Gaatjes in leren halster prikken.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dancer_

Gaatjes in leren halster prikken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 19:34

Hallo bokkers.

Ik heb dus een probleem. Ponylief heft echt een maf hoofd. Shet halsters zijn te klein en pony halsters zijn te groot. Dus had eerst een shetlandhalster besteld maar die was echt veel te klein.. Daarna een pony halster besteld, veeel te groot. Nu had ik geen zin om nog een keer weer die verzendkosten te betalen, dus heb ik m maar gehouden. Maar dat ding zit echt zo wijd dat ie m gewoon af kan doen :+ Nu wilde ik dit halster echt al zo lang, dat ik het niet over mijn hart krijg om m weg te doen, dus hoe prik je gaatjes in een leren halster met een soort van kussentje/onderleggertje onder het kopstuk. Denk dat ik met zoon gewone tang daar niet doorheen kom..

LUNNAAX

Re: Gaatjes in leren halster prikken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:38

Naar een schoenmaker brengen! Heb ik ook gedaan met me burberry halster, was ook te groot, dus daar nr toe gebracht en toen heeft die er een gaatje bijgemaakt met z'n zilverringetje er in.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:38

Met wat voor tang wil je het proberen dan? Ik denk dat je er met een gaatjestang wel door heen komt.

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:39

had precies hetzelfde voor mijn minishet en had ook precies zon halster en mijn moeder heeft het met de schaargedaan! ziet er toch nog netjes uit eigelijk!

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:40

Met een boormachine en dan een klein bitje er in doen?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:40

Holpijpje + hamer?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:41

Als ik jou was zou ik dan gewoon even naar een schoenmaker of zadelmaker gaan en vragen dat stuk wat korter te maken. Ik heb ook ooit eens in een prachtig leren halster een gaatje in het zachte stuk gemaakt omdat het ook te groot was. Ging dus de gesp er niet meer rond... Daar zat ik dan met een te groot halster wat ik niet eens meer kon verkopen oid want er zat een gat in :') Uiteindelijk door zadelmaker laten inkorten.
Ik zou dus gewoon aan de andere kant van waar de gesp zit het een stukje laten inkorten. Koste mij toen een 5 euro.

Edit: als ik de andere reacties lees het gaat over leder he. Met een gaatjestang geraakt je er wel door hoor, met wat moeite. Niet dat dat de beste oplossing is.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 19:42

LUNNAAX schreef:
Naar een schoenmaker brengen! Heb ik ook gedaan met me burberry halster, was ook te groot, dus daar nr toe gebracht en toen heeft die er een gaatje bijgemaakt met z'n zilverringetje er in.

Kan ik wel proberen ja.. Maar theeft me al genoeg geld gekost :')

Valerie_V schreef:
Met wat voor tang wil je het proberen dan? Ik denk dat je er met een gaatjestang wel door heen komt.

Zoon gewone gaatjesmaker voor in leer. Alleen het is onwijs dik, door de ondersteunde laag van wat zachte spul bij het kopstuk.
pippaimane schreef:
had precies hetzelfde voor mijn minishet en had ook precies zon halster en mijn moeder heeft het met de schaargedaan! ziet er toch nog netjes uit eigelijk!

Schaar dat wordt m sowieso niet :n
SienenIvo schreef:
Met een boormachine en dan een klein bitje er in doen?

Wat is precies een bitje?
CaPrIoLe`79 schreef:
Holpijpje + hamer?

Als ik erdoorheen kom daarmee..
Leen_ schreef:
Als ik jou was zou ik dan gewoon even naar een schoenmaker of zadelmaker gaan en vragen dat stuk wat korter te maken. Ik heb ook ooit eens in een prachtig leren halster een gaatje in het zachte stuk gemaakt omdat het ook te groot was. Ging dus de gesp er niet meer rond... Daar zat ik dan met een te groot halster wat ik niet eens meer kon verkopen oid want er zat een gat in :') Uiteindelijk door zadelmaker laten inkorten.
Ik zou dus gewoon aan de andere kant van waar de gesp zit het een stukje laten inkorten. Koste mij toen een 5 euro.

Edit: als ik de andere reacties lees het gaat over leder he. Met een gaatjestang geraakt je er wel door hoor, met wat moeite. Niet dat dat de beste oplossing is.

Inkorten? Hoe gaat dat lukken dan?

Bedankt voor jullie tips.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:43

met een gaatjestang. eerst met een dun pinnetje, en daarna op dezelfde gaatje met een dikkere pin.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:44

Gewoon zo'n dingetje wat aan je boormachine zit waar je gewoon mee boord en dan de kleinste.. Als je gespje daar in past?

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 19:49

paardje1983 schreef:
met een gaatjestang. eerst met een dun pinnetje, en daarna op dezelfde gaatje met een dikkere pin.

Maar dan zit ik dus ook met het probleem dat ik er niet langs kan met het eerste stukje zoals hier staat:
Leen_ schreef:

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:54

Dancer, wat leen bedoeld is:
Van boven gezien heb je links een ringetje, stuk leer, het kussentje, stuk leer, gesp, leer, ringetje.
Nu kan een schoenmaker/zadelmaker het stuk leer tussen (links) kussen en ring, of (rechts) gesp en ring inkorten door het los te maken en opnieuw te naaien.
Zo blijft het kussentje ook in het midden van het stuk, zodat het ook netjes op het hoofd blijft.

Snap je me een beetje? :')
Het is normaal niet zo duur (is maar een kleinigheidje)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:55

De ouderwetse manier om een gaatje in leer te prikken: hou een spijker die past in de al bestaande gaatjes met een tang in het vuur van je gasfornuis, als hij roodgloeiend is druk je hem op de plaats waar je een gaatje wil en hij zakt er zo doorheen. Pas op dat hij niet op je aanrecht terecht komt :)

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 19:56

Ja ik snapte het maar ik bedoelde voor die quote erboven dat als je er een gaatje in maakt je er niet meer door komt. Want hij moet echt een heeel stuk korter.

Maar waar kan ik dat laten doen?
xSlvna schreef:
Dancer, wat leen bedoeld is:
Van boven gezien heb je links een ringetje, stuk leer, het kussentje, stuk leer, gesp, leer, ringetje.
Nu kan een schoenmaker/zadelmaker het stuk leer tussen (links) kussen en ring, of (rechts) gesp en ring inkorten door het los te maken en opnieuw te naaien.
Zo blijft het kussentje ook in het midden van het stuk, zodat het ook netjes op het hoofd blijft.

Snap je me een beetje? :')
Het is normaal niet zo duur (is maar een kleinigheidje)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:57

Ik ging in op je vraag 'Inkorten? Hoe gaat dat lukken dan?', nah precies zoals ik het uitlegde :)
Stiksel los, knippen en vaststikken.

Weet niet waar je woont maar er zal toch zeker wel een schoenmaker in de stad zijn, of een zadelmaker in de buurt? :)

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 20:01

Hmm ga eens kijken wat ik kan doen dan. Zadelmaker hebben we hier wel, staat wel bekend om de prijzen zegmaar :')

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:47

Dan zou ik gewoon even naar daar gaan en vragen wat het zou kosten. Voor mij koste het toen 5 euro. Een andere keer had ik zelf nieuwe singelstoten en om ze er gewoon aan te laten naaien kostte me 10 euro. En dat was dan 4 keer losmaken en vastnaaien. Dus het gaat vast niet zo veel kosten.

De prijs dat zadelmakers vragen, daar gaat vaak het meeste van naar het leder zelf. Want dat is erg duur. Aangezien jij geen nieuw leder moet hebben maar gewoon een stukje afknippen en wat korter naaien moet je enkel voor de draad betalen en misschien 1 werkuur. Dus een 7a10 euro reken ik dan voor een 'duurdere' zadelmaker.
Leg hun wel duidelijk uit hoe je het wil en hoeveel korter het moet zijn.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 20:59

Okee ga ik even opmeten wat er af zou moeten, en dan ga ik m van de week wel even brengen denk ik dan.. En de schoenmaker kan dat ook?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:01

Moet je de schoenmaker zelf vragen (halster wel meenemen zodat hij de dikte ed kan zien), meestal wel :)