Onderlegger voor boomloos zadel schoonmaken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Onderlegger voor boomloos zadel schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 20:26

Goed. Ik heb net weer een kwartiertje staan klooien in de badkamer met een loodzware onderlegger, een borstel, biotex en een beekje van verdund zweet en huidvet :r Dat moet anders kunnen. Hoe maken jullie onderleggers voor onder boomloze zadels schoon? Mijn onderlegger is merkloos, qua model identiek aan hafpads en de onderkant is van antislip materiaal.

little_birdy

Re: Onderlegger voor boomloos zadel schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:36

een dekje er onder doen :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 20:39

Ja, daarom heb ik ook specifiek een onderlegger met antislip onderkant :+

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:41

Als iemand een goeie oplossing heft hoor ik ze graag, ik ben ook altijd aan het klooien...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:50

jammer TS dat je niks met mijn tip kan

even mijn post aangepast
Laatst bijgewerkt door little_birdy op 21-01-13 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:54

Wachten op mooier weer en de tuinslang erop zou het mooiste zijn :+ .
Laatst de orginele hafpad gewassen. Is met die rubber onderkant. Lijkt er wel een beetje op toch?. Zoveel mogelijk uitgeklopt en toen op 30 graden in de machine met wolwasmiddel, extra gespoeld . Zachte inlages er gewoon ingelaten, niet te hard centrifugeren.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:01

Die van mij gaan gewoon in de wasmachine.
Wolwasmiddel erbij, 30 graden en klaar is kees.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 21:04

Iell... in de machine lijkt me eigenlijk niet zo'n fijn idee (maar ik had de onderlegger de afgelopen 2,5 jaar ook niet schoongemaakt :o ) Maar met extra goed spoelen is 't misschien wel een optie ja.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:06

Bij mij gaat alles in de wasmachine (behalve mijn dekens)
Ik laat de wasmachine daarna nog 1 keer draaien met handdoeken erin die daarna in de wasdroger gaan. Zo zijn alle haren meteen uit de wasmachine.

Als je het wassen van de pad bij houd, valt het reuze mee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 21:11

Dat bijhouden is sowieso een goed idee :j

In de zomer lijkt slang erop me eigenlijk nog het beste idee. Ding over de omheining hangen, slang erover en dan wachten tot 't een sundried onderlegger is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:13

Je kunt kijken of je hem kunt laten wassen via een (paarden)dekenwasservice.
Of anders 1x per jaar naar de stomerij?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 21:18

Dat is eigenlijk nog best slim! Zal eens informeren bij de stomerijen in de buurt of ze ook paardenzooi aanpakken :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:20

Ik was mijn eigen gewone dekjes in de wasmachine, maar dan worden ze niet helemaal schoon.
1x per jaar geef ik ze mee met mijn winterdekens, dan weet ik zeker dat ze weer helemaal schoon zijn.
Maar niet elke wasservice wast dekjes.
En jij hebt natuurlijk een andere als standaard, dus weet niet of ze die ook doen.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 21-01-13 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:20

Koper schreef:
(maar ik had de onderlegger de afgelopen 2,5 jaar ook niet schoongemaakt :o )

Oh bah dat helpt ook niet helemaal mee, als je iets vaker schoonmaakt kost het ook minder moeite en komt er minder blubber uit :D

Buiten hangen en de slang erop werkt inderdaad goed, alleen met dit weer heb je daar weinig aan :))

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 21:21

Brainless: We komen er vanzelf achter, zitten 3 stomerijen in de directe omgeving en er zal er vast wel eentje kunnen helpen. Mijn suede rijhandschoenen hebben ze ook weer goed gekregen :)

Authentic: :o Kwamen ineens zweetplekken aan de bovenkant op en toen dacht ik: ding maar es wassen :o Inderdaad niet zo handig in de winter :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 09:48

Ik zou het dekje eerst een nacht in een laag water zetten met wol- of een fijnwasmiddel. Dan kan het vuil goed losweken. Vervolgens afspoelen, en dan opnieuw wassen (met de hand of in de wasmachine als je het dan wel aandurft). De winter is inderdaad niet echt ideaal, maar wel te doen. Door het dekje in de douche of in bad (op een klein rekje) te laten drogen, vang je meteen alle druppels op die uit je pad zakken. Het eerste weken zou ik wel doen in een aparte bak, zodat je het water door de wc kunt gooien. De keer daarna wassen en afspoelen kan eventueel wel onder de douche (na het weken eerst in een bak schoon water onderdompelen om het eerste echt vieze weg te krijgen).

Moet je daarna wel je bad/douche grondig schoonmaken....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 10:07

Douche schoonmaken gaat 'm sowieso wel worden ja :P

Gelukkig is de onderlegger van synthetisch materiaal. Ik maak eigenlijk van alles schoon met biotex (ook de vloer van de douche bij voorbeeld) en nachtje in de week lijkt me wel een plan. Nadat ik 'm gisteren had gewassen (natmaken met warm water, biotex erop, schrobben, uitspoelen met douchekop + borstel) heb ik 'm wat uitgeknepen en te drogen gehangen. Hij is nog steeds niet helemaal schoon (en ook niet droog) dus vanavond was ik 'm nog een keer. En dan daarna wat regelmatiger. En dan voortaan van tevoren te week leggen, en eens per jaar naar de stomerij als ik er een kan vinden die 'm wil aanpakken :)

Hopelijk is hij tegen het weekend weer droog, morgen vind ik 't nog wel te doen om een stukje lekker warm zonder zadel te rijden maar als de bak straks weer dooi is wil ik wel weer aan de slag.
Laatst bijgewerkt door Koper op 22-01-13 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:10

Als je de verwarming op de douche hoog zet, dan zal hij toch wel in 2 dagen droog zijn? Dat materiaal droogt normaal gesproken best goed (een stuk beter in ieder geval als de boomloospad die ik voor mijn barefoot had, en die was in 2 dagen ook droog)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 10:13

De afgelopen 8 jaar heb ik de radiator in de douche precies 0 keer aan gehad, had er zelfs niet aan gedacht om die aan te zetten :D

Doorregende staljassen drogen er binnen anderhalve dag, onderlegger is al een stuk droger dan gisteravond en ik verwacht dat hij vanavond alweer (bijna) helemaal droog zal zijn. Maar aangezien ik maar 2 keer in de week rijd zal ik 'm pas van het weekend weer gebruiken :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:43

Heb je de mogelijkheid hem buiten te hangen?
Zolang het vriest, droogt het ook (ook al klinkt het raar).
Het vriesdroogt, waardoor het bevroren water direct verdampt.

Na 1 hele dag buiten, bevroren binnen halen en zodra hij ontdooit is hij droog (althans... bij normale kleding, omdat deze wat dikker is kan het iets langer duren :P ).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 11:10

Ja kan maar binnen droogt het denk ik sneller. Het is niet dat mijn badkamer niet geschikt is om 'm te laten drogen, meer dat ik 'm niet goed uitgeknepen kreeg.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:16

Een vriendin van mij heeft laatst haar onderlegger in de sneeuw gelegd, die werd ook best wel weer schoon :D

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:18

Ik weet niet hoe het met nepperts zit, maar een hafpad kan gewoon in wasmachine op 30 graden.. Heb ik 2 weken geleden met de mijne gedaan (wel inlages eruit gehaald) en dan nog een keer extra naspoelen. Opgehangen in de badkamer, was na een dag droog.

Ik spoelde m in de zomer trouwens wel eens uit met de tuinslang als ik het paard ook onder de douche deed. en dan hing ik m gewoon te drogen en was ie na een uurtje alweer droog.

Ik weet dat je delicate dingen die je eigenlijk niet mag wassen ook ondersteboven op de verse sneeuw kan leggen, dat deed mijn moeder wel eens met haar perzisch tapijt, daar knappen ze ook van op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 11:22

Yep, mijn Noorse trui moet je ook schoonmaken in de sneeuw. Alleen beetje lastig dat ik 'm met dat soort weer juist aan wil :P Ik heb ook geen eigen sneeuw (ook geen balkon) aangezien ik twee hoog woon.

In de wasmachine lijkt me gewoon niet zo fris. Misschien een volgende keer wel maar die onderlegger was echt smerig nu. Het lijkt me het handigst om 'm maar wat vaker schoon te maken zodat 't minder gedoe is en ik er vanzelf handiger in word :P