komt, maar ik heb het nog niet meegemaakt dus dit lijkt echt fijn blijvend veerkrachtig spul te zijn.

Maar je "moet" dus gewoon even checken of ze overal even dik blijven.

Bij de Barefoot dekjes (dus niet van Grandeur!) zit er een zacht schuim in voor gebruik met VPS zadels.
Deze kun je er niet uithalen want dan scheuren ze al snel door hun open structuur.

Maar ze hoeven er ook niet uit want je kunt ze gewoon mee wassen op 30 graden.

Ok, zelf af en toe even checken dus.
Maar de inlages die standaard bij levering in de pad zitten, stellen toch niet al te veel voor? Althans, voor zover ik het gehoord heb, 'moet' je beter nieuwe aanschaffen omdat die standaard inlages te dun zijn, ook voor een VPS-zadel.
Wat is jouw mening over een HAF-sjabrak eronder? Het standaardmodel, dus niet met uitneembare pads. 2.5 cm dik, maar welk materiaal het precies is, weet ik niet. Het voelt wel 'traagschuim-achtig'. Het dekje is zo'n twee jaar oud, vrijwel nooit gebruikt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:39

Ik schrok me rot toen ik een paar jaar geleden de eerste BF-pad binnen kreeg en de inlages voelde, zo dun en zacht :oo

Meteen op gesprek gegaan bij de bazin van BF of ze dit nu wel verstandig vond en er geen problemen mee verwachtte (ik wel namelijk) :o

Maar ze hebben flink getest met digitale zadeldrukmetingen enzo, voor het goed op orde krijgen van het toen nog in ontwikkeling zijnde VPS, de pads en de inlages.

En deze zachte inlages bleken tot ieders verrassing onder de VPS zadels de beste resultaten te geven!

Nouja, toen was ik wel iets gerust gestelder maar ik had een flink onderbuikgevoel van: hier krijgen we gedonder mee :=

Maar inderdaad....het blijkt prima te werken!

Het VPS verdeelt het ruitergewicht over een grotere oppervlakte, en de zachte inlages zorgen voor dat laatste extra beetje ruggengraatvrijheid en schokdemping, en wat vooral ook het voordeel is: de randjes zijn natuurlijk ook zo zacht dat de zeer gevoelige huidjes hier ook geen last meer van hebben, terwijl het (in een zeldzaam geval) wel eens voor kwam met de stevigere inlages dat er een lijntje witte haren in de vacht ontstond precies langs de rand van de inlages.

Dus tja, ze zijn als beste getest onder VPS zadels...onder "normale" omstandigheden :)

De HAF pads zijn onderling best verschillend qua vulling. Ik vond zommige wel heel erg dik gevuld en andee weer erg dun. Is eigenlijk gewoon een kwestie van proberen in je eigen situatie, en de halstertouw-test doen om te bepalen of de ruggengraat vrij van druk ligt :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:42

Ik heb een "oud" zadel zonder vps, en een nieuwere met vps.
De oudere zadel is inderdaad wat soepeler, en de nieuwe wat meer zadel inderdaad.
De nieuwe lijkt er wel mooier op te liggen, maar het het oudere model heb ik ook gewoon urenlange ritten gemaakt, 80 km in 2 dagen, uren in het zadel, was nooit een probleem. Dat was wel altijd op paarden met een redelijk makkelijke, ronde rug. :)

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:14